Uczeń zna nazwy dni tygodnia. Odczytuje godziny na zegarze z dwunastogodzinną tarczą. Wykonuje proste obliczenia zaegarowe.
CELE OPERACYJNE : Uczeń potrafi: - nazwać dni tygodnia, - szeregować zdarzenia według następstwa w czasie ( co było, jest, będzie), - złożyć tarczę zegara, - odczytywać godziny na zegarze z tarczą dwunastogodzinną, - wskazać godzinę na modelu zegara z ruchomymi wskazówkami, - wykonać proste obliczenia zegarowe .
METODY: - czynne, - słowne, - oglądowe.
FORMY : - indywidualna, - zróżnicowana, - zbiorowa.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: - tarcze zegarowe, kartki samoprzylepne, koreczki do tarczy zegarowej, cienki gwóźdź, duży zegar, różne kalendarze.
Przebieg zajęć:
1. Szeregowanie zdarzeń według ich następstwa w czasie (co było, jest, będzie) . Nauczyciel rozdaje każdemu dziecku zegar tygodniowy. - Spójrzcie na zegar tygodniowy. - Ile dni ma tydzień? Nazwijcie je. - Który dzień jest pierwszym dniem tygodnia (drugim, szóstym...)? - Jaki dzień następuje po środzie ( czwartku, sobocie...)? - Jaki dzień jest przed środą ( czwartkiem, sobotą...)? - Ile dni upłynie od wtorku do soboty ( od środy do niedzieli )? Nauczyciel prosi o odłożenie zegara tygodniowego i mówi: Cały jeden tydzień to kalendarz . Kalendarze służą do określenia upływającego czasu. Powstały bardzo dawno, obejmują wszystkie dni roku (pokaz). 2. Zapoznanie z budową tarczy zegara ( dzieci budują model zegara z elementów znajdujących się w wycinance cz.2,nr 14) 3. Pokaz tarczy zegarowej na dużym zegarze . - Co służy do pomiaru czasu w ciągu dnia i nocy? - Jakie znacie rodzaje zegarów? ; pokaz różnych zegarów; nazywanie ich. - Z jakich elementów składa się tarcza zegara? - Która wskazówka pokazuje godziny, a która minuty? - Ustawiam na zegarze godzinę 3.00. Jak ułożone są wskazówki?
U. – Duża wskazówka pokazuje liczbę 12, a mała liczbę 3. Krótka wskazówka pokazuje godziny, a długa minuty. - Ustawcie wskazówki swoich zegarów tak, aby pokazywały godziny : 9.00, 7.00, 10.00, 12.00 ... 4. Wykonanie ćwiczenia 4 str.59 - Odczytajcie na zegarach, która jest godzina. Zapiszcie ją pod zegarami według wzoru. 5. Wykonanie ćwiczenia przygotowanego przez nauczyciela. - Narysujcie wskazówki tak, aby zegary wskazywały podane godziny. - Co będzie wskazywała minutowa wskazówka na wszystkich zegarach? U. - Zawsze będzie wskazywała liczbę 12. 6. Zabawy ruchowe przy muzyce. 7. Ćwiczenia w odczytywaniu godzin wskazujących porę spożywania posiłków i rozpoczynania zajęć szkolnych.( wykonanie ćw.5,6, str. 59). 8. Zadania dodatkowe dla I i II grupy - (praca zróżnicowana). I grupa : Ania wyszła z domu na plac zabaw o 10.00. Powiedziała mamie, że będzie za dwie godziny. O której godzinie Ania wróci do domu? II grupa: Jacek wyszedł z domu na podwórko o godz.4.00 po południu Powiedział mamie, że będzie za dwie godziny. O której godzinie Jacek wróci do domu? 9. Sprawdzenie zadań . 10. Podsumowanie , ocena aktywności, zadanie pracy domowej.
Nayczyciel nauczania zintegrowanego Lucyna Galla
|