Program wychowawcy klasowego dla gimnazjum
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 9417 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Program wychowawcy klasowego opracowałam jako pomoc metodyczną dla wychowawców wszystkich klas Publicznego Gimnazjum w Rogolinie. Jest on w pełni adekwatny do Programu Wychowawczego Szkoły i przyjętego w nim modelu sylwetki absolwenta. Zgodnie z przyjętymi ideałami wychowania wypływającymi z pedagogiki humanistycznej najkorzystniejszy wpływ na uczniów ma styl działania wychowawcy wspierającego, który: słucha, daje oparcie, pozwala zastanowić się, próbować. Stawia na rozwiązania uczniów, zachęca do poszukiwań. Ten styl kontaktu buduje głębokie relacje wychowawcy z uczniami. Metody prowadzenia zajęć, jakie proponuję zachęcają uczniów do współpracy, angażują ich osobiście. Przedstawiam także główne treści i cele oraz przewidywane efekty działań jakie realizowane będą w ramach tego programu. Proponuję również szczegółowy plan pracy wychowawcy klasowego na cały cykl kształcenia w gimnazjum. Program wychowawcy klasowego opracowałam jako pomoc metodyczną dla wychowawców wszystkich klas Publicznego Gimnazjum w Rogolinie. Jest on w pełni adekwatny do Programu Wychowawczego Szkoły i przyjętego w nim modelu sylwetki absolwenta. Tworząc ten program wzięłam pod uwagę następujące elementy:
- problemy i zjawiska społeczne, które mają wpływ na życie uczniów naszej szkoły,
- wiedzę o potrzebach rozwojowych uczniów gimnazjum,
- wiedzę dotyczącą tematów ważnych dla młodych ludzi,
- zasady postępowania w odpowiedzi na pojawiające się trudności,
- umiejętność rozwiązywania problemów,
- zadania i ćwiczenia pozwalające rozwijać umiejętności społeczne (nawiązywanie kontaktów, wyrażanie własnego zdania, rozwiązywanie konfliktów, korzystanie z pomocy i pomaganie innym, radzenie sobie ze stresem, odmawianie, radzenie sobie z problemami),
- ustalenie wychowawcy z klasą, jakie są oczekiwania każdej ze stron, na czym polegać będzie współpraca,
- rozwijanie sprawności umysłowych,
- tworzenie tradycji szkoły.
Zgodnie z przyjętymi ideałami wychowania wypływającymi z pedagogiki humanistycznej najkorzystniejszy wpływ na uczniów ma styl działania wychowawcy wspierającego, który: słucha, daje oparcie, pozwala zastanowić się, próbować. Stawia na rozwiązania uczniów, zachęca do poszukiwań. Ten styl kontaktu buduje głębokie relacje wychowawcy z uczniami. Metody prowadzenia zajęć, jakie proponuję zachęcają uczniów do współpracy, angażują ich osobiście. Przedstawiam teraz główne treści i cele oraz przewidywane efekty działań jakie realizowane będą w ramach tego programu. Poniżej zaproponowałam szczegółowy plan pracy wychowawcy klasowego na cały cykl kształcenia w gimnazjum.
TREŚCI |
CELE |
PRZEWIDYWANE EFEKTY DZIAŁAŃ |
Uczestnictwo w grupie |
integrowanie grupy klasowej
stwarzanie uczniom właściwych warunków wzajemnego poznania się
kształtowanie poczucia tożsamości z klasą i społecznością szkolną |
Uczeń zna psychologiczne bariery utrudniające kontakt z druga osobą. Zna zasady współdziałania z kolegami i z wychowawcą klasy. Zna szkolne i klasowe regulaminy i stara się je przestrzegać. Aktywnie włącza się w życie klasy i szkoły. |
Postrzeganie siebie |
przygotowanie do głębszego poznawania siebie i stymulowania procesem samorozwoju i samokształcenia
budowania poczucia własnej wartości, własnego „ja” wspartego pozytywną relacją z rówieśnikami
poprawa emocjonalnego funkcjonowania w klasie i w innych grupach społecznych
nabywanie odporności w sytuacjach trudnych
rozpoznawanie własnych emocji i umiejętność wyrażania ich
znajomość swojego temperamentu
wybieranie prozdrowotnych sposobów rozładowywania napięć emocjonalnych |
Uczeń zna swoje możliwości i ograniczenia, prawidłowo odczytuje swoje stany emocjonalne i umie je rozpoznawać u innych. Zna siebie i swoją wartość, adekwatnie ocenia swoje wady i zalety oraz osiągnięcia i trudności w nauce i zachowaniu |
Umiejętności społeczne |
nabywanie umiejętności aktywnego mówienia, aktywnego słuchania, komunikacji niewerbalnej
kształtowanie asertywnych zachowań
nabywanie umiejętności negocjacyjnych
poszanowanie dla odmiennych sposobów i stylów życia oraz dla odmienności kulturowej, rasowej i narodowej
modelowanie i uczenie postaw społecznie aprobowanych, poprawa relacji z dorosłymi
nabywanie umiejętności pielęgnowania uczuć koleżeństwa, przyjaźni i miłości |
Uczeń posiada podstawowe umiejętności z zakresu komunikacji niewerbalnej, wie co to jest mowa ciała i jak się nią posługiwać. Potrafi wyrażać swoje uczucia i poglądy z poszanowaniem praw innych ludzi. Jest otwarty na inność narodową, religijną, kulturową i rasową. |
Rozwijanie sprawności umysłowych |
poznawanie technik szybkiego uczenia się
stymulowanie myślenia twórczego |
Uczeń zna techniki szybkiego uczenia się, wie jak ważna jest higiena pracy umysłowej, zna ćwiczenia rozwijające twórcze myślenie. |
Decyzje, planowanie, rozwiązywanie problemów |
umiejętność dostrzegania i definiowania problemów
poznanie znaczenia pojęcia konflikt
uświadomienie znaczenia zrozumienia i uwzględniania potrzeb drugiej strony w sytuacjach konfliktowych
umiejętność rozwiązywania konfliktów
umiejętność planowania oraz gospodarowania wolnym czasem
nabywanie umiejętności podejmowania decyzji |
Uczeń potrafi dostrzec problem i znaleźć właściwą drogę rozwiązania tego problemu. Wie jakie kroki podjąć, aby rozwiązać konflikt. Zna etapy podejmowania decyzji. |
Kształtowanie nawyków kulturalnych |
wprowadzenie w świat kultury i sztuki, stworzenie okazji do przeżyć estetycznych, uwrażliwianie na piękno, zachęcanie do własnej twórczości
kształtowanie nawyków aktywnego i kulturalnego spędzania wolnego czasu
kształtowanie kultury bycia na co dzień, kultury języka, nawyków dbania o estetykę wyglądu własnego i otoczenia |
Uczeń ma wewnętrzna potrzebę uczestnictwa w kulturze jako odbiorca i jako twórca. Uczeń jest uprzejmy, życzliwy, zna i stosuje zasady właściwego zachowania w różnych sytuacjach. |
Dbałość o zdrowie |
dokładna analiza treści, formy i znaczenia reklam
rozszerzenie wiadomości na temat narkotyków i ich wpływu na ludzkie organizmy
poznanie powodów używania narkotyków przez młodych ludzi i sposobów radzenia sobie z nimi |
Uczeń zna mechanizmy działania reklamy. Wie jak działają środki zmieniające świadomość. |
Postawy proekologiczne |
poczucie odpowiedzialności za dalsze istnienie świata |
Uczeń zna zagrożenia współczesnego świata. Dba o czystość wokół niego, z pełną świadomością uczestniczy w corocznych akcjach „Sprzątanie Świata”. |
Subkultury młodzieżowe |
zapoznanie z działalnością najbardziej popularnych subkultur młodzieżowych |
Uczeń wie co to jest subkultura, zna działalność niektórych subkultur młodzieżowych. |
Regionalizm |
rozwijanie wiedzy o historii i kulturze gminy Radzanów i powiatu biełobrzeskiego, jak również Mazowsza
wprowadzenie w świat tradycji regionu i należących do niej wartości
kształtowanie w uczniach poczucia tożsamości regionalnej jako podstawy zaangażowania w funkcjonowanie własnego środowiska
rozwijanie poczucia odpowiedzialności i poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego |
Uczeń zna najważniejsze wydarzenia z dziejów powiatu białobrzeskiego, zna historię i legendy gminy Radzanów. Odwiedza zabytki znajdujące się na terenie gminy i powiatu. Zwiedza wybrane zabytki województwa mazowieckiego i całego kraju. |
Tradycja klasy i szkoły |
uświadomienie uczniom ważności tworzenia tradycji |
Uczeń chętnie tworzy tradycje klasy i szkoły, uczestniczy w uroczystościach i imprezach klasowych i szkolnych. | PLAN PRACY WYCHOWAWCY DLA KLASY I GIMNAZJUM
TREŚCI |
SZCZEGÓŁOWE TEMATY JEDNOSTEK LEKCYJNYCH |
ŚCIEŻKI PRZEDMIOTOWE |
UCZESTNICTWO W GRUPIE |
- Wzajemne poznanie się.
- Warsztaty integracyjne.
- Wybór samorządu klasowego.
- Integracja grupy – umowy i obietnice.
- Integracja grupy – rozmowy, które mogą pomóc.
|
|
POSTRZEGANIE SIEBIE |
- Samopoznanie.
- Samoocena.
- Wzmocnienie poczucia własnej wartości.
- Doskonalenie umiejętności wyrażania własnych uczuć – „język ja”.
|
Wych. do życia w rodzinie |
ROZWIJANIE SPRAWNOŚCI UMYSŁOWYCH |
- Jak się uczyć – indywidualnie czy grupowo.
- Jak się uczyć dobrze, szybko i bez wysiłku.
- Koncentracja uwagi – jej znaczenie w procesie uczenia się.
- Ćwiczenia doskonalące koncentracje uwagi.
- Higiena pracy umysłowej w domu.
|
Edukacja prozdrowotna |
KSZTAŁTOWANIE NAWYKÓW KULTURALNYCH |
- Wspólne planowanie wyjazdów do kina, teatru.
- Kultura dnia codziennego (uprzejmość, punktualność, uśmiech, życzliwość, dyskrecja).
- Kilka ogólnych zasad dotyczących ubioru (rodzaje ubiorów, dodatki, jak wyglądać świeżo, najczęstsze uchybienia).
|
Jęz. Polski
Sztuka
historia |
UMIEJETNOŚCI SPOŁECZNE |
- Umiejętność mówienia.
- Umiejętność aktywnego słuchania.
- Umiejętność komunikowania się – ćwiczenia.
- Asertywność – znaczenie pojęcia.
- Ćwiczenia zachowań asertywnych.
|
Wych. do życia w rodzinie
Edukacja czytelnicza i medialna |
DBAŁOŚĆ O ZDROWIE |
- Przyczyny sięgania po papierosy, alkohol i narkotyki.
- Skutki sięgania po papierosy, alkohol i narkotyki.
- Sposoby spędzania przez młodzież wolnego czasu.
|
Biologia
Chemia
Wych. fiz.
Edukacja prozdrowotna |
REGIONALIZM – GMINA, POWIAT |
- Historia i zabytki najbliższej okolicy.
- Ciekawe miejsca przyrodnicze w gminie, powiecie.
|
Historia
Geografia
Edukacja regionalna |
TRADYCJE SZKOLNE NARODOWE I RODZINNE |
- Przygotowanie ślubowania kl. I.
- Mikołajki klasowe.
- Jak w moim domu obchodzi się święta Bożego Narodzenia.
- Dzień Kobiet – Dzień Chłopaka w klasie.
- Wspólne wystawianie ocen z zachowania.
|
| PLAN PRACY WYCHOWAWCY DLA KLASY II GIMNAZJUM
TREŚCI |
SZCZEGÓŁOWE TEMATY JEDNOSTEK LEKCYJNYCH |
ŚCIEŻKI PRZEDMIOTOWE |
POSTRZEGANIE SIEBIE |
- Co to jest temperament –określenie swojego temperamentu.
- Test Le Senne’a badający typy charakteru.
- Moje uczucia.
- Kształtowanie umiejętności różnicowania emocji.
|
biologia
w o s
matematyka |
DOSTRZEGANIE, DEFINIOWANIE I ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW |
- Dostrzegamy i definiujemy problemy.
- Rozwiązujemy problemy:
- Zapoznanie z pojęciem konflikt.
- Jak zachowujemy się w sytuacjach konfliktowych?
- Dwa spojrzenia na konflikt.
- Skutki konfliktów.
- Rozwiązywanie konfliktów.
|
w o s
historia
język polski |
UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNE |
- Nabywanie umiejętności negocjacyjnych.
- Doskonalenie umiejętności negocjacyjnych.
- Tolerancja.
- Sztuka przyjaźni.
- Komunikacja niewerbalna.
|
w o s
historia
biologia
katecheza
język polski |
DBAŁOŚĆ O ZDROWIE |
- Jak działa reklama?
- Środki zmieniające świadomość, ich wpływ na kontakty międzyludzkie.
|
w o s
biologia
język polski
sztuka |
ROZWIJANIE SPRAWNOŚCI UMYSŁOWYCH ORAZ OSOBISTYCH ZAINTERESOWAŃ |
- Poznajemy oryginalność naszego myślenia.
- Ćwiczymy ekspresję twórczą.
- Twórczo obserwujemy naszą epokę.
|
sztuka
informatyka |
KSZTAŁTOWANIE POSTAW PROEKOLOGICZNYCH |
Ekologia inaczej – zajęcia dramowe.
- „Szczęśliwa planeta”.
- „W obronie środowiska naturalnego człowieka”.
|
biologia
język polski
geografia
sztuka |
SUBKULTURY MŁODZIEŻOWE |
- Co to jest subkultura młodzieżowa?
- Działalność sekt.
|
w o s
katecheza
sztuka |
REGIONALIZM - WOJEWÓDZTWO |
- Historia i zabytki naszego województwa.
- Ciekawe miejsca w województwie.
|
historia
w o s
wych. fiz.
geografia |
TRADYCJE SZKOLNE, NARODOWE I RODZINNE |
- Dzień Chłopaka.
- Święto KEN.
- Mikołajki klasowe.
- Wigilia w klasie.
- Dzień Kobiet.
- Obchody pierwszego dnia wiosny.
- Wspólne dzielenie się jajkiem z okazji świąt Wielkiej Nocy.
- Dzień Dziecka.
- Wspólne wystawianie ocen z zachowania.
|
| PLAN PRACY WYCHOWAWCY DLA KLASY III GIMNAZJUM
TREŚCI |
SZCZEGÓŁOWE TEMATY JEDNOSTEK LEKCYJNYCH |
ŚCIEŻKI PRZEDMIOTOWE |
POSTRZEGANIE SIEBIE |
- Nabywanie umiejętności definiowania swoich zainteresowań.
- Poznajemy swoje zainteresowania.
- Co to jest stres?
- Jak sobie radzimy ze stresem?
- Skuteczne i nieskuteczne techniki antystresowe.
- Techniki relaksacyjne.
|
Orientacja zawodowa
Edukacja prozdrowotna
Edukacja filozoficzna |
DECYZJE, PLANOWANIE, ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW |
- Umiejętność planowania.
- Gospodarowanie własnym czasem.
- Analiza wpływów i zależności.
- Postrzeganie sukcesu.
- Podejmowanie decyzji.
- Różne style kierowania.
- Umiejętność przewodzenia grupie.
|
Matematyka
Historia
Doradztwo zawodowe |
ROZWIJANIE SPRAWNOŚCI UMYSŁOWYCH |
- Robienie notatek, pisanie wypracowań.
- Jak powtarzać, żeby zapamiętać.
- Stymulowanie myślenia twórczego.
- Myślenie twórcze – wnioskowanie dedukcyjne.
|
Jęz. Polski
Matematyka
Edukacja prozdrowotna |
UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNE |
- Granice tolerancji – zajęcia dramowe.
- Z czym wiąże się wejście do nowej grupy.
- Krytyka i jej znaczenie.
- Co ułatwia i utrudnia krytykę?
|
Jęz. Polski
Sztuka |
KSZTAŁTOWANIE NAWYKÓW KULTURALNYCH |
- Poszanowanie godności człowieka (tytułowanie, przedstawianie, zapoznanie, „ty – pan – ty”.
- Jedzenie i picie to też sztuka.
|
|
REGIONALIZM – PAŃSTWO |
- Najciekawsze miejsca w naszym kraju.
- Wspólne zaplanowanie kilkudniowej wycieczki klasowej.
|
Geografia
Historia
Wych. fiz. |
TRADYCJE SZKOLNE, NARODOWE I RODZINNE. |
Obchodzenie wszystkich świąt klasowych - jak w poprzednich latach. Wspólne wystawianie ocen z zachowania.
- Przygotowanie pożegnania szkoły i młodszych kolegów.
|
| BIBLIOGRAFIA I MATERIAŁY ŹRÓDŁOWE
- „Porządek i przyroda” – lekcje twórczości – część I. WSiP
- E. Brudnik, A. Moszyńska, B. Owczarska. Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Zakład Wydawniczy SFS
- P. J. Cooper. Sprawne porozumiewanie się. CODN
- H. Hamer. Oswoić nieśmiałość – scenariusze – VEDA
- H. Hamer. Program lekcji wychowawczych dla uczniów wyższych klas szkół podstawowych oraz uczniów liceów i techników. Ministerstwo Edukacji Narodowej
- M. Jachimska. Scenariusze lekcji wychowawczych. UNUS
- A. Kolodziejczyk. Spójrz inaczej. ATE s.c.
- K. Pankowska. Edukacja przez dramę. WSiP
- E. Pietkiewicz. Savoir vivre dla każdego. Świat Książki
- B. Sekuła, C. Pielok. Zajęcia warsztatowe dla uczniów szkół ponadpodstawowych. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej
Przygotowała: Edyta Sztyler |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|