Program przewidziany jest do realizacji w klasie wyrównaczej w gimnazjum. Główny nacisk w programie jest położony na profilaktykę uzależnień, zapobieganie konfliktom i agresji oraz pobudzenie aktywnego stosunku do zdobywania wiedzy.
Program Wychowawczy
z elementami profilaktyki
III etap edukacyjny - kl. II i III
(po uruchomieniu klasy II wyrównawczej )
„Preambuła”
Program wychowawczy jest przewidziany do realizacji w II i III klasie przygotowującej do zawodu gimnazjum. W programie tym chcieliśmy zwrócić szczególną uwagę na zagrożenia wynikające z uzależnień, wagarów, kształtować motywację do nauki. Uczyć odpowiedzialności za swoje uczynki i umiejętności asertywnego odmawiania. Wdrożenie programu wychowawczego pozwoli skuteczniej zapobiegać ryzykownym i niewłaściwym zachowaniom młodzieży. Informacje wstępne:
Program ten powstał wyniku ewaluacji programu wychowawczego dla klasy przysposabiającej do zawodu z uwzględnieniem specyfiki klasy, gdyż dotyczy uczniów sprawiających podobne problemy wychowawcze.
Klasa wyrównawcza powstała w roku szkolnym 2004/2005. Trafili do niej uczniowie, którzy rokowali nadziei ukończenia gimnazjum w „normalnym” trybie:
-nie wykazywali motywacji do nauki,
-często wagarowali,
-sięgali po różne nałogi,
-sprawiali duże problemy wychowawcze.
Cele programu:
- integracja zespołu klasowego i włączenie go do społeczności szkolnej,
- uświadomienie roli zdrowego trybu życia, profilaktyka nałogów: alkohol, papierosy narkotyki,
- zapobieganie agresji i konfliktom,
- ćwiczenie asertywności, czyli jak powiedzieć „nie”,
- świadome przeżywanie własnych emocji,
- radzenie sobie ze stresem,
- pobudzenie aktywnego stosunku do zdobywania wiedzy i umiejętności,
- kształtowanie umiejętności świadomego i odpowiedzialnego podejmowania decyzji.
Zadania i sposób ich realizacji
Blok Temat
|
Zadania
|
Sposób realizacji
|
Odpowiedzialni
|
Żyjmy zdrowo
|
1.Mój piękny uśmiech
|
Spotkanie z dentystą.
|
Wychowawca klasy.
|
2.Czy prawidłowo się odżywiam
|
Jadłospis. Bilans energetyczny. Spotkanie z dietetykiem.
|
Wychowawca klasy.
|
3.Higiena życia codziennego
|
Rozkład dnia. Czystość ciała.
|
Wychowawca klasy, higienistka.
|
4.Zmęczenie i odpoczynek
|
Rytm dnia. Rytm dobowy.
|
Wychowawca klasy.
|
5.Problemy okresu adolescencji
|
Zmiany fizyczne i psychiczne
|
Wychowawca klasy, nauczyciel WdŻwR.
|
Ruch i wypoczynek
|
1.Jak zagospodarować wolny czas?
|
Bilans dobowy.
Czynny wypoczynek.
|
Wychowawca klasy.
|
2.Dlaczego wysiłek fizyczny sprzyja dobremu samopoczuciu?
|
Rozmowa, dyskusja.
|
Wychowawca klasy.
|
3.Trzymaj się „prosto”.
|
Prosta sylwetka.
Wady postawy.
|
Wychowawca klasy, rehabilitant.
|
4.Dzień sportu szkolnego
-gimnazjada.
|
Udział w zawodach
|
Wychowawca klasy, nauczyciele WF.
|
Żyj bezpiecznie
|
1.Rola autorytetów w życiu człowieka.
|
Naśladowanie i modelowanie. Dyskusja.
|
Wychowawca klasy.
|
2. Zachowania bezpieczne i ryzykowne.
|
Kontrola swoich zachowań.
|
Wychowawca klasy.
|
3.Propagowanie zdrowego stylu życia.
|
Zajęcia z WdŻwR.
|
Wychowawca klasy, nauczyciel WdŻwR.
|
4.Zasady bezpiecznego udziału w ruchu drogowym.
|
Znaki drogowe. Karta rowerowa. Spotkanie z policjantem.
|
Wychowawca klasy, policja.
|
Zdrowie psychiczne
|
1.Jak sobie radzić w trudnych sytuacjach.
|
Warsztaty klasowe.
|
Wychowawca klasy.
|
2. Jak sobie radzić z trudnymi emocjami.
|
Dramy tematyczne.
|
Wychowawca klasy.
|
3. Moje mocne i słabe strony.
|
Kwestionariusz osobowy.
Dyskusja.
|
Wychowawca klasy, psycholog.
|
Ja w grupie i rodzinie
|
1.Moje sukcesy i porażki.
|
Rysunek, drzewa Kocka?
|
Wychowawca klasy, psycholog.
|
2.Mój idol, mistrz
|
Elementy programu „Spójrz inaczej”.
|
Wychowawca klasy, pedagog.
|
3.Moje miejsce w rodzinie.
4.Jakim jestem synem, bratem.
|
Rysunek
„Moje rodzeństwo”
|
Wychowawca klasy, rada rodziców.
|
Reagujemy na zło
|
1.Przemoc w szkole.
|
Zachowanie agresywne.
|
Wychowawca klasy.
|
2.Postawa asertywna. Czy umiem odmówić?
|
Dramy tematyczne.
|
Wychowawca klasy.
|
3.Dekalog przeciw przemocy.
|
Rozmowa, dyskusja.
|
Katecheta.
|
Uzależnienia
|
1.Jak rozpoznać zagrożenia?
|
Obserwacje, ankieta.
|
Wychowawca klasy.
|
2.Alkohol, narkotyki, leki, TV, internet - szansa czy zagrożenia?
|
Spotkanie z psychologiem, terapeutą uzależnień.
|
Wychowawca klasy.
|
3.Kto udziela pomocy uzależnionym. Czerwone sygnały uzależnienia.
|
Jak rozpoznać.
Placówki lecznicze.
|
Wychowawca klasy, lekarz.
|
Przewidywane efekty
Uczeń potrafi:
-ocenić stan swojego zdrowia,
-zagospodarować wolny czas,
-zawiadomić o niebezpieczeństwie,
-udzielić pierwszej pomocy,
-reagować na przemoc,
-umie współpracować w klasie,
-tworzy więzi emocjonalne w rodzinie.
Obszary działania:
-środowisko lokalne,
-rodzice,
-nauczyciele.
procedury ewaluacji programu:
-wywiady z uczniami i rodzicami,
-stan motywacji uczniów do nauki,
-analiza frekwencji uczniów,
- liczba uczniów angażujących się w życie klasy i szkoły,
-liczba uczniów podejmujących dalsze kształcenie.
Opracował:
-- Paweł Niemczura