Scenariusz lekcji w ramach edukacji czytelnictwa przedstawia przebieg lekcji przeprowadzonej w bibliotece, dotyczącej historii pisma i ksiazki
Temat lekcji: Dzieje pisma i książki
Cel ogólny: zapoznanie z historią pisma i książki.
Cele operacyjne:
uczeń zna;
- pojęcia związane z historią pisma i książki,
- różne materiały i narzędzia pisarskie
- różne formy książki
uczeń rozumie:
- zmienność i ewolucję form pisma i książki na tle rozwoju cywilizacji;
uczeń umie:
- przedstawić etapy rozwoju pisma na przestrzeni wieków
- opisać różne formy książki
- zachować się w czasie zajęć zgodnie z zasadami pracy w grupie
Materiały i pomoce: ilustracje przedstawiające różne formy książki, pisma oraz materiały do pisania , „Słownik języka polskiego”, kartki do notowania, tablica.
Metody: pogadanka, pokaz, ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy: indywidualna i grupowa.
Tok zajęć:
- Nauczyciel zapoznaje uczniów z celami i tematem lekcji .
- Uczniowie próbują samodzielnie sformułować definicję książki, następnie wyszukują definicję podaną w „Słowniku języka polskiego”
- Nauczyciel dzieli uczniów na grupy rozdając kartki z różnymi rodzajami pisma .uczniowie starają się ułożyć chronologicznie rodzaje pism( „żywe księgi”, znaki symboliczne, pismo obrazkowe, wyrazowe, sylabowe, alfabetyczne.)
- Nauczyciel rozkłada ilustracje przedstawiające materiały do pisania(kamień, drewno, glina, płótno, pergamin, skorupki zbitych naczyń, papier) oraz rożne formy książki. Uczniowie przyporządkowują je poszczególnym państwom: Mezopotamia, Grecja, Egipt. Chiny, Rzym przypinając kartki w odpowiednim miejscu na tablicy.
- Nauczyciel prezentuje informacje na temat książki drukowanej
a) Książka drukowana rękodzielniczo:
-nkunabuły z cechami książki rękopiśmiennej ( do 1500)
-starodruki (lata 1500- 1800)
b) Książka drukowana maszynowo (od 1800)
Uczniowie układają krzyżówkę z hasłem Jan Guttenberg.
- Ewaluacja- uczniowie przygotowują rebusy zawierające ocenę zajęć.
Ewa Sarafin