Podnoszenie jakości pracy stało się w ostatnich latach podstawową zasadą funkcjonowania organizacji należących do różnych dziedzin gospodarki. Pojawiło się również w dziedzinie edukacji. Ze względu na specyfikę szkoły jako organizacji nie przynoszącej z zasady wymiernych efektów finansowych, teorie na temat zarządzania w oświacie i zasady podnoszenia jakości dopiero powstają, najczęściej poprzez adaptację rozwiązań sprawdzonych w gospodarce. Można powiedzieć, że jakość powoli staje się filozofią działania placówek oświatowych.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 23 kwietnia 2004 r. szkoły zobowiązane są do opracowania wewnętrznych systemów zapewniania jakości pracy szkoły. Przedstawiam opracowane na podstawie standardów oceny jakości pracy szkoły umieszczonych w w/w rozporządzeniu. Są to wewnątrzszkolny system zapewniania jakości promocji szkoły raz wewnątrzszkolny system zapewniania jakości pracy biblioteki szkolnej i centrum multimedialnego. Mam nadzieję, że systemy te pomogą Państwu w mierzeniu jakości pracy szkoły.
Anna Gasz
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM ZAPEWNIANIA JAKOŚCI PROMOCJI SZKOŁY
OBSZAR |
PROCES GŁÓWNY |
STANDARD |
WSKAŹNIK |
DZIAŁANIE |
ODPOWIEDZIALNY |
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY LUB PLACÓWKI |
I.3 Promocja szkoły |
Szkoła dba o kształtowanie pozytywnego wizerunku w środowisku oraz upowszechnia swoje osiągnięcia. Rozpoznaje oczekiwania edukacyjne środowiska i stosownie do nich ofertę edukacyjną. Szkoła potrafi pozyskać sojuszników wspierających jej działalność.
Nauczyciele, uczniowie
i rodzice podejmują działania służące pożytkowi lokalnej społeczności |
1. Szkoła bada zainteresowanie kandydatów i uczniów swoją ofertą edukacyjną |
1. Analiza wyników naboru uczniów do klas pierwszych.
2. Planowanie godzin rozszerzenia przedmiotu w poszczególnych oddziałach.
3. Badanie preferencji uczniów dotyczących potrzeb przydziału godzin z „puli dyrektora”.
3. Analizowanie zmian na rynku pracy.
4. Analizowanie systemów rekrutacji na wyższe uczelnie. |
wicedyrektor
dyrektor szkoły
wychowawcy klas,
dyrektor
nauczyciel przedsiębiorczości
nauczyciel przedsiębiorczości |
2. Prowadzona jest promocja szkoły, wskazująca na dbałość o potencjalnych uczniów. |
1. Organizacja dni otwartych szkoły.
2. Organizacja spotkań promocyjnych z uczniami (rodzicami) gimnazjów.
3. Uprzejme i rzetelne obsługiwanie osób zainteresowanych szkołą.
4. Dbanie o estetykę i wystrój pomieszczeń szkoły. |
zespół ds. promocji dyrektor, wicedyrektor
sekretarz szkoły,
wszystkie osoby obsługujące
nauczyciele, sprzątaczka |
3. Szkoła prezentuje swoje osiągnięcia w środowisku. |
1. Prezentacja dorobku szkoły na targach edukacyjnych.
2. Prowadzenie strony internetowej szkoły, prezentacja działalności szkoły i osiągnięć uczniów.
3. Powołanie osoby odpowiedzialnej za kontakt z mediami.
4. Zapraszanie mediów lokalnych na znaczące uroczystości szkolne.
5.Przygotowywanie imprez środowiskowych.
6. Współpraca z władzami lokalnymi, różnymi organizacjami i instytucjami kultury w organizacji imprez środowiskowych.
7. Zapraszanie na uroczystości szkolne przedstawicieli środowiska. |
zespół ds. promocji
wszyscy nauczyciele, nauczyciel informatyk
dyrektor szkoły
dyrektor szkoły,
wyznaczony nauczyciel
wyznaczeni nauczyciele
wyznaczeni nauczyciele
dyrektor szkoły |
4. Szkoła pozyskuje sojuszników wspierających jej działalność. |
1.Pobudzanie aktywności rodziców w pozyskiwaniu sojuszników szkoły.
2. Angażowanie rodziców w sprawy szkoły (zapraszanie do współpracy).
3. Poszukiwanie sponsorów, np. firm mogących udzielić pomocy szkole w postaci materialnej lub wykonanego dzieła. |
dyrektor szkoły, wychowawcy, pedagog
dyrektor szkoły, wychowawcy, pedagog
dyrektor szkoły,
nauczyciele,
rodzice |
5. Szkoła systematycznie analizuje i modyfikuje działania promocyjne. |
1. Powołanie zespołu ds. promocji szkoły.
2. Zatwierdzanie (akceptacja) planu działalności promocyjnej szkoły opracowanego przez zespół.
3. Przedstawianie sprawozdań z działalności promocyjnej (np. na konferencji podsumowującej). |
dyrektor szkoły
dyrektor szkoły
przewodniczący zespołu
ds. promocji szkoły |
6. Nauczyciele wpływają na promocję i korzystny wizerunek szkoły w środowisku. |
1. Możliwość wnoszenia propozycji nowych inicjatyw i modyfikacji działalności promocyjnej szkoły.
2. Dbałość o pomoce dydaktyczne i wystrój pracowni.
3. Prezentowanie godnej postawy w kontaktach z uczniami i rodzicami.
4. Dbałość o właściwą postawę i zachowanie uczniów w szkole.
5. Dbałość o poziom wiedzy i umiejętności uczniów umożliwiający im zrealizowanie planów po ukończeniu szkoły.
6. Dbałość o własny zewnętrzny wizerunek.
7. Rozwijanie własnych zdolności, wiedzy i umiejętności. |
wszyscy nauczyciele
wszyscy nauczyciele
wszyscy nauczyciele
wszyscy nauczyciele
wszyscy nauczyciele
wszyscy nauczyciele |
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM ZAPEWNIANIA JAKOŚCI PRACY BIBLIOTEKI SZKOLNEJ I CENTRUM MULTIMEDIALNEGO
OBSZAR |
PROCES GŁÓWNY |
STANDARD |
WSKAŹNIK |
DZIAŁANIE |
ODPOWIEDZIALNY |
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY LUB PLACÓWKI |
I.3 Promocja szkoły |
Szkoła dba o kształtowanie pozytywnego wizerunku w środowisku oraz upowszechnia swoje osiągnięcia. Rozpoznaje oczekiwania edukacyjne środowiska i stosownie do nich ofertę edukacyjną. Szkoła potrafi pozyskać sojuszników wspierających jej działalność.
Nauczyciele, uczniowie i rodzice podejmują działania służące pożytkowi lokalnej społeczności |
1. Szkoła bada zainteresowanie kandydatów i uczniów swoją ofertą edukacyjną |
1. Analiza wyników naboru uczniów do klas pierwszych.
2. Planowanie godzin rozszerzenia przedmiotu w poszczególnych oddziałach.
3. Badanie preferencji uczniów dotyczących potrzeb przydziału godzin z „puli dyrektora”.
3. Analizowanie zmian na rynku pracy.
4. Analizowanie systemów rekrutacji na wyższe uczelnie. |
wicedyrektor
dyrektor szkoły
wychowawcy klas,
dyrektor
nauczyciel przedsiębiorczości
nauczyciel przedsiębiorczości |
2. Prowadzona jest promocja szkoły, wskazująca na dbałość o potencjalnych uczniów. |
1. Organizacja dni otwartych szkoły.
2. Organizacja spotkań promocyjnych z uczniami (rodzicami) gimnazjów.
3. Uprzejme i rzetelne obsługiwanie osób zainteresowanych szkołą.
4. Dbanie o estetykę i wystrój pomieszczeń szkoły. |
zespół ds. promocji dyrektor, wicedyrektor
sekretarz szkoły,
wszystkie osoby obsługujące
nauczyciele, sprzątaczka |
3. Szkoła prezentuje swoje osiągnięcia w środowisku. |
1. Prezentacja dorobku szkoły na targach edukacyjnych.
2. Prowadzenie strony internetowej szkoły, prezentacja działalności szkoły i osiągnięć uczniów.
3. Powołanie osoby odpowiedzialnej za kontakt z mediami.
4. Zapraszanie mediów lokalnych na znaczące uroczystości szkolne.
5.Przygotowywanie imprez środowiskowych.
6. Współpraca z władzami lokalnymi, różnymi organizacjami i instytucjami kultury w organizacji imprez środowiskowych.
7. Zapraszanie na uroczystości szkolne przedstawicieli środowiska. |
zespół ds. promocji
wszyscy nauczyciele, nauczyciel informatyk
dyrektor szkoły
dyrektor szkoły,
wyznaczony nauczyciel
wyznaczeni nauczyciele
wyznaczeni nauczyciele
dyrektor szkoły |
4. Szkoła pozyskuje sojuszników wspierających jej działalność. |
1.Pobudzanie aktywności rodziców w pozyskiwaniu sojuszników szkoły.
2. Angażowanie rodziców w sprawy szkoły (zapraszanie do współpracy).
3. Poszukiwanie sponsorów, np. firm mogących udzielić pomocy szkole w postaci materialnej lub wykonanego dzieła. |
dyrektor szkoły, wychowawcy, pedagog
dyrektor szkoły, wychowawcy, pedagog
dyrektor szkoły,
nauczyciele,
rodzice |
5. Szkoła systematycznie analizuje i modyfikuje działania promocyjne. |
1. Powołanie zespołu ds. promocji szkoły.
2. Zatwierdzanie (akceptacja) planu działalności promocyjnej szkoły opracowanego przez zespół.
3. Przedstawianie sprawozdań z działalności promocyjnej (np. na konferencji podsumowującej). |
dyrektor szkoły
dyrektor szkoły
przewodniczący zespołu
ds. promocji szkoły |
6. Nauczyciele wpływają na promocję i korzystny wizerunek szkoły w środowisku. |
1. Możliwość wnoszenia propozycji nowych inicjatyw i modyfikacji działalności promocyjnej szkoły.
2. Dbałość o pomoce dydaktyczne i wystrój pracowni.
3. Prezentowanie godnej postawy w kontaktach z uczniami i rodzicami.
4. Dbałość o właściwą postawę i zachowanie uczniów w szkole.
5. Dbałość o poziom wiedzy i umiejętności uczniów umożliwiający im zrealizowanie planów po ukończeniu szkoły.
6. Dbałość o własny zewnętrzny wizerunek.
7. Rozwijanie własnych zdolności, wiedzy i umiejętności. |
wszyscy nauczyciele
wszyscy nauczyciele
wszyscy nauczyciele
wszyscy nauczyciele
wszyscy nauczyciele
wszyscy nauczyciele |
Anna Gasz |