Jestem Polakiem, mieszkam w Europie
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2686 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Katarzyna Niedzielska Beata Lisiak AUTORSKI PROGRAM EDUKACJI EUROPEJSKIEJ „Jestem Polakiem – mieszkam w Europie” realizowany na zajęciach pozalekcyjnych Szkolnego Koła Europejskiego w Szkole Filialnej w Oporówku. WSTĘP: Edukacja europejska znalazła swoje znaczące miejsce w procesie oddziaływania pedagogicznego w zreformowanej szkole, z uwagi na to również, że rok 2005 jest Europejskim Rokiem Edukacji Obywatelskiej. W 2004 r. Polska stała się pełnoprawnym członkiem Unii Europejskiej. W związku z powyższym wzrosła potrzeba rozwijania „świadomości europejskiej” u Polaków. Warto, aby ten proces rozpocząć już od najmłodszych dzieci. Dzieci z naszej szkoły rzadko mają kontakt z kulturą innych narodów. Chcemy poprzez działanie SzKE umożliwić młodemu pokoleniu poszerzanie wiedzy o krajach Unii, ich kulturze oraz przygotować do bycia świadomymi obywatelami Europy. Udział w zajęciach umożliwi uczniom przełamywanie zahamowań, radzenie sobie z sytuacją stresową, wyrabianie umiejętności wystąpień publicznych oraz stwarzanie możliwości uczenia się poprzez działanie. Jest też szansą dla całej społeczności szkolnej, a szczególnie dla uczniów, którzy nie mogą wykazać się umiejętnościami w nauce. Tu otwiera się przed nimi możliwość samorealizacji. Dzieci wiejskie nie mają możliwości obcowania z działalnością organizacji i stowarzyszeń propagujących szeroko pojętą kulturę europejską. Dotychczas wiedza na temat Europy przekazywana była zgodnie z programami nauczania podczas obowiązkowych zajęć lekcyjnych, a także sporadycznie przy różnych okazjach. Te działania dostarczały informacji wybiórczych i nieusystematyzowanych. Obserwujemy duże zainteresowanie dzieci tematyką związaną z krajami Unii. Uważamy, że działalność Klubu Europejskiego umożliwi przekazywanie uporządkowanej wiedzy w ciekawy sposób. ADRESACI PROGRAMU: uczniowie klas I-IV TERMIN: XI. 2005 – VI. 2006 CELE EDUKACYJNE: CELE GŁÓWNE:
- określenie miejsca Polski i Polaków w Europie
- rozwijanie postawy szacunku do dziedzictwa kulturowego i do świadomego uczestnictwa w integracji europejskiej
- aktywizowanie uczniów w procesie zdobywania wiedzy i umiejętności oraz kształtowanie postawy wzajemnej tolerancji i szacunku
- wszechstronny rozwój osobowości ucznia, wzbudzanie motywacji do doskonalenia się
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- propagowanie i poszerzanie wśród dzieci wiedzy o krajach Unii Europejskiej
- kształtowanie poczucia tożsamości regionalnej, narodowej, europejskiej
- poznanie genezy i idei integracji europejskiej
- zachęcanie do pokonywania bariery językowej
- stymulowanie kreatywności uczniów, ich intelektualnej ciekawości oraz umiejętności rozwiązywania problemów.
PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW: Zajęcia będą odbywać się metodą projektu, co umożliwi aktywizację wszystkich klubowiczów w zależności od ich zainteresowań i umiejętności. Działania uczniów wspomagane będą przez nauczycieli koordynatorów. W roku szkolnym planowane jest zrealizowanie tematyki kilku wybranych państw Unii Europejskiej. Spotkania poświęcone będą w pierwszej kolejności podziałowi pracy i przydzieleniu zadań. Na- stępnie odbędzie się prezentacja. Uczniowie podzieleni na zespoły przygotowują materiały, a następnie nad nimi pracują. Będą funkcjonowały następujące zespoły:
- „przewodnicy” – poszukujący informacji w książkach , czasopismach, internecie
- „artyści” – zajmujący się muzyką, tańcem, tekstami literackimi
- „kucharze” – wyszukujący charakterystycznych potraw i przygotowujący ich degustację
- „plastycy” – zajmujący się przygotowaniem gazetek, wystaw, albumu
- „architekci” – konstruktorzy makiet znanych budowli
- „sprawozdawcy sportowi”
Uczniowie będą poznawać kolejne państwa Unii Europejskiej zajmując się między innymi ich położeniem geograficznym, symbolami narodowymi, charakterystycznymi budowlami, ciekawymi miejscami, znanymi ludźmi, tradycyjnymi potrawami, muzyką, tańcem i sportem. Będą przygotowywać przedstawienia, budować makiety, przygotowywać potrawy, uczyć się tańca i demonstrować dyscypliny sportowe. Oprócz tego efekty swojej pracy prezentować będą na gazetkach szkolnych, wystawach i w prowadzonych albumach. W ramach działalności Szkolnego Klubu Europejskiego zaplanowano współpracę z Urzędem Gminy w Krzemieniewie i rodzicami uczniów. Podsumowaniem działalności Szkolnego Klubu Europejskiego będzie prezentacja całorocznej pracy w formie ogólnoszkolnej wystawy pt. „Podróż po Europie”, konkursu wiedzy o Europie oraz zaprezentowanie przygotowanego przedstawienia. W procesie poznawania świata najważniejszą rolę odgrywa aktywność dziecka. Sprzyjają jej trafnie wybrane metody pracy. Spośród wielu najwartościowsze wydają się te, które wymagają efektywnego współdziałania w grupie, samodzielnego poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł. Wybrane metody: BURZA MÓZGÓW – metoda pozwala na uzyskanie w krótkim czasie wielu pomysłów i rozwiązań, rozwija twórcze myślenie. MAPA MENTALNA – opracowanie pojęć za pomocą rysunków, symboli, obrazków, krótkich tekstów. KIERMASZ OFERT – przekonywanie innych do własnego pomysłu, prezentacja swojej oferty np. ”jak zorganizować Dzień Europejski?” GRAFFITI – np. kończenie zdań: „Gdybym pojechał do Francji, to... Gdyby do mojej miejscowości przyjechała wycieczka ze Szwecji, to... FORMY PRACY:
- zbiorowa
- indywidualna
- zespołowa
- inscenizacje, quizy, gazetki, albumy
- prace plastyczne
EWALUACJA: Realizacja programu zostanie podsumowana poprzez:
- przygotowanie Dnia Europejskiego
- przeprowadzenie szkolnego konkursu o tematyce europejskiej
- przygotowanie gazetek ściennych, albumów
- prezentacje
- inscenizacje
LITERATURA: Bieda H. „15 lekcji o Europie” Wokół nas Fechner-Sędzińska I., Główczewska D., Nehring A. „Poznajemy kraje Unii Europejskiej” AKER 2003 Kuczewski M., Zawiślański S. „50 pytań om UE’ Warszawa 2003 Czachór Z. „Vademecum Europa od A do Z” www.ukie.gov.pl www.perspektywy.pl
Miesiąc |
Działania Zakres treści – dział tematyczny |
Przewidywane osiągnięcia U |
LISTOPAD |
Zapoznanie uczniów z propozycją założenia SzKE i formą jego działalności. Przedstawienie planu pracy i ogólnej tematyki. I TEMAT: Unia Europejska – jak działa? Polska – nasza Ojczyzna
Podział na zespoły i przydział zadań.
Prezentacja przygotowanych materiałów, wykonanie gazetki przedstawiającej ważne informacje na temat Unii. |
U. zainteresowali się działalnością klubu i zaangażowali w pracę.
U. przypomnieli ważne informacje o symbolach narodowych Polski
U. poznali kraje członkowskie Unii i jej najważniejsze instytucje: dowiedzieli się co zapewnia członkostwo w Unii i gdzie jest jej siedziba.
Grupy zaprezentowały opracowane zadania – ekspozycja. |
GRUDZIEŃ
STYCZEŃ |
II TEMAT: Święta w Europie. Przydział zadań dla zespołów.
Prezentacja przygotowanych zadań.
III TEMAT: Państwa niemieckojęzyczne: Niemcy, Austria. Przydział zadań dla grup.
Prezentacja poszczególnych grup, dyskusja, wymiana informacji, formułowanie wniosków. |
U. wyszukali i wyselekcjonowali informacje, zdobyli materiały do przygotowania np. europejskiej choinki, przygotowali spotkanie przy choince.
U. poznali zwyczaje świąteczne kilku państw, potrafili opowiedzieć o zwyczajach wręczania prezentów i osobach, które je przynoszą.
U. potrafią pracować w grupie, podnoszą swoją samoocenę.
U. potrafili zdecydować, do której grupy chcą należeć biorąc pod uwagę swoje zainteresowania i predyspozycje. U. zdobyli i wyselekcjonowali informacje, przeprowadzili wywiad i zaplanowali spotkanie z gośćmi.
U. wymieniają stolice państw, potrafią pracować w grupie, słuchać innych, dyskutować, bez lęku bronić swoich racji, wypowiadają swoje zdanie, odczuwają satysfakcję z dobrze wykonanej pracy. |
LUTY |
IV TEMAT: Kraje skandynawskie – Finlandia, Szwecja, Dania. Przydział zadań, przygotowanie przedstawienia. Prezentacja dotychczasowych przygotowań, próba przedstawienia, praca nad scenografią. |
U. wybrali odpowiednią dla siebie rolę, zaplanowali strój i dekoracje. Są kreatywni.
U. odegrali swoje role w sposób twórczy, z wyobraźnią przygotowali scenografię. Pracowali nad przygotowaniem „stołu szwedzkiego”. |
MARZEC |
V TEMAT: Francja, Belgia, Holandia. Przydział zadań.
Prezentacja. |
U. świadomie wybrali grupę, w której będą pracowali, dostrzegli zalety innych członków grupy, są odpowiedzialni za swoje działania.
U. udoskonalili umiejętność pracy z internetem, docenili wartość pracy innych klubowiczów: poznali charakterystyczne cechy wymienionych państw. |
KWIECIEŃ |
VI TEMAT: Wielka Brytania, Irlandia. Przydział zadań.
Prezentacja – gość „przy herbatce”. |
U. przygotowali przyjęcie „u angielskiej królowej’, zaimprowizowali występ zespołu „THE BEATLES”, wyselekcjonowali najbardziej charakterystyczne elementy kultury omawianego kraju.
U. przygotowali stół do podwieczorku, przeprowadzili wywiad, stosowali poprawne formy grzecznościowe. |
MAJ |
VII TEMAT: Włochy – kraj śródziemnomorskich smakołyków. Prezentacja – przygotowanie i degustacja potraw. |
U. zdobyli, wyszukali odpowiednie informacje, przygotowali materiały na spotkanie.
U. samodzielnie przyrządzili wyszukane charakterystyczne potrawy, przygotowali makietę, wystawę, gazetkę. |
CZERWIEC |
Przygotowanie końcowej prezentacji:
- wystawa „Podróż po Europie”
- konkurs wiedzy o krajach Unii
- przedstawienie
PREZENTACJA KOŃCOWA DZIEŃ EUROPEJSKI |
U. przygotowali gazetkę, wyeksponowali makiety budowli, pięknie zagrali swoje role.
U. występowali bez zahamowań i lęku na scenie, z dumą prezentowali swoje dokonania, potrafili o nich opowiadać, zadbali o interesujący przebieg Dnia Europejskiego, czuli się za to odpowiedzialni, pomagali innym. | |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|