Test sprawdzający z nauki o języku dla klasy V szkoły podstawowej: O czasowniku wiemy (prawie) wszystko, skonstruowany zgodnie z teorią pomiaru dydaktycznego. Część druga pokazuje rzeczywiste wyniki testu, przeprowadzonego na grupie 15 uczniów ze Szkoły Podstawowej w Łaguszewie oraz wynikające z jego analizy wnioski do dalszej pracy.
MARCIN KOSOWSKI
POMIAR DYDAKTYCZNY TEST Z JĘZYKA POLSKIEGO DLA KLASY V SZKOŁY PODSTAWOWEJ „O CZASOWNIKU WIEMY (PRAWIE) WSZYSTKO”
WG PROGRAMU „ I NADZIWIĆ SIĘ NIE MOGĘ „
DKW – 4014 – 46/99 Plan wynikowy i kartoteka testu PLAN TESTU
L.p.
|
Czynności ucznia
(w punktach)
|
A
|
B
|
C
|
D
|
Poziom wymgań
w punktach
|
Punkty
w
%
|
P
|
Pp
|
W
|
1
|
Zapamiętywanie
|
9
|
|
|
|
9
|
|
|
16
|
2
|
Zrozumienie
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3
|
Stosowanie w sytuacji typowej
|
|
|
45
|
|
33,5
|
11,5
|
|
80
|
4
|
Stosowanie w sytuacji nowej
|
|
|
|
2
|
|
|
2
|
4
|
|
Waga celów w %
|
16
|
|
80
|
4
|
76
|
20
|
4
|
100
| KARTOTEKA TESTU
L.p.
|
Badana czynność
|
Kategoria celu
|
Poziom wymagań
|
Punktacja
|
Czas
pracy
|
1
|
Używa poprawnych form czasu przeszłego i teraźniejszego
|
A
|
P
|
4p
|
0,5 min
|
2/1
|
Rozpoznaje formy osobowe czasownika i określa ich właściwości (liczba, osoba, czas, rodzaj). Podaje bezokolicznik czasownika na podstawie jego formy osobowej
|
C
|
P
|
17,5p
|
5 min
|
2/2
|
Określa aspekt czasownika
|
C
|
Pp
|
3,5p
|
2 min
|
3
|
Tworzy formy złożone czasu przyszłego
|
C
|
P
|
6p
|
2 min
|
4
|
Tworzy formy trybu rozkazującego
|
C
|
P
|
3p
|
2 min
|
5
|
Tworzy i poprawnie zapisuje formy czasu przeszłego czasowników typu płynąć
|
C
|
P
|
3p
|
1,5 min
|
6
|
Tworzy czasowniki dokonane od czasowników niedokonanych
|
C
|
Pp
|
3p
|
2 min
|
7
|
Poprawnie zapisuje cząstki trybu przypuszczającego bym, byś, by z różnymi częściami mowy
|
A
|
P
|
5p
|
2 min
|
8
|
Zaznacza akcent w formach trybu przypuszczającego
|
C
|
Pp
|
5p
|
3 min
|
9
|
Określa tryb czasownika
|
C
|
P
|
4p
|
2 min
|
*10
|
Zastępuje zdanie podrzędne okolicznikowe czasu imiesłowowym równoważnikiem tego zdania
|
D
|
W
|
2p
|
1 min
|
|
56p
|
23 min
|
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------- O CZASOWNIKU WIEMY (PRAWIE) WSZYSTKO ------------------------------ ----------- IMIĘ I NAZWISKO DATA UCZNIA
ISTRUKCJA DLA UCZNIA · Zapoznaj się uważnie z każdym poleceniem. · Pisz czytelnie. · Masz 23 minuty na rozwiązanie zadań testowych.
1. Popraw błędy w zdaniach. Nie poszłem do szkoły , a ty nie poszłaś do koleżanki. Pani woźna zamknęła mi szatnię przed nosem. Dziś nie wykąpę się , bo nie ma ciepłej wody. 2. Wypisz z tekstu formy osobowe czasownika i określ ich właściwości.
Dziewczyna weszła do klasy i usiadła pod oknem. Miała na sobie czarną sukienkę. Popatrzyłyśmy na nią uważnie. Michał również nie spuszczał z niej oka. Jego koledzy oczywiście niczego nie zauważyli. Nagle zabrzmiał dzwonek.
Czasownik
|
Liczba
|
Osoba
|
Czas
|
Rodzaj
|
Aspekt
|
Bezokolicznik
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 3. Odmień ( przez osoby, liczby, w rodzaju męskim i męskoosobowym) w czasie przyszłym czasownik pisać. 4. Utwórz formę 2. os. l. poj. trybu rozkazującego od podanych czasowników. rwać - .............................. myć - ............................... uczyć się - ....................... 5. Uzupełnij luki odpowiednią formą czasownika z nawiasu. Wczoraj Piotr ( popłynąć) ................................... do Giżycka. ( Wziąć) ....................ze sobą Jarka. Wkrótce obaj ( minąć) ............................. Wyspę Kormoranów. 6. Utwórz czasowniki dokonane. pisać > ................................. szyć > ................................. kochać > .............................. 7. Dopisz cząstkę by (razem lub osobno) do podanych wyrazów. chcieć mógł gdy można napisali 8. Podziel wyrazy na sylaby. Zaznacz akcent. pojechalibyśmy pisaliście czytaliby szedłbym zrobił 9. Określ tryb czasowników. miałybyśmy - ........................................ rysuj ! - ................................................. gnaliśmy - ............................................. zrób ! - .................................................. 10. * Przekształć zdanie tak, aby zastąpić formę osobową czasownika ze zdania podrzędnego imiesłowem przysłówkowym uprzednim. Gdy odrobiła lekcje, wzięła się do haftowania. SCHEMAT OCENIANIA
0CENA
|
PRZEDZIAŁ PUNKTOWY
|
PRZEDZIAŁ PROCENTOWY
|
CELUJĄCA
|
56 – 55
|
100 % - 98 %
|
BARDZO DOBRA
|
54 – 51
|
97 % - 91 %
|
DOBRA
|
50 – 44
|
90 % - 79 %
|
DOSTATECZNA
|
43 – 36
|
78 % - 64 %
|
DOPUSZCZAJĄCA
|
35 – 27
|
63 % - 48 %
|
NIEDOSTATECZNA
|
26 - 0
|
47 % - 0 %
| WYNIKI TESTU OGÓLNE WYNIKI TESTU
Numer zadania
|
Suma punktów możliwa do uzyskania
|
Suma uzyskanych punktów
|
Poprawność odpowiedzi w %
|
1
|
60,0
|
48,0
|
80,0
|
2/1
|
262,5
|
200,0
|
76,2
|
2/2
|
52,5
|
30,0
|
57,0
|
3
|
90,0
|
42,0
|
46,7
|
4
|
45,0
|
43,0
|
95,5
|
5
|
45,0
|
36,5
|
81,1
|
6
|
45,0
|
20,0
|
44,4
|
7
|
75,0
|
57,0
|
76,0
|
8
|
75,0
|
59,5
|
79,3
|
9
|
60,0
|
57,0
|
95,0
|
*10
|
30,0
|
12,0
|
40,0
|
RAZEM
|
840,0
|
624,8
|
74,4
| INDYWIDUALNE WYNIKI TESTU
Lp.
|
Imię i nazwisko ucznia
|
Numer zadania
|
Suma uzyskanych punktów
|
Poprawność odpowiedzi w %
|
1
|
2/1
|
2/2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
*10
|
Liczba uzyskanych punktów
|
1.
|
Karolina G...
|
3
|
17,0
|
2,5
|
0
|
3
|
3,0
|
0
|
5
|
4,0
|
4
|
2
|
41,5
|
74,1
|
2.
|
Adrian G...
|
2
|
9,0
|
2,5
|
0
|
3
|
2,5
|
0
|
4
|
5,0
|
2
|
0
|
27,5
|
49,1
|
3.
|
Norbert B...
|
4
|
12,0
|
2,0
|
3
|
3
|
1,5
|
2
|
4
|
4,5
|
3
|
0
|
39,0
|
69,6
|
4.
|
Bartek G...
|
2
|
7,5
|
0,0
|
0
|
3
|
2,0
|
0
|
5
|
1,0
|
3
|
0
|
23,5
|
42,0
|
5.
|
Mateusz G...
|
2
|
13,5
|
1,5
|
5
|
3
|
2,5
|
0
|
4
|
5,0
|
3
|
2
|
39,5
|
70,5
|
6.
|
Joanna J...
|
4
|
17,0
|
2,5
|
5
|
3
|
2,0
|
3
|
2
|
4,0
|
4
|
0
|
46,5
|
83,0
|
7.
|
Aneta Z...
|
4
|
17,5
|
2,5
|
6
|
3
|
3,0
|
3
|
5
|
5,0
|
4
|
2
|
55,0
|
98,2
|
8.
|
Adam K...
|
2
|
15,5
|
2,5
|
0
|
1
|
3,0
|
3
|
3
|
4,0
|
3
|
0
|
37,0
|
66,1
|
9.
|
Mateusz K...
|
4
|
17,5
|
2,5
|
5
|
3
|
3,0
|
0
|
2
|
5,0
|
4
|
0
|
46,0
|
82,1
|
10.
|
Dominika M...
|
4
|
13,5
|
3,0
|
0
|
3
|
1,5
|
3
|
1
|
4,5
|
4
|
2
|
37,5
|
67,0
|
11.
|
Emilia P...
|
4
|
12,5
|
0,0
|
6
|
3
|
3,0
|
3
|
5
|
5,0
|
4
|
0
|
45,5
|
81,3
|
12.
|
Sebastian P...
|
3
|
10,5
|
1,0
|
0
|
3
|
1,5
|
0
|
5
|
4,0
|
4
|
0
|
32,0
|
57,1
|
13.
|
Weronika W...
|
3
|
13,0
|
3,0
|
0
|
3
|
2,5
|
0
|
3
|
1,5
|
4
|
2
|
33,0
|
59,0
|
14.
|
Krystian W...
|
3
|
13,0
|
2,5
|
6
|
3
|
3,0
|
1
|
5
|
3,5
|
3
|
2
|
45,0
|
80,4
|
15.
|
Justyna A...
|
4
|
11,0
|
2,5
|
6
|
3
|
2,5
|
2
|
5
|
3,5
|
4
|
0
|
43,5
|
77,1
| Wnioski : 1. Doskonalić umiejętność tworzenia czasowników dokonanych od niedokonanych. 2. Kształcić umiejętność tworzenia złożonych form czasu przyszłego. 3. Doskonalić umiejętność określania aspektu czasownika. |