Koncepcja „Dziecko w świecie liter” dr Ireny Majchrzak powstała na podstawie własnych doświadczeń i obserwacji autorki. O nabyciu umiejętności czytania decydują umysł i wzrok. Autorka uważa, że dziecko od samego początku wchodzi w świat pisma jako w świat znaczeń, a nie izolowanych liter. Nauka czytania rozpoczyna się od czytania globalnego swojego imienia. Jest to coś, co niesie ogromny ładunek emocjonalny dla każdego dziecka, a zarazem jest kluczem do dalszej drogi poznania .
Zajęcia z elementami metody dr I Majchrzak w grupach 3, 4, 5 - latkówopracowała – mgr Małgorzata Waluk CELE :
- rozwijanie o pamięci wzrokowej , słuchowej
- rozwijanie umiejętności czytania prostych wyrazów ze zrozumieniem
- kształtowanie aktywności poznawczej , ruchowej i werbalnej
POMOCE :
- Wizytówki , piłka, czapka listonosza, taśma z nagraniem muzycznym koperty, kartki do pracy indywidualnej, kredki świecowe
PRZEBIEG
- Zaproszenie do tańca – poruszanie się w rytm muzyki
- Sprawdzenie obecności – ustawienie się każdego dziecka przy swojej wizytówce
- Ja nie umiem czytać – wy umiecie - zabawa w przekazywanie sobie wizytówek
- Jedzie pociąg –zabawa ruchowa ze śpiewem
- Do kogo rzucisz piłkę – zabawa uspokajająca - próby wyodrębniania pierwszej głoski w imieniu
- Pan listonosz – właściwe doręczenie listów adresatom
- Praca przy stolikach – zarysowywanie konturu pierwszej litery swojego imienia
- Zabawy ze śpiewem: Deszcz pada – odnajdywanie spadających wizytówek przez dzieci
TEMAT – W krainie Pani Zimy –zabawy w czytanie na podstawie metody dr I.Majchrzak CELE :
- rozwijanie przez dziecko własnej aktywności ruchowej i umysłowej;
- doskonalenie umiejętności układania imion z sylab oraz liter;
- rozwijanie pamięci wzrokowej i wyobraźni
POMOCE :
- gwiazdki , sylwety zwierząt , zestaw liter i sylab, ściana pełna liter, płaszcz i korona Pani Zimy, koszyk , wizytówki , napisy do globalnego czytania, koperty i kartki do pracy indywidualnej, kredki , taśma z muzyką relaksacyjną oraz dziecięcą
PRZEBIEG ZAJĘCIA
- Taniec liter – zabawa ruchowa przy muzyce doskonaląca umiejętność wyróżniania pierwszej litery
N-lka demonstruje pierwszą literę imienia –dziecko , którego imię rozpoczyna daną literą wychodzi na środek i porusza się w rytm muzyki . - Inna wersja – literka prosi do tańca inną literkę .
- Wizyta Pani Zimy
N-lka czyta list od Pani Zimy z zaproszeniem do Jej krainy .
- Oddaj mi mój bilet –zabawa w przekazywanie wizytówek
N-lka rozdaje bilety – wizytówki przypadkowym dzieciom. Jedno dziecko przekazuje je do momentu aż wszystkie dzieci otrzymają właściwe.
- Melodia imion –wyróżnianie wszystkich liter (znaków graficznych) w imionach swoich i kolegów. Praca przy ścianie pełnej liter – alfabecie.
- Podróż do Krainy Pani Zimy –zabawa ruchowa " Pociąg"
Na wezwanie ( n-lka demonstruje wizytówkę) dziecko – wagonik ustawia się za lokomotywą tworząc pociąg.
- Czarodziejski kosz – czytanie globalne –nazywanie świata. Dzieci dojechały do krainy Pani Zimy. N-lka zachęca pytaniami do wypowiedzi na temat zimowej krainy. Dzieci losują wyrazy do czytania i oznaczają nimi przedmioty w sali. Poznają w ten sposób przyjaciół Zimy : lis, miś, zając...
- Układanie imion z rozsypanki literowej i sylabowej .Jest to zadanie przy stolikach , które znajduje się w podpisanej kopercie .
- Zaproszenie Pani Zimy do zabawy – N-lka przebiera dziecko w strój Pani Zimy , które stoi w kole . Inne dzieci śpiewają piosenkę "Zima, zima, zima" .
- Powrotna podróż - odnalezienie swojej kry.
Czas wracać do przedszkola –dzieci podają propozycje środków lokomocji . N-lka proponuje kry, które są podpisane. Przy dźwiękach muzyki relaksacyjnej "Spokojne wody" dzieci udają się w powrotną podróż. Po pewnym czasie zeskakują i opowiadają swoje wrażenia z podróży.
- Ilustracja podpisu –rysowanie odczytanego wyrazu. Dzieci wybierają kartkę z napisem , mają za zadanie go zilustrować.
SCENARIUSZ ZAJĘCIA Z ELEMENTAMI METODY DR I. MAJCHRZAK DLA GRUPY 5-LATKÓW Opracowała – mgr Małgorzata Waluk CELE :
- dziecko potrafi wymienić członków swojej rodziny
- dziecko potrafi interpretować prosty tekst gestem
- rozwijanie przez dziecko własnej aktywności ruchowej i umysłowej
- doskonalenie umiejętności układania podziału wyrazów na sylaby
- rozwijanie pamięci wzrokowej i wyobraźni
- rozwijanie umiejętności czytania zez zrozumieniem
POMOCE :
- tamburino, zdjęcia swojej rodziny, wyrazy do globalnego czytania, małe napisy do przyklejenia, kartki, kredki, klej, cyfry 1-6
PRZEBIEG
- Zabawa " Powitanie swojego ciała"
Dzieci witają się różnymi częściami swojego ciała np. ręka z brzuchem.
- Rytmiczny podział imion
Każde dziecko dzieli imię na sylaby , rytmicznie je wyklaskując.
- Interpretacja palcami wiersza pt. Rodzinka :
" Ten pierwszy to dziadziuś A obok babunia Największy to tatuś A przy nim mamusia A to jest dziecinka mała I to moja rączka cała"
- Oglądanie przyniesionych przez dzieci zdjęć swojej rodziny. Wymienianie członków rodziny, stopnia pokrewieństwa
- Nazywanie poszczególnych osób w rodzinie – wprowadzenie wyrazów do globalnego czytania : mama, tata, syn, córka, babcia, dziadek, wujek, ciocia….
- Przyporządkowywanie napisów odpowiednim osobom
- Zabawa "Z ilu osób składa się rodzina"
Dzieci przeliczają członków swoich rodzin , a następnie spacerują przy dźwiękach tamburina . Na przerwę w grze ustawiają się przed odpowiednią cyfrą.
- Rysowanie swojej rodziny
Omówienie wyglądu poszczególnych członków rodziny. Przyklejanie napisów do rysunków przedstawiających osoby w rodzinie
- Omówienie wykonanych prac
- Zabawa przy piosence " Ojciec Wirgiliusz"
opracowanie mgr Małgorzata Waluk |