Planując organizację konkursu czytelniczego opracowałysmy projekt edukacyjny.Oto nasza propozycja.
Projekt edukacyjny: Gminny Konkurs Czytelniczy - „Hans Christian Andersen i jego baśnie” Realizatorzy: uczniowie klas I-III ze szkół Gminy Ciechanów- SP Gumowo, SP Mieszki, SP.Gorysze, SP Chotum. Termin realizacji projektu od 20.01.06 - 17.05.06 Celem realizacji tego projektu jest:
- zapoznanie z twórczością H. Ch. Andersena,
- budzenie zainteresowań czytelniczych,
- sprawdzenie stopnia znajomości baśni,
- kształtowanie umiejętności przekazywania przez dzieci zapamiętanych wiadomości,
- wyrabianie nawyku poszukiwania informacji w zbiorach biblioteki,
- rozwijanie fantazji i twórczej wyobraźni,
- rozwijanie wrażliwości estetycznej,
- zachęcanie do brania udziału w konkursach,
Sposób realizacji:
- nawiązanie współpracy z wychowawcami klas I-III ze szkół w Gminie Ciechanów, wysłanie zaproszenia do udziału w konkursie czytelniczym i regulaminu,
- zachęcenie uczniów do udziału w konkursie, ogłoszenie zasad konkursu wposzczególnych klasach,
- udostępnienie uczestnikom zestawu baśni,
- uzgodnienie z wychowawcami, które z baśni Andersena będą opracowane najlepiej przez daną klasę i tak:
klasa I- „Świniopas”, „Księżniczka na ziarnku grochu”, „Dziewczynka z zapałkami”, klasa II- „Calineczka”, „Słowik”, „Nowe szaty cesarza”, klasa III – „Dzikie łabędzie”, „ Brzydkie kaczątko”, „ Królowa Śniegu”.,
- obmyślenie testu na eliminacje i zadań na II etap, także punktacji i sposobów udzielania odpowiedzi przez uczestników konkursu:
- na czas,
- kto szybciej - 3pk t- I drużyna, 2pkt - II, 1pkt - III,
- systematyczne sprawdzanie znajomości treści baśni – cotygodniowe spotkania od 15 marca do 28 kwietnia (krzyżówki, testy, zagadki),
- zorganizowanie eliminacji 28 kwietnia w poszczególnych klasach w danej szkole,
- zorganizowanie środków na nagrody poprzez współpracę z Samorządem Uczniowskim – zorganizowanie sprzedaży ciast – każda klasa zobowiązuje się upiec po 2 ciasta - udało się zakupić12 książek na nagrody.
- zaproszenie członków komisji,
- przygotowanie pomocy naukowych, dyplomów, podziękowań,
- przygotowanie gazetki okolicznościowej w bibliotece.
Środki dydaktyczne: baśnie Andersena, test na eliminacje, puzzle, rozsypanki wyrazowe, rekwizyty, rysunki postaci, teksty z lukami. Formy pracy: zbiorowa, indywidualna, grupowa. Ewaluacja: w wyniku przeprowadzonego konkursu, rozmów z jury ustalono, że przy konkursach „Baśnie Charlesa Peraulta” i „Baśnie braci Grimm”, które odbędą się w następnych latach zostanie zmieniona punktacja oraz ustalona zostanie I nagroda i wyróżnienie, a nie tak jak to było w tym roku I, II, III miejsce i nagroda za udział. Poziom konkursu był bardzo wyrównany. Drużyna zwycięska zdobyła 27 pkt, a ta , której poszczęściło się najmniej 22 pkt. Punktacja świadczy o tym, ze drużyny poważnie potraktowały zadanie, a uczestnicy zgodnie stwierdzili, ze przyjadą za rok. Mimo ustaleń, że poszczególne klasy przygotowują po 3 baśnie, większość uczestników przeczytała wszystkie dziewięć. Projekt ten spełnił zadanie - duża grupa dzieci zapoznała się z baśniami Andersena, wzrosło zainteresowanie czytelnictwem, a o to głównie chodziło autorom. Izabela Falęcka Joanna Olszewska |