Opanowanie słownictwa stanowi dla prawie każdego uczącego się języków obcych duży problem. "Wkuwanie słówek" jest mało efektywne, dlatego ważne jest, aby pokazać uczniowi inne metody ich zapamiętywania. Najciekawsze z form pracy ze słownictwem to:
- Mnemotechniken – ogół technik, służących lepszemu zapamiętywaniu oraz przypominaniu sobie informacji na drodze skojarzeń
- Nowe słówka np. "Nebel, Schwester, Bank, Rechnung, Straße" przyporzadkowujemy do tzw. "Wortfamilien" , np. "Verkehr, Wetter, Familie, Geld"
- W celu łatwiejszego zapamiętania reguł gramatycznych, stosujemy tzw. Merkverse, np.
- "aus, bei, mit, nach, seit, von, zu finden Dativ immerzu"
- "chen" und "lein" machen Sachen klein
- der Inlingorismus (słowa, zakończone na ... mają rodzajnik "der")
- die Heitungkeitsschaftion (słowa, zakończone na ... mają rodzajnik "die")
- das Tumchenmamentumlein (słowa, zakończone na ... mają rodzajnik "das")
- Zmiana jednej litery w wyrazie, np. Hund – Mund – Bund – rund
- Technika loci (metoda miejsc) – służy do zapamiętywania dużych zbiorów informacji, które występują w określonej kolejności. Polega na kojarzeniu zapamiętywanych informacji ze znanymi miejscami, które mijamy np. w domu czy w drodze do szkoły. Dzięki tej metodzie możemy np. łatwo zapamiętać kolejne dopływy Wisły chodząc po pokoju i wyobrażając sobie, że przy drzwiach jest Soła, przy łóżku Przemsza, w okolicach biurka Skawa itd.
- Schlüsselwortmethode – szukamy słów o podobnej i wymowie i znaczeniu jak w języku polskim, np. Kino, Sport, Radio, Zucker, Auto
- Geschichtentechnik – z podanych wyrazów układamy historyjki
- Kennwörter – Akronimy (wyrazy powstałe od pierwszych liter wyrazu podstawowego)
- S - Sonne
A - angeln N - Natur D - Dorf Przy grupach zaawansowanych uczniowie mogą mieć za zadanie znalezienie wyrazów z danego tematu lub np. samych rzeczowników albo samych przymiotników
- zapisanie wyrazu (np. Hund) obok siebie raz normalnie a raz w dołu do góry i uzupełnienie miejsca między nimi literami w ten sposób, by powstały nowe słówka:
H an D U N d N e U n D re H en
- uczniowie mogą tworzyć własne akronimy, np. KEMSK (niemieckie nazwy niektórych zwierząt: Kaninchen – Elefant - Meerschweinchen – Schildkröte – Katze)
- Vokabelnkartei – zapisywanie na kartce wyrazów w kontekście (maksymalnie wprowadzać należy 8-10 słów na lekcji)
- Mind – Maping (Asocjogramy): zapisywanie wyrazów z jednej "rodziny" lub przeciwstawnych, np. schmal/breit: die Straße, die Brücke, der Rock
- Interesujące przedstawianie słówek np.
KLA4 2FEL RUN3SE
- Praca ze słownikiem:
- uczniowie maja znaleźć w słowniku jak najwięcej wyrazów, zawierających dany wyraz np. "rot", ale nie zaczynających się od tego wyrazu: Brot, Karotte, Bankrot, Schrot(t)
- tworzenie rzeczowników od czasownika, np. od "rauchen"
- zmiana początkowej litery w wyrazie, np. Hand – Band - Sand
- Łączenie słówek z pantomimą lub pokazywaniem przedmiotów
- Odgrywanie scenek
Przy opracowywaniu powyższego tekstu opierałam się w znacznej mierze na materiale z konferencji metodycznej na temat metod nauczania słownictwa – zajęcia prowadzone były przez mgr Katarzynę Michałowską.
Opracowała Izabela Szumilas
|