Scenariusz powstał na potrzeby zajęć wyrównawczych w klasie III. Miał za zadanie utrwalić wiedzę ucznia o specyficznych potrzebach edukacyjnychna temat przymiotnika. Uczeń w sposób wielozmysłowy poznawał przymiotnik, tym samym ucząc się tworzyć go do podanego rzeczownika oraz odnajdywać go w tekście. Do scenariusza dołączam karty pracy o innym poziomie trudności.
Przymiotnik – jak go rozpoznać
Opracowała: Magdalena Medyńska
Temat zajęcia: ”Przymiotnik” – wyróżnianie przymiotnika w zdaniu.
Cel ogólny:
- przypomnienie i utrwalenie wiadomości o przymiotniku,
- doskonalenie umiejętności posługiwania się przymiotnikiem w zdaniu.
Cele szczegółowe:
- dziecko potrafi opisać słownie wrażenia zmysłowe;
- dziecko podaje definicję przymiotnika;
- dziecko odnajduje przymiotnik w zadaniach;
- dziecko układa proste zdanie z przymiotnikiem i zapisać je ;
- dziecko odwzorowuje mapę przymiotnika;
- dziecko dobiera przedmioty zgodnie z przynależnością do określonej pory roku;
- dziecko wykonuje polecenia zgodnie z instrukcją słowną.
Formy pracy:
- indywidualna jednolita i zróżnicowana;
- zbiorowa jednolita i zróżnicowana.
Metody wg Okonia:
- metody słowne: praca z tekstem, dyskusja, pogadanka, słowo mówione, instrukcja słowna;
- metody oparte na obserwacji: przedstawienie, pokaz;
- metody praktyczne: zadań stawianych do wykonania;
Metoda aktywizująca - burza mózgów – wykorzystanie mapy przymiotnika;
Techniki tyflologiczne – poznanie przedmiotów za pomocą zmysłów;
Przebieg zajęć:
Sytuacje edukacyjne
|
Środki dydaktyczne
|
1. Przywitanie:
|
|
2. Wielozmysłowe poznanie otoczenia – poznanie przedmiotów za pomocą zmysłów wzroku, dotyku, słuchu: · dobieranie przedmiotów do ilustracji poszczególnych pór roku: zima – lód; jesień – szyszka, kasztan; lato – ciepły podmuch wiatru; wiosna – kwiaty; · rozmowa kierowana – opisywanie wrażeń zmysłowych z poznanych przedmiotów; · utrwalanie pytań o doznania: jaki?, jaka?, jakie? – odpowiedzenie na pytanie jakiej części mowy dotyczą te pytania?
|
wyrazy przygotowane na kartonach dla każdego dziecka, ilustracje pór roku, lód, szyszki, kasztany, suszarka, kwiaty, tablice z pytaniami: jaki?, jaka?, jakie?, napis: przymiotnik.
|
3. Grupowanie wyrazów – wskazywanie przez dzieci wyrazów odpowiadających na wskazane pytania. · określanie liczebności zbiorów: w którym jest więcej; · tworzenie definicji przymiotnika – zapisanie jej;
|
rozsypanka wyrazowa – większa ilość przymiotników; definicja z rozsypanki wyrazowej.
|
4. Mapa przymiotnika – wspólne tworzenie mapy (obrazowe zilustrowanie przymiotnika) zał. 1 – tworzenie mapy z przygotowanych elementów w formie plakatu
|
karton, elementy mapy, klej
|
5. Układanie podpisów do ilustracji:
I poziom: dokładanie zdania do ilustracji; II poziom: tworzenie zdań z rozsypanki wyrazowej i do ilustracji;
|
ilustracje i podpisy do ilustracji dla każdego dziecka – przygotowane zdania i rozsypanka wyrazowa
|
6. Wykonywanie zadań w karcie pracy: · wyszukiwanie w tekście przymiotników · zapisywanie ich w liniaturze; · tworzenie zdania z przymiotnikiem i zapisanie go; · podpisywanie ilustracji – dopisywanie przymiotnika do rzeczownika; I poziom – układanie jednego zdania z przymiotnikiem; II poziom - ułożenie zdania z wszystkimi przymiotnikami.
|
karty pracy
|
7. Zabawa – wyławianie za pomocą słomki z pojemnika białych, czerwonych i niebieskich rybek.
|
słomki i przygotowane rybki
|
Zakończenie – wspólne zebranie informacji.
|
|
Karta pracy 1Imię i nazwisko:. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1. Przeczytaj uważnie tekst.
Skończyło się już ciepłe lato. Z drzew opadają brązowe liście. W lesie rosną duże i brązowe grzyby. Mały Grześ z tatą wybrał się do lasu. Chłopiec do koszyka zbierał sosnowe szyszki, kawałki kory, kolorowe liście drzew i krzewów. Tata zbierał jadalne grzyby.
2. Podkreśl w zdaniach przymiotniki.
3. Zapisz podkreślone przymiotniki w tekście.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
4. Wybierz jeden przymiotnik z ćwiczenia 3 i ułóż z nim zdanie. Zapisz je.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5. Dopisz określenie do nazwy owadów.
. . . . . . . . . . . . . . . biedronka
. . . . . . . . . . . . motyl
. . . . . . . . . . . . . mrówka
Karta pracy 2Imię i nazwisko:. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1. Przeczytaj uważnie tekst.
Skończyło się już ciepłe lato. Z drzew opadają brązowe liście. W lesie rosną duże i brązowe grzyby. Mały Grześ z tatą wybrał się do lasu. Chłopiec do koszyka zbierał sosnowe szyszki, kawałki kory, kolorowe liście drzew i krzewów. Tata zbierał jadalne grzyby.
a. Podkreśl w zdaniach przymiotniki.
b. Zapisz podkreślone przymiotniki w tekście.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2. Ułóż zdania z przymiotnikami z ćwiczenia 1b.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3. Dopisz określenie od nazwy roślin leśnych.
. . . . . . . . . . . . . . _ muchomory
. . . . . . . . . . . . . . _śliwki
. . . . . . . . . . . . . liście