Przedstawiam Państwu scenariusz uroczystości studniówkowej, który składa się z dwóch lekcji. Pierwsza pochodzi z czasów germanizacji, natomiast druga w sposób humorystyczny ukazuje współczesną lekcję matematyki. Poszczególne części przerywane są wesołymi piosenkami. Całość kończy się pięknymi życzeniami dla nauczycieli i wychowawców.
SCENARIUSZ INSCENIZACJI STUDNIÓWKOWEJ
( Na scenie stoi tablica, pięć ławek, krzesła, na ławkach kałamarze i pióra. Wchodzi prezenter)
Prezenter:
„ Uczcie się, o przyjaciele!
Jest nauczycieli wiele.
Lew mocy, a lis obrotów,
Orzeł śmiałych uczy lotów,
Pszczołki, kędy szukać miodu,
Pająki, jak stawiać siatki,
Bobry, jak budować chatki.
Chodźcież uczyć się, dziewczęta i chłopczęta,
Już lekcyja rozpoczęta.” (Rozpoczyna się lekcja języka niemieckiego. Wchodzi woźny, ubrany w gumowce, beret, roboczą kamizelkę i spodnie, w ręku trzyma miotłę i próbuje sprzątać klasę, ale wykonuje tę czynność niedokładnie. W tle słychać dzwonek, który obwieszcza rozpoczęcie lekcji. Do klasy wchodzą uczniowie: pięć uczennic i czterech uczniów; ubrani w białe bluzki i ciemne spódnice lub krótkie spodenki, białe podkolanówki. Zaraz po nich pojawia się nauczycielka, która ma na sobie białą bluzkę, krawat i granatową plisowaną spódnicę. Sprawia wrażenie bardzo surowej, kładzie dziennik na stole. Uczniowie stoją przy swoich ławkach i bardzo się jej boją.) Nauczycielka:
Guten Morgen Uczniowie (odpowiadają wszyscy):
Guten Morgen Frau Werner Nauczycielka:
Hände hoch. ( Uczniowie pokazują dłonie, nauczycielka chodzi po klasie i sprawdza czystość, bije wybranych uczniów linijką)
Jetzt Vater unser. Uczniowie (składają ręce jak do modlitwy):
Unser Vater im Nieben siedzen Twojen Imien święcen Twojen królestwem komen Twojen wollen aufen In Nieben
Chleben unseren powszednien dajen. Nauczycielka:
Setzt euch. (sprawdza obecność)
Helga Bruner Helga:
Ich bin da. Nauczycielka:
Sven Hannawald Sven:
Ich bin da.
Nauczycielka:
Hugo Sanczes del Garsija Aranczes Bielik ( Słychać pukanie do klasy, wchodzi spóźniony uczeń, którego przed chwilą wyczytała z listy nauczycielka. W ręku trzyma kij, do którego przywiązana jest marchewka) Hugo:
Dzień dobry. Nauczycielka:
Auf deutsch!!! Hugo (bardzo wystraszony):
Guten Morgen. Nauczycielka:
Wo warst du? Hugo:
Meine osiołen kaputten. Nauczycielka:
Was?! Lüge nicht du Arschloch! Soll ich daran glauben, dass dein Wagen wirklich kaputt ist? Meihst du dass ich so naiv bin? Du bekommst dafür eine Strafe!
Setzt dich!!! (Hugo zostaje uderzony linijką w dłoń i siada na swoje miejsce bardzo przestraszony. Nauczycielka kontynuuje sprawdzanie obecności) Nauczycielka:
Michael Schumacher Michael (przedłuża):
Ich bin daaaaaa. Nauczycielka:
Martin Schmidt Martin:
Ich bin da. Nauczycielka:
Ewa Braun Ewa:
Ich bin da. Nauczycielka:
Gertruda Plindz Gertruda:
Ich bin da. Nauczycielka:
Mercedes Benz Mercedes:
Ich bin da. Nauczycielka:
Inga Mendele Inga:
Ich bin da.
Nauczycielka:
Brygida Schwein Brygida:
Ich bin da. Nauczycielka:
Also das heutige Thema: Hitler und seine Macht. Wer ist Hitler? (Nauczycielka wskazuje Svena do odpowiedzi) Sven:
Er ist malaren pokojowen. Nauczycielka:
Was?! Raus!!! ( Ciągnie ucznia za ucho i wyrzuca z klasy, w tym samym momencie zgłasza się Helga do odpowiedzi) Helga:
Ich weiß! Nauczycielka:
Ja, bitte Helga. Helga:
Hitler ist ein großer Herrscher. Nauczycielka:
Ja, sehr gut Helga. Hitler ist ein großer Herrscher. Aufstehen Kinder. Wir singen. Ein, zwei, drei. (Uczniowie śpiewają hymn niemiecki):
Deutschland, Deutschland über alles Über alles in der Welt. ( Uczniowie wykonują hymn źle i zbyt wolno, nauczycielka chodzi po klasie i krzyczy na nich) Nauczycielka:
Nein, nein, schlecht… (Uczniowie uciekają z klasy; słychać dzwonek, kończy się lekcja, woźny sprząta kałamarze i pióra z ławek)
(Na scenę wychodzą dwie uczennice przebrane za grzeczne dziewczynki i śpiewają piosenkę „W czasie lekcji dzieci się nudzą” do melodii „W czasie deszczu dzieci się nudzą”)
Piosenka:
Ref.: W czasie lekcji dzieci się nudzą
To ogólnie znana rzecz
Choć mniej trudzą się i mniej brudzą się
Ale za to nudzą się też
Milusińscy
1.Grają w statki albo w karty
Ławki zdobią nie na żarty
Markerami mażą też
I śpiewają słowa te:
Ref.: W czasie lekcji dzieci się nudzą…
2.Czasem niewidzialna ręka
Coś w łazience już odkręca
Woda korytarzem mknie
Z dala słychać słowa te:
Ref.: W czasie lekcji dzieci się nudzą…
3.Więc tu trzeba by zalecić
By nie miały lekcji dzieci
A już jeśli one są
To uważać bardzo, bo:
Ref.: W czasie lekcji dzieci się nudzą…
( Rozpoczyna się lekcja matematyki. Do klasy wchodzą uczniowie ubrani luźno. W klasie panuje hałas, uczniowie rzucają się papierkami, rozpakowują tornistry, grają w karty. W pierwszej ławce siedzi pilna uczennica, którą reszta klasy przezywa „kujon” i rzuca w nią papierkami. Wchodzi nauczyciel i chrząka, by uczniowie zauważyli jego obecność) Nauczyciel:
Dzień dobry. Uczniowie (odpowiadają razem):
Dzień dobry. Nauczyciel (sprawdza obecność):
Marta Nowak Marta:
Jestem. Nauczyciel:
Karol Krawczyk Karol:
Jestem. Nauczyciel:
Mariusz Endresso ( W tym momencie wchodzi do klasy spóźniony Mariusz) Mariusz:
Dzień dobry. Przepraszam za spóźnienie, ale przed wyjściem z domu
synek narobił w pieluchę i musiałem mu wyprzątnąć. Nauczyciel:
Uuuu… Na lewe sanki mnie nie będziesz brał. Siadaj. (Nauczyciel kontynuuje sprawdzanie obecności).
Tekla Talaga (Tekla podnosi rękę) Nauczyciel:
Tadeusz Norek Tadeusz:
Jestem. Nauczyciel:
Marcysia Gabriel Marcysia:
Jestem.
Nauczyciel:
Cezary Cezary Cezary:
Jestem. Nauczyciel:
Mariola Kiepska Mariola:
Jestem Nauczyciel:
Aleksandra Lubicz Aleksandra:
Jestem Nauczyciel:
Anna Surmacz Anna:
Absolutnie obecna. Nauczyciel:
Na dzisiejszej lekcji rozpoczynamy powtarzanie materiału do matury.
Mamy zaledwie 100 dni. Podam kilka zadanek i zaczynamy!
Do tablicy proszę Marcysia Gabriel. ( Marcysia, najpilniejsza uczennica w klasie podchodzi do tablicy)
Napisz no zadanko:
x+7x+8=0 (Marcysia rozwiązuje prawidłowo)
No to pięknie. Siadaj.
Do tablicy podejdzie teraz Mariusz Endresso. Napisz no. 2x+15x-34=0 (Uczeń nie potrafi rozwiązać zadania, klasa próbuje mu podpowiadać)
Spokojnie. Mamy czas. Z czego zdajesz maturę? Mariusz:
Z matematyki. Nauczyciel:
Uuuu… Będzie ciężko, ale my to wszystko opanujemy. (Nauczyciel tłumaczy zadanie Mariuszowi- uczeń poprawnie je rozwiązuje)
No, ale to było zadanko za dwa grosze. Napisz no jeszcze jedno.
Kreska ułamkowa Nad kreską x+3x+2
Pod kreską x+6x+5 I jedziemy… (Mariusz poprawnie rozwiązuje zadanie)
Tak jest. Dziękuję. Siadaj. (Nauczyciel zwraca się do uczniów)
Przed nami jeszcze dużo pracy.
No, ale będzie dobrze. 98% moich uczniów z lat ubiegłych zdawało maturę
na co najmniej db. Wierzę, że w tej klasie będzie 100% na bdb. Tak jest!!! (Słychać dzwonek, koniec lekcji, uczniowie wychodzą z klasy)
Prezenter:
Przedstawione lekcje ukazały, w jak różnorodny sposób można
przekazywać wiedzę młodemu pokoleniu.
Koleżanki i koledzy przenieśli nas w zamierzchłą przeszłość czasów germanizacji Polaków. Niezgodność faktów historycznych była zamierzona i celowa.
Druga lekcja udowodniła nam, jak ważne jest zdanie matury.
Niestety, nie wszyscy potrafią dojść do takiego wniosku we
właściwym czasie.
Wydarzenia przedstawione na lekcjach były fikcyjne
a podobieństwo do prawdziwych osób zupełnie przypadkowe.
( Na scenę wychodzą wszyscy uczniowie, którzy brali udział w inscenizacji; razem recytują następujący tekst):
U nas wiara jest szalona
Całkowicie pokręcona
Robimy nieraz głupie kawały
Bo nasz rocznik jest zbyt śmiały
Ewenement jest tu wielki
Kochają nas wszystkie nauczycielki
Psorzy do nas nic nie mają
Chociaż czasem narzekają
Dobrze z nami się pracuje
Jeszcze lepiej leniuchuje
Często także coś palniemy
Potem tego żałujemy
Przepraszamy Panów i Panie
Już się więcej tak nie stanie
Charakterów u nas mnóstwo
Każdy z nas to inne bóstwo
Choć podziałów u nas wiele
Razem jest nam najweselej
Będzie głośno o nas jeszcze
Będą o nas pisać wiersze
Nie przeminie gdzieś w spokoju
Historia ludzi naszego pokroju
A to wszystko WAM zawdzięczamy
I dlatego w WASZYM kierunku ukłon składamy.
Piosenka na zakończenie:
„Nie płacz Ewka”
Opracowała: Beata Kuropka
Zespół Szkół Zawodowych im. H. Cegielskiego w Środzie Wlkp. |