Oto moja propozycja nauki obrony induwidualnej. Lekcja moze byc wykorzystana w koszykówce i p. recznej.
Zadanie główne (temat lekcji ): DOSKONALENIE UMIEJĘTNOŚCI KRYCIA „KAŻDY SWEGO”
Zadania szczegółowe
Sprawność motoryczna
Uczeń:
- Rozwinie zwinność poprzez szybkie zmiany pozycji, ułożenia ciała , kierunku poruszania się;
- Rozwinie orientację poprzez rozpoznanie zmian w usytuowaniu przedmiotów i osób;
- Rozwinie czucie piłki poprzez żonglerkę z piłką.
Umiejętności
Uczeń potrafi:
- Przyjąć prawidłową postawę w kryciu
- Przeprowadzić zabawy przygotowujące do pracy nóg w obronie „Berek w ograniczonym polu”, „Berek z toczeniem piłki”, „Lustro”, „Cień”
Wiadomości
Uczeń:
· Zna i przestrzega zasad kulturalnego dopingu oraz kulturalnego uczestnictwa w różnych formach aktywności ruchowej
· Zna i przestrzega zasad „ fair play”
Usamodzielnianie ucznia
Uczeń:
- Angażuje się w zabawę z piłką;
- Pełni rolę organizatora – pomocnika;
- Przestrzega zasady fair play.
Ścieżki edukacyjne: edukacja prozdrowotna – zabawy ruchowe, rekreacja.
Przybory: piłki, koszulki- znaczniki, gwizdek
Część wstępna
Czynności organizacyjno- porządkowe.
Uczeń:
- Słucha informacji nauczyciela.
- Przygotowuje się do świadomego i aktywnego udziału w lekcji, dyskutuje na temat kulturalnego dopingu oraz zasady „ fair play”.
- Bierze udział w zabawie „ Berek podaniami”, gdzie wszyscy uczniowie, oprócz uciekającego są berkami; gdy uciekający zostanie złapany (dotknięty piłką), następny jest uciekającym itd.
Nauczyciel:
- Sprawdza gotowość ucznia do zajęć.
- Podaje zadania lekcji, zadaje pytania „na czym polega doping”?, „ co oznaczają słowa fair play”?
- Przypomina zasadę zabawy „ berek podaniami”, wyznacza na początek uciekającego.
- Przypomina, że nie można biegać z piłką, nie wolno rzucać piłką uciekającego
Część główna A.
Pobudzenie i przygotowanie organizm do wysiłku
Uczeń:
- Truchta kozłując piłkę dookoła boiska
- Wykona ćwiczenia truchtając dookoła boiska
- Biegnie z podrzucaniem i chwytem oburącz nad głową
- Jw., z klaśnięciem dłońmi przed sobą
- Jw., klaśnięciem przed sobą i za sobą, chwyt p. nad głową
- Biegnie z podrzuceniem p., zmianą pozycji do przysiadu, powstaniem i chwytem piłki. Biegnie z podrzucaniem p. , wyskokiem odbiciem jednonóż i chwytem p. w wyskoku oburącz nad głową;- wykona ćw. z p. w rozsypce
- Krąży p. dookoła T, NN, i głowy.
- Jw., ale z zamkniętymi oczami.
- W rozkroku krąży piłką dookoła nóg ósemką.
- Jw., ale z zamkniętymi oczami
- W klęka na kolanie kozłuje ręką raz wolniej, raz szybciej
- Jw., z zamkniętymi oczami
- Z siadu prostego przejście do siadu równoważnego
- W rozkroku p. między nogami, jedna ręka trzyma p. z przodu, druga z tyłu, szybkie zmiany rąk
- Wykona dowolną zabawę z p.
|
| Nauczyciel:
- Proponuje zaplanowane przez siebie ćwiczenia
- Zwraca uwagę na bezpieczeństwo podczas ćw.
- Poleca zamknąć oczy.
- Poleca wykonać ćw. z p. według własnych pomysłów
|
Część główna B.
Rozwijanie zwinności poprzez szybkie zmiany kierunku poruszania się.
- Rozwijanie orientacji poprzez szybkie rozpoznawanie zmian w usytuowaniu przedmiotów i osób
- Doskonalenie kozłowania w ruchu.
- Doskonalenie pracy nóg podczas krycia.
- Doskonalenie obrony indywidualnej, krycie każdy swego na całym placu
Uczeń:
- „Berek z toczeniem piłek”, wszyscy uczestnicy poruszają się po boisku tocząc piłkę,
- Organizuje zabawę „Berek w ograniczonym polu”; ćwiczący w parach kozłując p. bawią się w berka
- „ kozłowanie z przeciąganiem”, uczniowie w parach trzymają się rękami wolnymi , drugą ręką kozłują p. i przeciągają się wzajemnie
- Zabawa „Lustro”, jeden z pary wykonuje z p. różne ćwiczenia , drugi naśladuje jego ruchy
- Zabawa „Cień”- jeden z pary ucieka kozłując p., drugi stara się trzymać jak najbliżej kolegi będąc jego „cieniem”
- Uczniowie ustawieni w parach po jednej stronie boiska, jeden z pary kozłuje p. starając się przejść na drugą stronę boiska, drugi mu w tym przeszkadza zastawiając drogę swoim ciałem
Przygotowanie do gry w mini koszykówkę; uczniowie dzielą się na dwa zespoły, jeden zespół dostaje koszulki. Obowiązuje obrona „każdy swego”
Nauczyciel:
- Omówi przebieg poszczególnych gier i zabaw
- Dzieli uczniów na 2 zespoły
- Wyznacza pomocnika, który razem z prowadzącym pełni rolę sędziego
- Przypomina o przestrzeganiu zasady „fair play”
Część końcowa
Uspokojenie organizmu
Uczeń:
- Wykona ćwiczenia oddechowe w marszu dookoła boiska w pozycji skorygowanej.
- Określi właściwy stosunek do pozytywnych i negatywnych emocji.
Nauczyciel:
- poprawia pozycje skorygowane.
- podsumuje zajęcia, wskaże błędy, pochwali najlepiej wykonujących ćwiczenia.
|
Opracował: Roman Izydorczyk |