W roku szkolnym 2003/2004 w ramach zajęć dodatkowych, prowadziłam z dziećmi 6-letnimi Koło Miłośników Łodzi. Zajęcia odbywały się raz w tygodniu i trwały 60-90 minut, w zależności od rodzaju zajęć. Dzieci brały udział w wycieczkach po najbliższej okolicy przedszkola. Poznane miejsca fotografowały, a także przedstawiały w pracach plastycznych. Dzieci poznały wiersze łódzkiego pisarza Juliana Tuwima, wykonały album o Łodzi, herb swojego miasta, wykonały grę-ścigankę p.t. „Okolice przedszkola”, którą przekazały dzieciom z innej grupy do wykorzystania w zabawie. Podsumowaniem zdobytych wiadomości była prezentacja zdobytych wiadomości z udziałem wszystkich grup z naszego przedszkola.
Scenariusz prezentacji zdobytych wiadomości oraz wykonanych przez dzieci prac w roku szkolnym 2003/2004 na spotkaniu w dniu 04.06.2004 r. Ilość uczestników: wszystkie grupy (około 70 dzieci) z P.M. Nr 72 w Łodzi
Prowadząca: Halina Chodała
Miejsce: ogród przedszkolny
Temat:
Łódź – moje miasto Cele ogólne:
- rozbudzanie zainteresowań miastem, w którym mieszkamy
- kształtowanie poczucia własnej tożsamości regionalnej
Cele szczegółowe:
- rozpoznaje i nazywa najbliższe obiekty użyteczności publicznej, znajdujące się w okolicy przedszkola
- recytuje fragmenty wierszy Juliana Tuwima
- poprawnie formułuje wypowiedzi Formy:
- praca z małym zespołem
- z dużą grupą
Metody:
- samodzielnych doświadczeń
- ćwiczeń
- zadań stawianych do wykonania
- przykładu
Pomoce: ilustracje okolic przedszkola wykonane przez dzieci (Dom Dziecka, Biblioteka Publiczna, Poczta, Przychodnia lekarska, park im. Legionów, S.P. Nr 113), rekwizyty do inscenizacji wierszy J. Tuwima „Abecadło”, „Ptasie rozmowy”, mapy Łodzi, fotografia pisarza, album o Łodzi i herb miasta wykonany przez dzieci, zagadki, utwór „Orzeszek” na płycie CD (z warsztatu „Od butelki do guzika...), utwór „Siedmioskoczek”, odtwarzacz CD, plastikowe butelki.
Przebieg: 1. Przywitanie uczestników i przedstawienie celu spotkania.
2. Pokazanie planszy z napisem „Łódź” i z herbem miasta – uzyskanie odpowiedzi od uczestników czego dotyczą ilustracje.
3. Rozpoznawanie i nazywanie okolicznych miejsc na podstawie dziecięcych prac.
4. Zabawa w „Przewodnika wycieczki” po okolicy przedszkola (z kursu „Gry i zabawy
w edukacji regionalnej”) - w ogrodzie rozstawione są sztalugi z ilustracjami okolic przedszkola.
Pokaz fotografii J. Tuwima (łodzianina)- inscenizacja wiersza „Ptasie rozmowy”
w wykonaniu dzieci.
6. Rozwiązywanie zagadek na podstawie ilustracji „Czy znacie te miejsca w Łodzi?”.
7. Inscenizacja wiersza „Abecadło” J. Tuwima w wykonaniu dzieci.
8. Pokaz map miasta – zagadka „Jak nazywa się najdłuższa ulica Łodzi?”.
9. Prezentacja albumu o Łodzi wykonanego przez dzieci (nazywanie znanych miejsc) oraz pokaz gry ściganki, pt. „Okolice przedszkola” (z kursu „Gry i zabawy w edukacji regionalnej”).
10. Zabawa przy muzyce „Orzeszek” (z warsztatu „Od butelki do guzika..”).
11. Wspólna zabawa „Siedmioskoczek” przy muzyce (z warsztatu „ Od butelki do guzika”).
Opracowała i prowadziła:
Halina Chodała z P.M. Nr 72 w Łodzi