Proponuję zestaw ćwiczeń ortograficzno-gramatycznych, które utrwalają pisownię wyrazów z ó niewymiennym. Ćwiczenia wykorzystuję najczęściej w I kl. gimnazjum po omówieniu odpowiednich zagadnień z gramatyki.
Pisownia wyrazów z „ó” niewymiennym – ćwicz. utrwalające
Zapamiętaj pisownię poniższych wyrazów! Podkreśl „ó”.
chór, córka, czółno, góra, jaskółka, Józef, kłótnia, król, krótki, mózg, ogół, ogórek, płótno, póki, póty, późno, próba, prócz, próżny, równy, rózga, róża, różny, skóra, stróż, tchórz, wiewiórka, wiór, włóczęga, włóczka, włócznia, włókno, wójt, wróbel, wróżba, źródło, żółty, żółw.
Ćwiczenia wykonaj w zeszycie: 1., 3., 4., 5., 9.
1. Utwórz formy stopnia wyższego i najwyższego przymiotników: próżny, równy, różny, żółty.
2. Uzupełnij tabelę.
r. męski
|
r. nijaki
|
r. męskoos.
|
r. niemęskoos.
|
próżny
|
|
|
|
równy
|
|
|
|
żółty
|
|
|
|
różny
|
|
|
|
3. Ułóż zdania z poniższymi rzeczownikami tak, aby wystąpiły we wskazanym
przypadku i liczbie.
córka ( C. lm.), próba (B. lp.), róża (B. lm.), tchórz (D. lm.), wiewiórka (Ms. lm.), źródło (N. lp.)
4. Do podanych rzeczowników dopisz pokrewne czasowniki w aspekcie niedokonanym i dokonanym ( w formie bezokolicznika).
kłótnia, król, próba, tchórz, wróżba
5. Określ formę osoby, liczby, rodzaju, czasu i trybu.
królowałoby –
próbowałyśmy –
będziemy stróżowali –
wróżą –
króluj –
6. Dopisz antonimy.
góra – kłótnia –
krótki – ogół –
późno – równy –
7. Uzupełnij tabelę.
Bezokolicznik
|
Imiesłów przysłówkowy
|
współczesny
|
uprzedni
|
królować
|
|
|
spróbować
|
|
|
stróżować
|
|
|
wywróżyć
|
|
|
8. Uzupełnij tabelę.
Bezokolicznik
|
Imiesłów przymiotnikowy
|
czynny
|
bierny
|
wróżyć
|
|
|
próbować
|
|
|
wypróbować
|
|
|
królować
|
|
|
9. Ułóż historyjki, w których wykorzystasz wszystkie podane wyrazy. Wymyśl tytuły. Każda historyjka musi zawierać co najmniej 8 zdań.
- chór, córka, krótki, żółty, źródło, kłótnia, tchórz, prócz, próba, król
- czółno, Józef, ogórek, płótno, późno, przepiórka, rózga, włóczęga, żółw, wróżba
A. Nowakowska Publiczne Gimnazjum w Przechlewie
|