Projekt powstał, aby przygotować uczniów szkoły podstawowej do obchodów rocznicy Wydarzeń Czerwcowych. Projekt został zrealizowany w Szkole Podstawowej nr 10 im. Arkadego Fiedlera. Autorkami projektu są: mgr Katarzyna Maciejewska, mgr Aneta Ostrowska, mgr Danuta Górecka
PROJEKT EDUKACYJNY Z OKAZJI 50. ROCZNICY POZNAŃSKIEGO CZERWCA
“ROZSTRZELANO MOJE SERCE W POZNANIU”
Kazimiera Iłłakowiczówna
- CELE PROJEKTU:
- uczczenie pamięci ofiar Poznańskiego Czerwca 1956 roku oraz oddanie szacunku żyjącym uczestnikom tych wydarzeń;
- propagowanie wśród dzieci i młodzieży patriotyzmu i wiedzy historycznej, ze szczególnym naciskiem na ruchy wolnościowe zapoczątkowane w Poznaniu w 1956 roku;
- propagowanie w społeczności lokalnej potrzeby właściwego udziału w obchodach miejskich;
- poznanie miejsc w Poznaniu związanych z Powstaniem Poznańskim Czerwiec"56;
- przybliżenie tradycji związanych z walką o wolność i niepodległość Wielkopolski;
- przypomnienie patriotycznych postaw Wielkopolan;
- ADRESACI PROJEKTU:
- klasy I – VI SP nr 10 w Poznaniu
- ZASIĘG I CZAS REALIZACJI PROJEKTU:
- wszystkie przedmioty
- 29 . 05. 2006 rok ???
- REALIZATORZY PROJEKTU:
- wychowawcy klas
- nauczyciele wszystkich przedmiotów
- OCZEKIWANE REZULTATY:
- uczniowie znają historię wydarzeń Czerwca ‘56
- uczniowie potrafią wymienić nazwiska liderów Poznańskiego Czerwca
- uczniowie potrafią wymienić miejsca w Poznaniu związane z Czerwcem ‘ 56
- uczniowie wiedzą co symbolizuje Pomnik Poznańskiego czerwca i gdzie się znajduje
- METODY PRACY:
- wykłady
- pogadanki
- praca w grupach
- działań praktycznych ….
- FORMY PRACY:
- POMOCE DYDAKTYCZNE:
- płyty CD
- zdjęcia
- filmy
- nagrania audycji radiowych …
- MONITORING I OCENA:
- karty pracy
- oceny z poszczególnych przedmiotów
- DOKUMENTACJA PROJEKTU:
- zapis w dziennikach lekcyjnych
- KOORDYNATORZY PROJEKTU:
- Danuta Górecka
- Katarzyna Maciejewska
- Aneta Ostrowska
TEMATY LEKCJI
NAUCZANIE ZINTEGROWANE – Co to jest Poznański Czerwiec ’ 56?
( wykonanie gazetki tematycznej )
JĘZYK POLSKI – Poznański Czerwiec w tekstach literackich.
MATEMATYKA – Poznański Czerwiec w liczbach.
HISTORIA – Przyczyny wydarzeń czerwcowych.
PRZYRODA – Poznajemy miejsca w Poznaniu związane z Poznańskim Czerwcem 1956.
INFORMATYKA – Szukamy w Internecie informacji o obchodach Poznańskiego Czerwca . Szukamy w Internecie inf
MUZYKA – Nauka piosenki “ Mury”. – Nauka piosenki “ Mury”.
PLASTYKA - Rysunek Pomnika Poznańskiego Czerwca.
TECHNIKA – Przygotowanie wystawy szkolnej, ewentualnie klasowych gazetek. Przygotowanie wystawy szkolnej, ewentualnie klasowych gazetek.
WYCHOWANIE FIZYCZNE – Projekcja filmu “ Poznańskie Powstanie 1956" w reżyserii Krzysztofa Magowskiego lub wycieczka pod Pomnik – pełnienie warty honorowej od 2.06.06 – Projekcja filmu “
JĘZYK NIEMIECKI – Redagujemy artykuł do gazetki szkolnej o obchodach 50. rocznicy Poznańskiego Czerwca. Redagujemy artykuł do gazetki szkolnej o obchodach 50. rocznicy Poznańskiego Czerwca. JĘZYK ANGIELSKI – Opisujemy Pomnik Czerwca ’56.
RELIGIA – Dlaczego krzyże? lub: Kim był ksiądz Jerzy Popiełuszko?
LEKCJA WYCHOWACZA - Dlaczego poznaniacy powinni wziąć liczny udział w obchodach Poznańskiego Czerwca?
Nauczyciele zobowiązani są do przekazania scenariuszy zajęć do koordynatorów projektu do dnia 15.05.2006 r.
LEKCJA RELIGII
Temat: Dlaczego krzyże?
Czas zajęć: 1 godz. Lekcyjna
Cele ogólne:
- wyjaśnienie symboliki krzyży poznańskich
- wyjaśnienie znaczenia hasła: Bóg, honor, Ojczyzna
- kształtowanie postaw religijno - patriotycznych
Cele operacyjne:
- uczeń zna przyczyny wydarzeń czerwcowych
- uczeń umie omówić symbolikę Pomnika Poznański Czerwiec ‘ 56
- uczeń potrafi wyjaśnić termin patriotyzm
- uczeń potrafi wyjaśnić termin honor
- uczeń potrafi wyjaśnić dlaczego na poznańskich krzyżach nie ma napisu Bóg
Metody pracy:
- wykład
- rozmowa kierowana
- metoda aktywizująca – “Słoneczko”
- Redagujemy artykuł do gazetki szkolnej o obchodach 50. rocznicy Poznańskiego Czerwca.
Formy pracy:
- jednolita indywidualna
- jednolita grupowa
Pomoce dydaktyczne:
- zdjęcie pomnika
- fragmenty przemówienia i zdjęcia z pielgrzymki Jana Pawła II do Poznania w roku 1997
Przebieg lekcji:
- czynności wstępne: modlitwa, sprawdzenie obecności, zadania domowego z poprzednich zajęć, przypomnienie wiadomości z ostatniej lekcji, podanie celu zajęć i tematu oraz zainteresowanie nim
- rozwinięcie tematu: metodą “Słoneczko” uczniowie prezentują swoją wiedzę na temat wydarzeń czerwcowych, po czym nauczyciel omawia odpowiedzi uczniów, uzupełnia i utrwala wiadomości już posiadane przez dzieci.
W dalszej części następuje oglądanie zdjęć pomnika i odczytanie widniejącego na nim napisu, który zostaje umieszczony na tablicy.
Następnie nauczyciel w formie mini – wykładu wyjaśnia uczniom historię krzyży poznańskich, zwraca głównie uwagę na takie hasła jak: honor, patriotyzm. Wyjaśnia także uczniom dlaczego na krzyżach nie ma napisu Bóg.
Następnie uczniowie zapisują notatkę w zeszycie.
- …
- …
- ….
- …
- Podsumowanie: przypomnienie przyczyn wydarzeń, znaczenia terminów: honor i patriotyzm oraz symboliki krzyży poznańskich. Na koniec nauczyciel ocenia pracę uczniów i podaje zadanie domowe – jak można współcześnie wyrażać swój patriotyzm?
Klasa
|
Tematy do realizacji
|
Cele uczeń:
|
Odpowiedzialni
|
Termin
|
I – III
II - III
|
- Wycieczka pod pomnik.
- Opis pomnika z wykorzystaniem podanego słownictwa.
- Orientacja w terenie.
- Obliczanie ile minęło lat od tamtych wydarzeń ( należy uwzględnić wszystkie lata wypisane na pomniku)
- Odszukanie na mapie Polski innych miejscowości, w których miały miejsce rozruchy
- Nauka śpiewu piosenki patriotycznej
|
- wie gdzie pomnik się znajduje
- potrafi nazwać ulicę plac
- potrafi w prostych słowach opisać pomnik korzystając z podanego słownictwa
- potrafi opowiedzieć o drodze pod pomnik
- potrafi obliczyć upływ czasu
- potrafi szukać na mapie
- zna tekst piosenki na pamięć
8. potrafi zaśpiewać piosenkę
|
nauczyciele
nauczania
zintegrowanego
rodzice
|
maj 2006
|
IV – VI
VI
IV – VI
IV – VI
IV – VI
IV - VI
IV- VI
IV- VI
IV- VI
IV- VI
|
- Opis pomnika wg makiety.
( j.polski)
- Wyszukiwanie w Internecie niezbędnych informacji na temat Czerwca 1956
( informatyka)
- Mapka sytuacyjna obrazująca drogę pod pomnik i otoczenie pomnika Odszukanie na mapie Polski wszystkich miejscowości, w których miały miejsce rozruchy wg dat na pomniku
( przyroda)
- Taśma czasu obrazująca wszystkie wydarzenia wg dat na pomniku
( historia)
- Zapoznanie uczniów
oficjalnym programem obchodów Czerwca 1956
( lekcje wychowawcze)
- Obliczanie upływu czasu od poszczególnych wydarzeń wg dat na pomniku
- Obliczanie czy rodzice mogą pamiętać te wydarzenia
- Obliczanie ile lat mieli dziadkowie
( matematyka)
- Projekt znaczka pocztowego, logo
imprezy, tapety do komputera lub do telefonu komórkowego ( do wyboru) tematycznie związanego z Czerwcem 1956
( plastyka, technika)
- Nauka słów i śpiewu pieśni “ Mury”
(muzyka)
- Nauka słówek tematycznie związanych z pomnikiem np. pomnik, krzyż, sznur,
wolność, praca, chleb
( j. niemiecki, angielski)
- Nauka pieśni patriotyczno-
religijnej Boże, coś Polskę
Przybliżenie postaci ks. Jerzego Popiełuszki
( religia)
|
- potrafi opisać pomnik i jego otoczenie używając bogatego słownictwa
- umie skorzystać z wyszukiwarki internetowej, potrafi znaleźć potrzebne informacje i zredagować krótką notatkę pisemną
- potrafi wykonać szkic sytuacyjny, umie nazwać ulice i okreslić najkorzystniejszy dojazd
orientuje się na mapie, zapisuje nazwy miejscowości wielką literą
- potrafi stworzyć taśmę czasu i prawidłowo nanieść na nią wskazane daty
- potrafi dokonać wyboru z bogatej oferty kierując się własnymi preferencjami, wie czemu służy udział w oficjalnych uroczystościach
- sprawnie odejmuje, szacuje i wnioskuje na podstawie danych
- potrafi wykorzystać różne techniki plastyczne, jest kreatywny
- zna słowa pieśni na pamięć, zna znaczenie tej pieśni, potrafi ją zaśpiewać
- zna angielskie i niemieckie odpowiedniki słów służących do opisu pomnika
- potrafi zaśpiewać pieśń, zna jej
emocjonalna wartość
- zna podstawowe fakty z życia księdza, wie dlaczego zginął
|
poloniści
nauczyciel informatyki
nauczyciel przyrody
nauczyciel historii
wychowawcy
matematycy
nauczyciele plastyki, techniki
nauczyciel muzyki
nauczyciele j. obcych
katecheci
katecheci
|
| |