|
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1977 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Jest to opracowany i realizowany przeze mnie program prośrodowiskowy którego celem jest zwiększenie świadomości ekologicznej młodziezy.
PROGRAM „MY I NASZE ŚRODOWISKO”
Opracowała: Iwona Grabowska-Broda
Wstęp
Stan środowiska, w którym żyjemy zmienia się w wyniku działalności człowieka.
Znaczny rozwój przemysłu i motoryzacji spowodował, że powietrze, woda i gleba są zanieczyszczone.
Przyroda jest niszczona, a wraz z nią niszczony jest człowiek. Człowiek sam stał się ofiarą postępu. Zatrucie środowiska może doprowadzić do niepokojącego wzrostu zachorowań na raka, zapalenia oskrzeli i innych schorzeń. Właśnie degradacja naszego zdrowia przez substancje pochodzenia cywilizacyjnego przypomina nam, że jesteśmy częścią przyrody.
Człowiek poprzez swoje działania niszczy przyrodę, ale może także podjąć działania zmniejszające szkodliwy wpływ swych poczynań. To jak będą żyły następne pokolenia zależy od świadomości i działań młodych. Młode pokolenie nie wyobraża sobie życia bez osiągnięć techniki. Naszym zadaniem jest nauczyć młodzież rozumnie i świadomie korzystać zarówno z zasobów przyrody, jaki i dobrodziejstw cywilizacji.
Mając na uwadze powyższe rozważania podjęłam się opracowania i realizacji niniejszego programu
I. Cele ogólne
- Uświadomienie zagrożeń środowiska przyrodniczego, występujących w miejscu zamieszkania.
- Wskazanie młodzieży jak człowiek oddziałuje na środowisko i jakie są tego konsekwencje.
- Rozwijanie wrażliwości uczniów na stan środowiska naturalnego.
- Motywowanie do podejmowania działań na rzecz poprawienia stanu środowiska.
- Motywowanie do podejmowania działań zmierzających do zmniejszenia zanieczyszczeń środowiska.
- Edukowanie młodzieży poprzez aktywne działanie na rzecz środowiska.
- Umożliwienie podejmowania działań na rzecz najbliższego środowiska przyrodniczego.
- Umożliwienie projektowania i prowadzenia obserwacji i doświadczeń biologicznych.
- Kształtowanie zasad właściwego gospodarowania zasobami przyrody.
- Wskazanie młodzieży możliwości zmniejszenia ilości odpadów składowanych na wysypisku, ścieków odprowadzanych z gospodarstw domowych i zanieczyszczeń emitowanych do atmosfery.
- Pobudzanie wszechstronnego rozwoju ucznia, a w szczególności rozbudzanie jego twórczej postawy.
- Aktywacja i integracja społeczności lokalnej wokół zagadnienia stanu czystości środowiska.
II. Cele szczegółowe (operacyjne).
Uczeń:
· - wymienia źródła zagrożeń środowiska przyrodniczego, występujące w miejscu zamieszkania,
· - podaje sposoby oddziaływania człowieka na środowisko,
· - opisuje konsekwencje oddziaływania człowieka na środowisko,
· - wykazuje się wrażliwością na stan środowiska naturalnego,
· - podejmuje działania na rzecz poprawienia stanu środowiska i zmierzające do zmniejszenia zanieczyszczeń,
· - projektuje i prowadza obserwacje i doświadczenia biologiczne,
· - wymienia i stosuje zasady właściwego gospodarowania zasobami przyrody,
· - opisuje i stosuje w praktyce działania zmierzające do zmniejszenia ilości odpadów składowanych na wysypisku, ścieków odprowadzanych z gospodarstw domowych i zanieczyszczeń emitowanych do atmosfery.
III. Formy realizacji:
Program realizowany będzie w klasach I – III gimnazjum, częściowo działaniem objęci będą także uczniowie szkoły podstawowej.
IV. Sposoby realizacji:
Lp.
|
Zadania
|
Formy realizacji
|
Termin
|
|
Diagnoza
|
§ Ankieta
§ Analiza ankiety
|
Październik
|
|
Wskazanie jak człowiek oddziałuje na środowisko i jakie są tego konsekwencje
|
§ Referaty uczniów
§ Dyskusja
§ Konkurs prac plastycznych
§ Prezentacja prac plastycznych
§ Przygotowanie gazetek
§ Prezentacja gazetek
§ Konkurs prac pisemnych
|
Cały rok szkolny
|
|
Uświadomienie zagrożeń środowiska przyrodniczego, występujących w miejscu zamieszkania.
|
§ Dyskusja kierowana
§ Realizacja projektu „Tropimy dzikie wysypiska”
§ Prezentacja inscenizacji
|
Cały rok szkolny
|
|
Wskazanie młodzieży możliwości zmniejszenia ilości odpadów składowanych na wysypisku, ścieków odprowadzanych z gospodarstw domowych i zanieczyszczeń emitowanych do atmosfery.
|
§ Dyskusja kierowana
§ Konkurs prac pisemnych
|
Marzec
|
|
Podejmowanie działań na rzecz środowiska naturalnego
|
§ Zorganizowanie i przeprowadzenie zbiórki surowców wtórnych
§ Zorganizowanie i przeprowadzenie zbiórki szkła
|
Cały rok szkolny
|
|
Pobudzanie wszechstronnego rozwoju ucznia, a w szczególności rozbudzanie jego twórczej postawy.
|
§ Realizacja projektu „Badamy stan środowiska naturalnego"
|
Kwiecień -maj
|
|
Kształtowanie zasad właściwego gospodarowania zasobami przyrody.
|
§ Przygotowanie inscenizacji
§ Prezentacja inscenizacji
|
Czerwiec
|
V. Oczekiwane osiągnięcia uczniów:
v Wzrost zainteresowania stanem środowiska, w którym żyje,
v Podejmowanie działań na rzecz środowiska,
v Promowanie postaw prośrodowiskowych w dalszym etapie nauki,
v Promowanie przez uczniów działań na rzecz środowiska w społeczności lokalnej,
VI. Ewaluacja
Ø Ankieta
Ø Zbiór konkursowych prac plastycznych
Ø Zbiór konkursowych prac pisemnych
Ø Wypracowany scenariusz prezentowanej inscenizacji
Ø Wyniki prac projektowych
Ø Efekty zbiórki surowców wtórnych Ø Efekt zbiórki szkła
Iwona Grabowska-Broda
|
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|