Zdobywanie wiedzy przyrodniczej i kształtowanie postaw proekologicznych w oparciu o scenariusz quizu przyrodniczego dla dzieci 6-letnich i uczniów klasy pierwszej.
Scenariusz quizu przyrodniczego dla dzieci 6letnich i uczniów klasy I
Temat: Ziemia to dom dla ludzi i zwierząt, więc dbajmy o nią wszyscy
Data:
Opracowanie i prowadzenie: mgr Elżbieta Jaworska, współpraca: Beata Okrucińska
Forma organizacyjna: indywidualna, zespołowa, z całą grupą
Forma pracy: konkurs
Miejsce: sala zajęć
Cele: rozbudzanie zainteresowań przyrodniczych, tworzenie postaw proekologicznych, - utrwalenie wiedzy przyrodniczej i ekologicznej -aktywizowanie procesów, myślenia, spostrzegania i kojarzenia (rebusy, puzzle, zagadki) -utrwalenie piosenek o tematyce przyrodniczej -umiejętność współdziałania w zespole -stworzenie miłej atmosfery -kształtowanie poczucia odpowiedzialności za wykonanie podjętego zadania
Cele operacyjne – DZIECKO: - dzieli się swoją wiedzą przyrodniczą z innymi -współdziała w zespole -poszerza kontakty interpersonalne poprzez wspólną zabawę
Środki dydaktyczne: - ilustracje zwierząt(niedźwiedź, zając, bocian, rak, ryba, wiewiórka, lis, ważka, komar, bóbr), ilustracje kwiatów(krokus, przebiśnieg, kaczeniec, zawilec, sasanka, bazie, mlecz, pierwiosnek) krzyżówki, ilustracje i wyrazy do tworzenia zdań obrazkowo – wyrazowych, ilustracje do rebusów, napisy, kotyliony, szarfy z symbolem grupy dyplomy dla każdej drużyny, tablice, klipsy mazaki, magnesy
Literatura:
-E.Janik „przyroda przeżywana i obserwowana z dziećmi przedszkolnymi” -K.Dziurzyńska „A jak będzie słońce, a jak będzie deszcz” -D. Soida „ Zasady i techniki edukacji ekologicznej” -A.Dalmaits „366 i jeszcze kila opowieści o przyrodzie” - Wychowanie w Przedszkolu”- roczniki 1999-2001
Przebieg:
1.Rozpoczęcie- powitanie dzieci, zapoznanie z celem spotkania,
wybór kapitana drużyny, zaprezentowanie okrzyku:
Wiemy jak być ekologiem
I zadbamy o przyrodę,
Żeby ptaki nam śpiewały,
Ryby czystą wodę miały,
Drzewa rosły okazałe,
Żeby Ziemia kwitła stale.
2.Rozwiązywanie krzyżówki
Każda drużyna otrzymuje krzyżówkę do rozwiązania- hasła podane w formie obrazków. Rozwiązanie krzyżówek – sasanka, jastrząb, ślimak (okazy znajdujące się pod ochroną)
3.Wspólne śpiewanie piosenki „Ziemia wyspa zielona”
4.Zagadki o środowiskach
Rzeka Gdy jest gorąco i słońce cię piecze
Można się schłodzić w pobliskiej (rzece)
Las Jest takie miejsce z dala od miasta Gdzie mnóstwo jagód i grzybów wyrasta. (las) Park Są tam ścieżki zdrowia, plac zabaw i ławka Sporo tam pięknych drzew wyrasta, To miejsce nazywamy „ płucami miasta” (park)
5.Układania haseł „wolno – nie wolno” Celem zabawy jest zaznaczenie ilustracji, która stanowić będzie dokończenie Zdania, a która przedstawia negatywne zachowanie człowieka wobec
przyrody. W lesie nie wolno biegać – hałasować
W rzece nie wolno kąpać się – myć samochodów
W parku nie wolno jeździć rowerem - śmiecić
6.Zdania obrazkowo – wyrazowe Zadaniem dzieci jest rozwiązanie plątaninki, ułożenie poprawnego szyku zdania obrazkowo – wyrazowego oraz jego odczytanie Czysta rzeka to dom ryb. Bezpieczny ul to dom pszczół. Spokojny las to dom zwierząt.
7.Rytmizacja i śpiew pląsu „Kwiecień” 8.Loteryjka „ Zgadnij kim jestem” Zadanie polega na zestawieniu w całość ilustracji ptaka, gada, ryby, owada lub ssaka. Dzieci otrzymują w kopertach 3 komplety ilustracji podzielonych na 4,5,6 części. Dla utrudnienia do kopert dodana jest jedna część nie pasująca do pozostałych oraz dodatkowo jedna część od kompletu należy odnaleźć na głównej tablicy.
9.Quiz kwiatowy „Wiosenne kwiaty”
Wytypowane przez kapitana osoby do zabawy losują koperty, w których znajdują się dwie zagadki o kwiatach. Zadaniem dzieci jest odgadnięcie o jakim kwiatku jest mowa mówi zagadka oraz na wybraniu ilustracji tego kwiata spośród różnych znajdujących się na tablicy.
Zagadki : Spadły w lesie białe gwiazdki, jest ich tyle, tyle zgadnij jaki to kwiatek? To przecież .......................................(zawilec)
Chociaż jestem słabym kwiatkiem, tuż przed zimy końcem przebijam czapę śniegu, by zobaczyć słońce............(przebiśnieg)
Na górskiej polance, zakwitam co roku rosnę też w ogródkach nazywam się .....................(krokus)
Ciągle jest jeszcze chłodno a najgorsze są noce i ranki więc czy można się dziwić, że ubrały się w futra.............(sasanki)
Myszek nie łowią i ptaszków nie jedzą, te kotki szare co na drzewach siedzą .....................(bazie)
Złocistymi pączkami wita panią wiosnę i pewnie dlatego ludzie zwą go ....................(pierwiosnek)
10.Wspólne ułożenie hasła ekologicznego, zadanie to jest podzielone na dwa etapy:
1-rozwiązanie rebusu (Ziemia to nasz dom)
2- odczytanie zdań i wybranie prawidłowego dokończenia hasła
więc
|
|
dbajmy
|
|
o
|
|
nią
|
|
razem
|
|
więc
|
|
możemy
|
|
robić
|
|
to
|
|
co
|
|
chcemy
|
11.Podsumowanie konkursu- wręczenie dyplomów dla każdej drużyny uczestniczącej w konkursie oraz wzajemna wymiana pamiątkowych emblematów.
12. Wspólne zaśpiewanie piosenki „Żyj z przyrodą w zgodzie”
13.Rozejście się do swoich sal, powrót do szkoły.
|