Najbardziej wszechstronną formą aktywizowania twórczości dzieci jest redagowanie gazetki szkolnej. Gazetka szkolna jest także cennym narzędziem wychowawczym...
Program Koła Dziennikarskiego "Lipowczanka" Szkoły Podstawowej w Starym Lipowcu Opracowanie: Małgorzata Paluch Wstęp Priorytetowym zadaniem szkoły jest wszechstronny rozwój osobowości dziecka. W szkole uczniowie powinni kształcić swoją osobowość i rozwijać zainteresowania, aby w ten sposób mogli lepiej przygotować się do funkcjonowania w warunkach współczesnego świata. Najważniejszym zadaniem nauczyciela jest dążenie do pobudzania naturalnej ciekawości świata, która drzemie w dziecku, rozbudzanie jego zdolności i zainteresowań. Należy, zatem zwrócić uwagę na taką formę aktywności, która angażuje i rozwija całą osobowość dziecka. Aktywność twórcza dziecka jest oparta na jego własnych pomysłach. Powinna być podejmowana chętnie i z zadowoleniem. Jej wynikiem jest stworzenie lub odkrycie przez dziecko czegoś nowego i pożytecznego. Najbardziej wszechstronną formą aktywizowania twórczości dzieci jest redagowanie gazetki szkolnej. Gazetka szkolna jest także cennym narzędziem wychowawczym, umożliwia ekspresję (wyrażanie własnych przeżyć i przemyśleń), wyzwala emocje, uczy współpracy w grupie rówieśniczej, uczy umiejętności rozwiązywania konfliktów, uczy odwagi w korzystaniu z wolności - ale i odpowiedzialności za swoją wolność, uczy planowania, organizowania własnych i cudzych działań oraz ich celowości, kształtuje poczucie estetyki i wrażliwość na nią, umożliwia sukces indywidualny i zespołowy, umożliwia partnerstwo między nauczycielem i uczniami, buduje przywiązanie do szkoły i współtworzenie jej tradycji, zbliża szkołę do środowiska. Niezależnie od etapu edukacyjnego, na którym powstaje - dążymy do tego, aby przyciągała wizualnie, interesowała zawartością i znajdowała odbiorców. Połączenie tych trzech warunków może zapewnić sukces w postaci nakładu, który zostanie rozkolportowany. Program koła dziennikarskiego "Lipowczanka" jest zgodny z Podstawą Programową kształcenia ogólnego dla I etapu edukacji, treściami zawartymi w programach nauczania klas I - III. Ponadto program został wzbogacony o treści ścieżki edukacji czytelniczej i medialnej. Przeznaczony jest do realizacji na zajęciach pozalekcyjnych koła dziennikarskiego. Do kółka mogą należeć wszystkie chętne dzieci z klas I - VI. Na realizację tego programu powinna być przeznaczona 1 godzina tygodniowo. Struktura programu Program koła dziennikarskiego zawiera:
- cele,
- treści kształcenia,
- przewidywane osiągnięcia uczniów,
- formy i metody pracy,
- ewaluację programu.
Cele:
- rozwijanie zainteresowań i zdolności uczniów,
- kształcenie umiejętności świadomego korzystania z różnych źródeł informacji,
- doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem,
- poznanie pracy dziennikarza,
- bogacenie słownictwa związanego z działalnością dziennikarską,
- rozwijanie umiejętności wyszukiwania potrzebnych informacji,
- kształtowanie umiejętności wykorzystania programów komputerowych do redagowania gazetki,
- rozwijanie poczucia odpowiedzialności za własne wypowiedzi.
- nabywanie umiejętności organizowania sobie pracy i współdziałania w grupie,
- kształtowanie obrazu własnej osoby i samooceny.
Treści kształcenia Treści zawarte w programie realizowane w ramach koła dziennikarskiego powiązane są z działaniami i wytworami pracy uczniów, z opanowaniem określonych umiejętności.
- Korzystanie z różnych źródeł informacji.
- Poznanie różnego rodzaju czasopism i gazet oraz ich adresatów.
- Bogacenie słownictwa związanego z dziennikarstwem.
- Poznanie pracy dziennikarzy i sposobu tworzenia gazety.
- Układ graficzny gazety.
- Zbiorowe i indywidualne redagowanie artykułów informacyjnych, sprawozdań, listów.
- Nadawanie tytułów tekstom.
- Swobodne i samorzutne rozmowy na tematy związane z wydaniem numeru gazetki.
- Redagowanie gazetki z wykorzystaniem programu komputerowego Publisher:
- Korzystanie z kreatora biuletynów.
- Pisanie tekstu.
- Łączenie tekstu z rysunkiem.
- Zapisywanie i odczytywanie dokumentów.
- Drukowanie gazetki.
Przewidywane osiągnięcia
- Potrafi świadomie korzystać z różnych źródeł informacji.
- Dzieli czasopisma ze względu na tematykę i adresatów.
- Zna i stosuje pojęcia związane z dziennikarstwem.
- Wie, na czym polega praca dziennikarza.
- Zna główne etapy powstawania gazety.
- Dba o szatę graficzną gazety.
- Potrafi zredagować krótki tekst na określony temat.
- Umie napisać sprawozdanie.
- Zna układ graficzny i podstawowe elementy listu.
- Stosuje formy grzecznościowe.
- Potrafi nadać redagowanym tekstom właściwy tytuł.
- Wykorzystuje program komputerowy Publisher w redagowaniu gazetki:
- wybiera potrzebny projekt,
- zmienia schematy kolorów,
- konwertuje liczbę kolumn na stronach,
- potrafi wstawić lub usunąć stronę,
- potrafi napisać lub usunąć tekst,
- potrafi wstawić, zmienić Clip Art lub inny obraz,
- zmienia rozmiar i miejsce położenia wstawionego obiektu,
- potrafi zapisać wykonaną pracę,
- odczytuje zapisane dokumenty,
- umie wydrukować gazetkę.
- Umie zorganizować sobie pracę i współdziałać w grupie.
- Ma poczucia odpowiedzialności za własne wypowiedzi.
Formy i metody pracy
- indywidualna,
- grupowa,
- zbiorowa,
- praca z tekstem,
- ćwiczenia praktyczne,
- praca przy komputerze,
- wycieczka do redakcji,
- zabawy i gry umysłowe,
- projekty graficzne: strony tytułowej każdego numeru, humoru, kolorowanki.
Ewaluacja Ewaluacja programu dokonywana będzie na podstawie:
- Prezentacji wydanego numeru czasopisma na forum szkoły.
- Ankiety ewaluacyjnej.
- Zaangażowania dziecka na zajęciach.
- Samodzielności i umiejętność współpracy w grupie.
Literatura:
- Ewa Gurbiel, Grażyna Hardt - Olejniczak, Ewa Kołczyk, Helena Krupicka, Maciej M. Sysło, Informatyka. Technologia informacyjna. Program nauczania dla szkoły podstawowej, WSIP, Warszawa 1999
- Jadwiga Hanisz, Program wczesnoszkolnej zintegrowanej edukacji XXI wieku, Klasy 1 - 3, WSIP, Warszawa 1999
- Jan Kropiwnicki, Koniec... a może reinkarnacja?, Nowe w szkole 2004 nr 6
- Zofia Baniewska, Alina Płaziak - Janiszewska, Program autorski klasy dziennikarskiej z zagadnieniami edukacji europejskiej dla klas I - III, Wszystko dla Szkoły 2002 nr 9
Małgorzata Paluch nauczyciel kształcenia zintegrowanego w Szkole Podstawowej w Starym Lipowcu |