Ten referat poświęcony jest zagadnieniu wykorzystaniu komputera w nauczaniu początkowym. Pozwala to na uatrakcyjnienie zajęć, poszerzenie wiedzy i umiejętności ucznia. Komputer to doskonały środek dydaktyczny, który pozwala również nauczycielowi usprawniać przygotowanie, ale i prowadzenie zajęć.
WYKORZYSTANIE KOMPUTERA W NAUCZANIU POCZĄTKOWYM
Główny cel edukacyjny nauczania początkowego to wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia. Realizacja tego celu jest pełna tylko wówczas, gdy model tej edukacji uwzględnia coraz szybciej zmieniającą się rzeczywistość i praktyczne przygotowanie dziecka do funkcjonowania w świecie zdominowanym przez komputery. Kształcenie zintegrowane w klasach I - III stwarza możliwość bardzo szerokiego wykorzystywania różnorodnych środków dydaktycznych, w tym także komputerów. Umiejętne użycie komputera w procesie nauczania - uczenia się już od początku edukacji szkolnej dziecka ma bardzo duże znaczenie, ponieważ odwołuje się do naturalnej potrzeby rozwoju ucznia i uczestniczenia w poznawaniu świata poprzez nowoczesne środki medialne. Dla dziecka wychowanego w otoczeniu takich środków naturalnym staje się fakt wykorzystywania ich w szkole. Zastosowanie komputerów w pracy z dziećmi ma też bezpośredni wpływ na przebieg procesu kształcenia. Rozbudza wszechstronną aktywność poznawczą dziecka, jego zaangażowanie w pracy, zaciekawienie i zwiększenie zainteresowania materiałem nauczania, a także samą szkołą. W efekcie zwiększa się jego motywacja do nauki, oraz efektywność kształcenia. Organizując tego typu zajęcia należy kierować się właściwymi celami, które w odniesieniu do nauczania początkowego można ująć w dwóch grupach: • Kształtowanie pozytywnego stosunku do komputera jako narzędzia użytecznego w pracy i w nauce; • Możliwości zastosowania i wykorzystania komputera oraz odpowiedniego oprogramowania w procesie nauczania - uczenia się. Możliwości praktycznego wykorzystania komputera w kształceniu zintegrowanym są bardzo duże w każdej płaszczyźnie integracji.
Edukacja polonistyczna: • ćwiczenia w czytaniu i pisaniu, • czytanie ze zrozumieniem, • poznanie i utrwalanie zasad ortografii, • swobodne pisanie tekstów, • pisanie i przesyłanie poczty elektronicznej z zastosowaniem form obowiązujących w korespondencji, • sięganie do różnych źródeł informacji.
Edukacja matematyczna: • wykonywanie prostych operacji matematycznych w ramach rachunku pamięciowego, • porządkowanie i klasyfikowanie, • algorytmy działań pisemnych, • rozwiązywanie zadań wymagających logicznego myślenia, dokonywania wyboru i korzystania z baz danych, • powiększanie i zmniejszanie obiektów jako przygotowanie do wprowadzenia pojęcia skali.
Edukacja plastyczne - techniczna: • tworzenie form plastycznych w edytorze graficznym, • projektowanie z wykorzystaniem dostępnych narzędzi graficznych, • operowanie kolorem i teksturą, • tworzenie graficznych form użytkowych, • poznanie różnych urządzeń, ich działania, oraz zasad bezpiecznego użytkowania.
Edukacja muzyczna: • poznanie różnych instrumentów muzycznych i ich brzmienia, • graficzne przedstawianie melodii z wykorzystaniem wszystkich • znaków muzycznych, • budowanie schematów rytmicznych, • układanie własnych kompozycji z możliwością ich odsłuchania.
Edukacja przyrodnicza: Wykorzystanie rysunków, zdjęć, filmów i animacji komputerowych do: • poznania różnych okazów przyrodniczych, • ukazania warunków ich życia, rozwoju, budowy zewnętrznej i wewnętrznej, • obrazowego przedstawienia zależności występujących w przyrodzie, • poznania mechanizmów zjawisk w zakresie przyrody nieożywionej, • obrazowego przedstawienia prostych praw fizycznych i ich wykorzystania w różnych urządzeniach.
Dla uczniów klas młodszych sam kontakt z komputerem jest wspaniałym ćwiczeniem umiejętności czytania i pisania, tym bardziej, że dziecko wykonując te czynności nie utożsamia ich z nauką, ale wynikają one przede wszystkim z potrzeby dokonania konkretnej operacji programowej. Zastosowanie komputera w nauczaniu początkowym stwarza też wiele możliwości w zakresie właściwych oddziaływań wychowawczych.
Umiejętnie zorganizowana praca z komputerem: • wyrabia u ucznia umiejętność prawidłowej organizacji i planowania pracy, • kształtuje poczucie odpowiedzialności za własną pracę, • wyrabia nawyk koncentracji uwagi podczas pracy, • kształtuje właściwe postawy koleżeńskie, • wdraża do dokładności i cierpliwości podczas wykonywanej pracy, • rozbudza zainteresowania i działalność-poznawczą, oraz aktywność twórczą, • wdraża do samokształcenia i samokontroli.
Zastosowanie komputerów w zintegrowanym nauczaniu początkowym to uatrakcyjnienie zajęć i zmniejszenie dysproporcji pomiędzy tym co dziecko otacza, a tym czego się uczy. Komputer jest wspaniałym środkiem dydaktycznym, ale organizacja zajęć z jego wykorzystaniem będzie wymagała od nauczyciela gruntownych przygotowań, znajomości oprogramowania i samego komputera.
Opracowała: mgr Jolanta Osińska - nauczyciel nauczania początkowego w Szkole Podstawoej Nr 4 im. Gen. M. Smorawińskiego w TURKU
|