L.p. |
Temat zajęć |
Zadania |
Przewidywane efekty. Uczniowie |
Sposób realizacji |
1. |
Ruch – niezbędny dla życia i zdrowia |
Zachęcanie do aktywnego trybu życia |
- znają korzyści płynące z faktu uprawiania sportów i aktywności ruchowej.
- wiedza, które dyscypliny sportu SA najbardziej wskazane w ich wieku
|
- udział w aerobiku
- pokaz plansz
- dyskusja
|
2. |
Brak aktywności ruchowej źródłem kłopotów ze zdrowiem |
- wiedza, jakie następstwa niesie za sobą „siedzący tryb życia” – choroby układu krążenia, układu ruchu, złe samopoczucie psychiczne itp.
|
- pokaz plansz
- pogadanka oglądanie filmu video „choroby krążenia”
|
3. |
Wpływ pożywienia na zdrowie ludzi – „Piramida zdrowia” – optymalny model żywienia |
Utrwalanie dobrych nawyków higienicznych i żywieniowych |
- znają produkty żywnościowe, które są najbardziej zalecane w diecie człowieka
- potrafią nazwać grupę pokarmów do której należą.
- umieją sami przygotować zdrowy posiłek.
|
- pokaz piramidy
- samodzielne wykonywanie sałatki jarzynowej lub owocowej
- konkurs na najzdrowszą kanapkę
|
4. |
Higiena jamy ustnej – wykonanie gazetki szkolnej |
- znają budowę jamy ustnej i wiedzą jak dbać o jej higienę.
- wykonują plakat propagujący mycie zębów dla uczniów szkoły.
|
- pokaz modelu i wszystkich części jamy ustnej
- demonstracja prawidłowego mycia zębów
|
5. |
Dla siebie i dla innych – higiena ciała |
- pojmują, że mycie całego ciała to konieczność nie tylko zdrowotna ale i estetyczna.
- znają choroby będące następstwem braku higieny
|
- zorganizowanie szkolnego konkursu na najładniejszą i najczystszą sale lekcyjną
- pogadanka
|
6. |
Środki opatrunkowe |
Poznanie podstawowych środków opatrunkowych |
- znają przeznaczenie poszczególnych środków opatrunkowych.
- wiedzą jak je przechowywać
|
- pokaz środków opatrunkowych
- wizyta w gabinecie pielęgniarki szkolnej
|
7. |
Dbam o swoją psychikę |
Rozumienie potrzeby odpoczynku i relaksu |
- wiedzą, że higiena psychiczna jest równie ważna, jak fizyczna.
- znają niektóre sposoby relaksacji (muzykoterapia, aktywność fizyczna itd.)
- znają pojęcie „stres i depresja”.
|
- zajęcia metodą dramy, Klanzy i ruchu Labana
- przedstawienie muzyki relaksacyjnej
|
8. |
Pomagam innym – pomagam sobie |
Rozwijanie tolerancji i wrażliwości |
- przedstawiają spektakle o tematyce humorystyczno-zdrowotnej.
- wiedza, że pomoc i niesienie radości innym jest źródłem dobrego samopoczucia.
|
- przygotowanie inscenizacji „Medyczny posterunek niesie środki na frasunek” dla uczniów szkoły, przedszkola i pensjonariuszy TPS w Przatówku
- wykonanie aniołków z masy solnej i stroików wielkanocnych dla pacjentów oddziału opieki paliatywnej
|
9. |
Postępowanie w przypadku zasłabnięcia |
Poznanie zasad pierwszej pomocy |
- wiedza, co robić, kiedy ktoś straci przytomność
|
|
10. |
Skaleczenia i zranienia |
Poznanie zasad pierwszej pomocy |
- wiedzą, jak opatrywać drobne skaleczenia i co robić w przypadku dużych zranień
|
- demonstracja, samodzielne opatrywanie
|
11. |
Zatrucia – rodzaje i sposoby postępowania |
- wiedzą, co może być trucizną i co robić kiedy dojdzie do zatrucia.
|
- prelekcja pielęgniarki szkolnej
|
12. |
Złamania i skręcenia |
- wiedzą, jak wygląda złamanie i skręcenie.
- potrafią zabezpieczyć kończyny w przypadku złamania.
|
- demonstracja i samodzielne próby unieruchomienia
|
13. |
Rodzaje i charakterystyka oparzeń |
- znają rodzaje oparzeń (termiczne, słoneczne, chemiczne, elektryczne).
- potrafią je scharakteryzować, postępować w przypadku takiego zdarzenia.
|
- film video
- plansze, rozróżnianie
|
14. |
Co to jest odmrożenie |
- wiedzą, czym jest spowodowane odmrożenie i co robić w przypadku jego wystąpienia
|
- prelekcja pielęgniarki szkolnej
|
15. |
Porażenie prądem |
- znają zasady zachowania ostrożności w przypadku urządzeń elektrycznych i zachowania w przypadku porażenia
|
- prelekcja pielęgniarki szkolnej
- dyskusja
|
16. |
Pierwsza pomoc przedmedyczna |
- znają zasady i próbują wykonywać masaż serca, sztuczne oddychanie, ułożenie w pozycji bocznej ustalonej, sprawdzenie tętna o oddechu.
|
- obejrzenie filmu video
- próby udzielania pierwszej pomocy na fantomie
|
17. |
Stop narkomanii |
Przeciwdziałanie uzależnieniom |
- znają zagrożenie życia jakie niesie za sobą uzależnienie od narkotyków i innych środków odurzających.
|
- czytanie pamiętników „Byłam narkomanką”
|
18. |
Nie palimy tytoniu, nie pijemy alkoholu |
- wiedzą, jakie są najczęstsze uzależnienia i ich skutki.
|
|
19. |
Internet – wróg czy przyjaciel? |
Zachowanie zasady ograniczonego zaufania |
- wiedzą, że nie wolno zawierać znajomości przez Internet.
|
|
20. |
Bezpieczne wakacje |
- znają zagrożenia zdrowotne i środowiskowe jakie mogą spotkać na wakacjach.
- nie nawiązują bliższych kontaktów z osobami nieznajomymi.
|
- wykonanie gazetki ściennej
- dyskusja
|