Postacie: królowa wróżek, wróżka I, wróżka II, wróżka III, wróżka IV oraz narrator.
Narrator: Dawno, bardzo dawno temu za górami, za morzami- była kraina czarów.
Mieszkała tam maleńka księżniczka. Pewnego razu przyszły do niej
dobre wróżki ze swą królową, która powiedziała :
Królowa : Niech każda z was obdaruje tę maleńką dziecinę jakimś cennym
darem.
Narrator : Pierwsza wróżka pochylając się nad śpiącym dzieckiem powiedziała:
Wróżka I :Daję ci czar piękności. Kto tylko spojrzy na twoją twarz pomyśli, że
ujrzał cudny, wiosenny kwiat.
Narrator : Druga wróżka rzekła :
Wróżka II : A ja dam ci oczy piękne i czyste jak toń wodna.
Narrator : Trzecia wróżka powiedziała :
Wróżka III : Ja obdaruję cię wysmukłą , zgrabną postacią.
Narrator : Natomiast czwarta wróżka odezwała się :
Wróżka IV : A ja dam ci drogocenne skarby, które ukryte są w ziemi.
Narrator : Królowa zamyśliła się przez chwilę, potem powiedziała do wróżek :
Królowa : Wasze dary nie są trwałe. Uroda ludzi i piękno kwiatów z czasem
przemijają. Bogactwo także nie przynosi szczęścia, bo jest często
przyczyną niezgody wśród ludzi.
Narrator : Wróżki z wielką uwagą i zaciekawieniem słuchały mowy swojej
królowej. W końcu zapytały :
Wróżki : Co zatem jest trwałego w człowieku i czymże ty ją obdarzysz
o królowo nasza ?
Narrator : A na to królowa :
Królowa : Ja jej dam dobroć, bo ona trwa długo, przez całe życie. Jest to
największy skarb człowieka.
Narrator : Po tych słowach królowa pochyliła się nad śpiącą księżniczką.
Dotknęła rękami jej serduszka i rzekła czule :
Królowa : Bądź dobra.
Narrator : Wróżki zrozumiały, że dobroć , którą obdarzyła królowa małą
księżniczkę jest jednak najcenniejszym darem. A wy jak myślicie?
Krok 6 -Gromadzenie zabawek.
Instrukcja dla uczniów:
Uczniowie w ciągu kilku dni przynoszą do szkoły zabawki. Spośród zgromadzonych zabawek wspólnie z nauczycielem wybierają takie, które są dla dzieci bezpieczne, oraz takie które rozwijają spostrzegawczość, wyobraźnię i zdolności manualne.
Wskazówki dla nauczyciela:
Nauczyciel zwraca uwagę na to, aby gromadzone zabawki były czyste i niezniszczone
Krok 7 -Gromadzenie surowców wtórnych.
Instrukcja dla uczniów:
Na dwa miesiące przed Dniem dziecka uczniowie przynoszą do szkoły: makulaturę, baterie, butelki, tonery i cartridg’e (szkoła ma podpisaną umowę z firmą zajmującą się recyklingiem). Za pieniądze uzyskane ze zbiórki surowców kupują upominki. Następnie rozmawiają o potrzebie celowego i racjonalnego gromadzenie surowców wtórnych, ponieważ w ten sposób przyczyniają się do ochrony środowiska naturalnego.
Wskazówki dla nauczyciela:
Nauczyciel wyjaśnia uczniom, iż co roku w Polsce zużywa się wiele milionów produktów, które w większości trafiają na wysypiska śmieci. Produkty te wykonane są z materiałów szkodliwych dla środowiska i podlegają wielosetletniej biodegradacji. Traktując je jako śmieci tzn. wyrzucając je do śmietnika przyczyniamy się do niszczenia naszego otoczenia. Dlatego warto gromadzić surowce wtórne i oddawać je do powtórnego przetworzenia. Nauczyciel zachęca dzieci do pozyskiwania surowców wtórnych od swoich znajomych, sąsiadów, a rodziców angażuje do ich przewiezienia.
Krok 8 -Zakup prezentów.
Instrukcja dla uczniów:
Uczniowie wraz z nauczycielem analizują różne oferty dostarczone przez rodziców z kilku sklepów i hurtowni. Dokonują wyboru najkorzystniejszej z nich i udają się na zakupy.
Wskazówki dla nauczyciela:
Nauczyciel pomaga w oszacowaniu cen produktów i dokonaniu wyboru prezentów. Następnie udaje się na zakupy razem z kilkoma uczniami.
Krok 9 -Wykonanie pudełka.
Instrukcja dla uczniów:
Dzieci wykonują pudełka na „skarby”. Pudełko odrysowują od szablonu ,wycinają, a po sklejeniu ozdabiają elementami z kolorowego papieru. Elementy dekoracyjne wykonują według swojego pomysłu.
Wskazówki dla nauczyciela:
Nauczyciel rozdaje szablony pudełka. Przypomina dzieciom o zasadach bezpieczeństwa podczas posługiwania się nożyczkami. Zwraca uwagę na dokładność i estetykę podczas pracy.
Krok 10 -Z wizytą w Domu Dziecka.
Instrukcja dla uczniów:
Uwieńczeniem akcji jest wizyta w dniu 1 VI 2005r do pobliskiego Domu Dziecka, w którym nasi uczniowie zaprezentują inscenizację pt. „Bajka”, wręczą upominki, złożą życzenia i będą się świetnie bawić.
Wskazówki dla nauczyciela:
Nauczyciel dba o miłą i serdeczną atmosferę podczas wizyty.
/opracowała Jolanta Mścisz