XV. Spotkanie ze Świętym Mikołajem.
Dotarliśmy do krainy Mikołaja, który pojawia się na sali i rozdaje paczki dla wszystkich dzieci.
SCENARIUSZ ZABAWY CHOINKOWEJ
Opracowała: Katarzyna Budzyńska
nauczyciel Zespołu Szkół nr 1
w Mińsku Mazowieckim
Prowadzące przebrane są za wróżki.(Młodzież z Samorządu Szkolnego)
I. WYKONANIE "BOMBEK — PODPISÓW"
Przy wejściu do sali, na planszy znajduje się wierszowany napis—polecenie dla wszystkich uczestników zabawy:
Jak się dzisiaj masz?
Narysuj swą twarz!
Wpisz swe imię na odwrocie,
i skończone. Po kłopocie.
Teraz swoją minkę
powieś na choinkę.
Jeśli nie dasz rady sama
niechaj ci pomoże mama.
Każde dziecko otrzymuje kolorowy kartonik w kształcie bombki choinkowej z przyczepionym sznurkiem. Z jednej strony rysuje swoją minkę: "w jakim dziś jestem nastroju" (może skorzystać z planszy, na której przedstawione są różne miny) a z drugiej strony wpisuje swoje imię.
Gotowe bombki dzieci wieszają na choince stojącej na sali.
II. POWITANIE
Pojawiają się dwie wróżki: Purpunella i Grymazelda, które oznajmiają dzieciom, że trafiły do krainy czarów.
III. PRZENOSINY W DAWNE , BAJKOWE CZASY.
Purpunella wypowiada zaklęcie:
niech zawyje pies kudłaty
niech spotkają się dwa światy
niech się teraz na me słowa
król pojawi i królowa.
IV. TANIEC INTEGRACYJNY.
Król i królowa zapraszają dzieci do tańca
(muzyka: SPECKNERIN).
Dzieci stają w kole, podają sobie ręce, tańczą:
n poruszają się po kole
n wszyscy do środka
n wszyscy na zewnątrz
n poruszają się po kole
n kręcą się dookoła własnej osi
n poruszają się po kole
n dziewczynki do środka i na zewnątrz
n chłopcy do środka i na zewnątrz
n wszyscy poruszają się po kole
n dworski ukłon.
V. CZARY
Grymazelda zamienia dzieci kolejno w:
n żabki
n raczki
n kotki
n ptaszki
Dzieci muszą poruszać się w rytm muzyki tak jak poruszają się w/w zwierzęta.
VI. ZABAWY Z CHUSTĄ
Duża chusta animacyjna służy jako rekwizyt do zabaw:
a. Dzieci trzymają za brzegi chusty. Na znak wróżki zamieniają się miejscami, przebiegając pod napiętą płachtą.
b. Kilkoro dzieci chowa się pod chustą — rodzice muszą rozpoznać dotykiem, które z nich jest ich dzieckiem.
c. Burza śnieżna — część dzieci kładzie się na podłodze pod chustą, część porusza chustą z różną dynamiką. Wróżka kładzie na chuście rozłożone gazety, które szurają i łopocą wywołując burzę śnieżną. Potem dzieci zamieniają się miejscami.
d. Wróżka na chustą rzuca małą piłeczkę. Dzieci tak manewrują chustą aby piłeczka wpadła do otworu w środku chusty.
VII. Co to za bajka? Zagadki.
Dzieci oglądają sceny z bajek. Mają za zadanie odgadnąć jaka to bajka.
a. Dziewczynka przebiega przez salę gubiąc pantofelek. (Kopciuszek)
b. Chłopiec i dziewczynka zjadają pierniki. (Jaś i Małgosia)
c. Dziewczynka w czerwonej czapeczce idzie z koszykiem rozglądając się trwożnie na boki. (Czerwony Kapturek)
d. Chłopiec budzi dziewczynkę pocałunkiem. (Śpiąca Królewna)
e. Na scenę wychodzą trzy osoby wydając odgłosy chrumkania. (Trzy świnki)
f. Na scenie skulona dziewczynka zapala zapałki. (Dziewczynka z zapałkami)
VIII. Występy uczestników.
Każdy z uczestników zabawy może zaprezentować się na scenie:
1. powiedzieć wierszyk
2. zaśpiewać piosenkę
3. zatańczyć
4. powiedzieć dowcip
5. odgadnąć zagadkę
IX. Wręczenie paczek.
Wróżki zachęcają dzieci do wypowiadania zaklęć mających sprowadzić Świętego Mikołaja.
Pojawia się Mikołaj z worem prezentów.
Rozdanie paczek wszystkim dzieciom.
Prowadzące przebrane są za wróżki.(Młodzież z Samorządu Szkolnego)
II. WYKONANIE "BOMBEK — PODPISÓW"
Przy wejściu do sali, na planszy znajduje się wierszowany napis—polecenie dla wszystkich uczestników zabawy:
Jak się dzisiaj masz?
Narysuj swą twarz!
Wpisz swe imię na odwrocie,
i skończone. Po kłopocie.
Teraz swoją minkę
powieś na choinkę.
Jeśli nie dasz rady sama
niechaj ci pomoże mama.
Każde dziecko otrzymuje kolorowy kartonik w kształcie bombki choinkowej z przyczepionym sznurkiem. Z jednej strony rysuje swoją minkę: "w jakim dziś jestem nastroju" (może skorzystać z planszy, na której przedstawione są różne miny) a z drugiej strony wpisuje swoje imię.
Gotowe bombki dzieci wieszają na choince stojącej na sali.
III. POWITANIE
Pojawiają się dwie wróżki: Purpunella i Grymazelda, które oznajmiają dzieciom, że trafiły do krainy czarów.
IV. PRZENOSINY W DAWNE , BAJKOWE CZASY.
Purpunella wypowiada zaklęcie:
niech zawyje pies kudłaty
niech spotkają się dwa światy
niech się teraz na me słowa
król pojawi i królowa.
V. TANIEC INTEGRACYJNY.
Król i królowa zapraszają dzieci do tańca
(muzyka: SPECKNERIN).
Dzieci stają w kole, podają sobie ręce, tańczą:
n poruszają się po kole
n wszyscy do środka
n wszyscy na zewnątrz
n poruszają się po kole
n kręcą się dookoła własnej osi
n poruszają się po kole
n dziewczynki do środka i na zewnątrz
n chłopcy do środka i na zewnątrz
n wszyscy poruszają się po kole
n dworski ukłon.
VI. CZARY
Grymazelda zamienia dzieci kolejno w:
n żabki
n raczki
n kotki
n ptaszki
Dzieci muszą poruszać się w rytm muzyki tak jak poruszają się w/w zwierzęta.
VII. ZABAWY Z CHUSTĄ
Duża chusta animacyjna służy jako rekwizyt do zabaw:
e. Dzieci trzymają za brzegi chusty. Na znak wróżki zamieniają się miejscami, przebiegając pod napiętą płachtą.
f. Kilkoro dzieci chowa się pod chustą — rodzice muszą rozpoznać dotykiem, które z nich jest ich dzieckiem.
g. Burza śnieżna — część dzieci kładzie się na podłodze pod chustą, część porusza chustą z różną dynamiką. Wróżka kładzie na chuście rozłożone gazety, które szurają i łopocą wywołując burzę śnieżną. Potem dzieci zamieniają się miejscami.
h. Wróżka na chustą rzuca małą piłeczkę. Dzieci tak manewrują chustą aby piłeczka wpadła do otworu w środku chusty.
VIII. Co to za bajka? Zagadki.
Dzieci oglądają sceny z bajek. Mają za zadanie odgadnąć jaka to bajka.
g. Dziewczynka przebiega przez salę gubiąc pantofelek. (Kopciuszek)
h. Chłopiec i dziewczynka zjadają pierniki. (Jaś i Małgosia)
i. Dziewczynka w czerwonej czapeczce idzie z koszykiem rozglądając się trwożnie na boki. (Czerwony Kapturek)
j. Chłopiec budzi dziewczynkę pocałunkiem. (Śpiąca Królewna)
k. Na scenę wychodzą trzy osoby wydając odgłosy chrumkania. (Trzy świnki)
l. Na scenie skulona dziewczynka zapala zapałki. (Dziewczynka z zapałkami)
IX. Występy uczestników.
Każdy z uczestników zabawy może zaprezentować się na scenie:
6. powiedzieć wierszyk
7. zaśpiewać piosenkę
8. zatańczyć
9. powiedzieć dowcip
10. odgadnąć zagadkę
X. Wręczenie paczek.
Wróżki zachęcają dzieci do wypowiadania zaklęć mających sprowadzić Świętego Mikołaja.
Pojawia się Mikołaj z worem prezentów.
Rozdanie paczek wszystkim dzieciom.