Sposób, w jaki można rozmawiać o środkach uzależniających chciałabym przedstawić na przykładzie scenariusza zajęć poświęconym przyczynom picia alkoholu. Przy prowadzeniu zajęć dotyczących uzależnień, proponuję wykorzystanie metod aktywizująch, które mają za zadanie stawianie wychowanka w takiej sytuacji, by odczuwał potrzebę podejmowania działań, jakich od niego oczekujemy i aby nabywał umiejętności współdziałania w grupie.
Temat 1: Dlaczego młodzi ludzie piją alkohol? Cele zajęć: Wychowankowie wiedzą:
- jakie są przyczyny picia alkoholu
- co zwiększa ryzyko sięgania po alkohol
- co chroni przed alkoholem
- potrafią współdziałać w grupie
Formy wychowania: Przedmiotowe, wychowanie przez:
- działalność poznawczą,
- działalność twórczą,
- aktywność recepcyjną,
- działalność zabawowo – rozrywkową;
organizacyjne:
- indywidualna,
- zespołowa,
- zbiorowa.
Metody i techniki wychowawcze:
- perswazja,
- organizowanie doświadczeń wychowankom,
- wysuwanie sugestii,
- aktywizujące: " burza mózgów", praca w grupach, mapa pojęciowa, gry i zabawy "Co nowego i dobrego" , " Dobierz swoją parę"
Środki dydaktyczne:
- szary papier, flamastry, klej, blok rysunkowy, magnetofon, kartki z alternatywnymi hasłami
Przebieg zajęć: I. Wstęp
- Wykonanie wizytówek.
Na przygotowanych wizytówkach każdy każdy wpisuje swoje imię.
- Zabawa integracyjna: "Co nowego i dobrego?"– uczestnicy siedzą w kręgu i każdy kończy zdanie: najmilszą rzeczą, jaka mi się zdarzyła w tym tygodniu ...(może to być coś bardzo ważnego lub coś małego i przyjemnego np. uśmiech kogoś ważnego)
II. Zapoznanie z tematyką zajęć
- Prowadzący prosi uczniów o zastanowienie się, w jakich typowych sytuacjach pije się alkohol ( np. w kawiarni, na dyskotece, na przyjęciach rodzinnych, spotkaniach towarzyskich, w parku itp.)
- Prowadzący informuje, że tematem zajęć będzie : " Dlaczego ludzie piją alkohol?"
III. Wprowadzenie we właściwe zadanie wychowawcze
- Prowadzący prosi o podanie, metodą "burzy mózgów" powodów, dla których młodzi ludzie piją alkohol.
Jeden z uczestników zapisuje pomysły na arkuszu papieru. Uczestnicy wybierają rzeczywiste przyczyny picia alkoholu poprzez głosowanie. Piją bo:
- brak informacji na temat uzależnień ,
- strach przez odrzuceniem przez rówieśników ,
- brak wiary w siebie ,
- wydaje im się, że będą dorośli,
- chcą być " spoko" i na luzie,
- chęć przy podobania się innym ,
- chcą zapomnieć o kłopotach,
- zachęcają ich reklamy,
- nie wierzą, żeby im zaszkodziło,
- wpadają w nawyk,
- koledzy piją,
- są ciekawi jak to jest gdy się wypije alkohol.
Wniosek. Alkohol wpływa na nasze zachowania i emocje.
- Prowadzący omawia listę pomysłów, próbując wyłonić rzeczywiste przyczyny picia alkoholu, które umieszczane są na plakacie "Przyczyny picia alkoholu"
- Jak wygląda człowiek, który wypił dużą ilość alkoholu?
Dlaczego tak wygląda? Uczniowie opisują: zachwianie równowagi, kłopoty z mową, wygląd, zapach, nienaturalne zachowania. Wniosek. Alkohol oddziałuje na układ nerwowy, zakłóca jego działanie. Stąd trudności w zachowaniu równowagi, trudności w mówieniu, z właściwą oceną sytuacji, trudności z myśleniem.
- Jakie jeszcze skutki może mieć wypicie dużej ilości alkoholu?
Uczniowie odwołują się do swoich obserwacji lub doświadczeń. Być może któryś z uczniów miał już także doświadczenie z wypitym alkoholem. Wniosek. Objawy po wypiciu dużej ilości alkoholu są takie jak przy zatruciu pokarmowym lub po zatruciu toksynami np.: wyziewami farb.
- Prowadzący przygotowuje i kolejno odkrywa oraz odczytuje różne hasła, wśród których są zdania – dlaczego ludzie nie piją alkoholu? np.:
- dbają o swoje zdrowie,
- nie mają ochoty,
- jest to drogi nawyk,
- nie picie jest modne,
- chcą dłużej żyć.
Uczestnicy oceniają prawdziwość podawanych haseł – wstają jeśli jest to prawda, siedzą jeśli jest to fałsz. Prawdziwe hasła jeden z uczestników umieszcza na plakacie "Powody niepicia". Do plakatu "Przyczyny picia" prowadzący dopisuje drugą część "Powody niepicia"
- Zabawa "Dobierz swoją parę"
Rozdanie uczniom kartek z napisanymi hasłami i umieszczenie ich w widocznym miejscu np. na plecach – przekazanie uczestnikom instrukcji. Hasła:
- nuda, szpan, ciekawość, zdenerwowanie, zła atmosfera domowa, bezkrytyczne naśladownictwo, trudności szkolne
- zainteresowania, wiedza na temat szkodliwości środka uzależniającego, poczucie własnej wartości, opanowanie, właściwe relacje w domu, własne zdanie, sukcesy.
Uczniowie na sygnał rozchodzą się po sali i poruszają się w różnych kierunkach przy akompaniamencie muzyki. Gdy nastąpi przerwa w muzyce każdy z uczestników próbuje odnaleźć osobę, która ma " hasło – alternatywę"; pary które się odnalazły odchodzą na bok a zabawa trwa nadal, aż odnajdzie się ostatnia para. Pary stojąc wspólnie prezentują pozostałym uczestnikom swoje hasła. IV. Podsumowanie zajęć Informacja zwrotna – rysowanie " buźki" na wizytówkach. Uczniowie dorysowują na swoich wizytówkach " buźkę", która ma określić jak podobały się im zajęcia. " Buźka" może być: uśmiechnięta, obojętna lub smutna. Opracowanie: mgr Danuta Maczuga- Przebięda |