Program skierowany jest do uczniów klas I – III gimnazjum, młodzieży pragnącej poświęcić swój wolny czas literaturze i kulturze oraz tej, która chce poszerzyć swoje horyzonty myślowe. Pragniemy zachęcić młodzież do czytania i obcowania z kulturą, szczególnie tych uczniów, którzy wykazują brak zainteresowania tymi dziedzinami.
PROGRAM KOŁA ZAINTERESOWAŃ
„ KLUB LUDZI CZYTAJĄCYCH KSIĄŻKI”
Opracowany przez:
Annę Marek
Aleksandrę Nieciecką
Ciepielów
Rok szkolny 2006/2007
I. Wstęp
Program skierowany jest do uczniów klas I – III gimnazjum, młodzieży pragnącej poświęcić swój wolny czas literaturze i kulturze oraz tej, która chce poszerzyć swoje horyzonty myślowe.
Pragniemy zachęcić młodzież do czytania i obcowania z kulturą, szczególnie tych uczniów, którzy wykazują brak zainteresowania tymi dziedzinami.
Chcemy osiągnąć to poprzez różne formy zajęć. Do uczniów zwrócimy się z propozycją spotkań w szkole, w plenerze, w postaci wieczorków poetyckich lub autorskich, spotkań z interesującymi ludźmi. Program jest otwarty na wszelkie propozycje uczniów.
II. Cele programu:
· Rozbudzanie zainteresowań czytelniczych
· Rozbudzanie zainteresowania kulturą
· Rozszerzanie horyzontów myślowych
· Pobudzanie do twórczego myślenia
· Przygotowanie do właściwego odbioru tekstów kultury
· Organizowanie spotkań z ludźmi kultury
· Prezentowanie i popularyzacja twórczości uczniów.
III. Propozycje naszych działań:
1. Czytanie wartościowej literatury, dzielenie się wiedzą na ten temat.
2. Dyskusje na temat przeczytanych książek.
3. Organizowanie spotkań okolicznościowych.
4. Zapraszanie interesujących ludzi związanych z naszym regionem, a także innych związanych bezpośrednio i pośrednio z kulturą.
5. Oglądanie wartościowych filmów, prowadzenie dyskusji na ten temat.
6. Inspirowanie do rozwijania talentów uczniowskich.
7. Organizowanie wieczorków poetyck
IV. Planowane efekty programu:
*Zachęcenie i wdrożenie uczniów do podejmowania pracy twórczej.
*Stworzenie uczniom atrakcyjnej formy spędzania wolnego czasu.
*Odkrycie u uczniów talentów poetyckich, plastycznych, dziennikarskich.
* Zgromadzenie, opracowanie i publikacja antologii twórczości uczniów naszej szkoły.
V. Szczegółowy plan i harmonogram działań
w roku szkolnym 2006/2007
Zadania
|
Formy i metody pracy
|
Osoby realizujące
|
Odpowiedzialni za realizację
|
Termin realizacji
|
1. Spotkanie poświęcone książkom przeczytanym podczas wakacji 2006 roku.
|
Uczniowie prezentują tematykę przeczytanych podczas wakacji książek. Zapoznają wszystkich z ciekawymi fragmentami.
|
Uczniowie- członkowie koła , opiekunowie.
|
Opiekunowie koła
|
Wrzesień 2006 Godz.14.30- 17.00 ( piątek)
|
2.Październik – miesiącem rozmów o podróżach i czytania książek o tej tematyce
3. Wieczorek poetycki z okazji Święta Zmarłych
|
Uczniowie wraz z opiekunami czytają fragmenty książek o tematyce podróżniczej i odkrywczej.
Uczniowie przygotowują i prezentują wiersze o tematyce przemijania i śmierci
|
j.w.
j.w.
|
j. w.
Opiekunowie koła, zaproszony gość- Ksiądz
|
Październik Godz. 14.30 – 17.00 (piątek)
Listopad 2006 Godz. 14.30 – 17.00 ( piątek)
|
4.Powróćmy na chwilę do czasów dzieciństwa – czytamy ulubione bajki i baśnie.
|
Uczniowie przygotowują na spotkanie fragmenty ulubionych bajek i baśni z czasów dzieciństwa. Opowiadają o tym okresie ich życia.
|
j.w.
|
j.w.
|
Grudzień 2006 Godz. 14.30- 17.00 (piątek)
|
5. Prezentacja filmu pt. „ Marzyciel”
|
Wspólne oglądanie filmu.
|
j.w.
|
j.w
|
Styczeń 2007 Godz.14.30- 17.00 ( piątek)
|
6. Nasze wrażenia po obejrzeniu filmu.
|
Dyskusja na temat obejrzanego filmu oraz znaczenia marzeń w życiu każdego człowieka
|
j.w.
|
j.w.
|
Styczeń 2007 Godz. 14.30- 17.00 ( piątek)
|
7.Wieczorek poetycki z okazji Walentynek
|
Uczniowie wyszukują wiersze tematyce miłosnej, prezentują je na spotkaniu. Dyskusja na temat miłości w życiu każdego człowieka
|
j.w.
|
Opiekunowie, zaproszony gość- Ksiądz
|
Luty 2007 Godz. 14.30- 17.00 ( piątek)
|
8. Czytamy przedszkolakom bajki i baśnie.
|
Uczniowie przygotowują różne bajki i baśnie, udają się wspólnie z opiekunami do przedszkola w Ciepielowie i Wielgiego. Prezentacja przygotowanych bajek i baśni.
|
j.w.
|
j.w.
|
Luty 2007 ferie zimowe
|
9.Spotkanie poświęcone problemowi wiary.
|
Czytamy fragmenty książek o tej tematyce. Dyskusja na temat wiary w życiu człowieka.
|
j.w.
|
Opiekunowie, zaproszony gość- Ksiądz
|
Marzec 2007 Godz.14.30 – 17.00 ( piątek)
|
10. Problem osamotnienia we współczesnym świecie- odwiedziny w Domu Opieki Społecznej w Lipsku.
|
Uczniowie przygotowują fragmenty książek , prezentacja mieszkańcom Domu Opieki Społecznej, wręczenie przygotowanych prezentów.
|
j.w.
|
Opiekunowie, zaproszeni goście- Ksiądz, psycholog
|
Marzec 2007
|
11.Wiosna w wierszach polskich pisarzy i poetów.
|
Czytanie literatury radosnej i optymistycznej.
|
j.w.
|
j.w.
|
Marzec 2007-01-03 godz.14.30- 17.00 (piątek)
|
12.Wyjazd do Muzeum Powstania Warszawskiego
|
Organizacja i sprawne przeprowadzenie wyjazdu.
|
j.w.
|
j.w.
|
Kwiecień 2007
|
13.Oddajmy hołd naszemu Patronowi.
|
Uczniowie przygotowują materiały związane z osobą Jana Paw ła II, czytanie poezji papieża orz ważnych wypowiedzi, szczególnie skierowanych do młodzieży.
|
j.w.
|
Opiekunowie, zaproszony gość- Ksiądz
|
Maj 2007 godz. 14.30- 17.00 ( piątek)
|
14. Imieniny Pana Jana w Ciepielowie.
|
Majówka w plenerze, podczas której uczniowie prezentują utwory Jana Kochanowskiego, rozmowy na temat tradycji Sobótkowej
|
j.w
|
Opiekunowie koła
|
Czerwiec 2007
|
VI. ANKIETA EWALUACYJNA
DLA CZŁONKÓW KLUBU LUDZI CZYTAJĄCYCH
1. Jak oceniasz tegoroczną pracę koła ?
2. Które ze spotkań w tym roku szkolnym podobało Ci się najbardziej i dlaczego?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3. Jak oceniasz własną aktywność w pracach koła?
4. Które Twoje działania przyniosły Ci najwięcej satysfakcji?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5. Co sprawiało Ci największe problemy w czasie zajęć?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
6. Co byś zmienił w pracach Kluby Ludzi Czytających?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
7. Co Ci dało uczestnictwo w pracach koła?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .