Początki są trudne w kazdej dziedzinie i choć jestem raczkującym terapeutą myślę, że ten konspekt przyda się komuś na zajęcia korekcykno- kompensacyjne.
Konspekt zajęć z terapii pedagogicznej
Izabela Falęcka nauczyciel Szkoły Podstawowej w Gumowie
Temat: Usprawnianie analizy i syntezy wzrokowej w oparciu o materiał obrazkowy i literowy.
Cel: Utrwalenie obrazu graficznego litery A, a drukowanej i pisanej.
Pomoce: Ilustracje, karty pracy, domino obrazkowo- wyrazowe, kredki.
Przebieg zajęć:
1.Kolorowanie konturowego obrazka. Dziecko otrzymuje obrazek z legendą: o- czarny a- brązowy e- zielony u- niebieski Po wykonaniu zadania uczeń odgaduje jego treść(buda dla psa), Terapeuta czyta wiersz W. Chotomskiej o literze a.
Jak wygląda A? Zdaniem mojego psa A-wygląda jak buda. Wspaniała buda psia, co dach spadzisty ma.
Z takiego dachu Woda spływa raz- dwa. Ani kropla nie kapnie psu do ucha, bo nawet w czasie ulewy buda jest w środku sucha.
Kropla za kroplą, deszcz kołysanki gra, pies zwija się w rogalik rad, że schronienie ma.
A ja patrząc na A, które wygląda jak buda, myślę, że do tej budy wejść się psu nie uda, bo jest za ciasna dla psa. Chyba, że byłby to pies taki malutki jak pchła
2. Rozsypanka literowa. Zadaniem dziecka jest zakreślić wszystkie znajdujące się w rozsypance litery a.
A t u e b m a D y d c a h o F s a ą k c o Z g r u i w ą E ę k ł t a c X m ą u i r z
3. Segregowanie wyrazów według występujących w nich liter. Dajemy dziecku polecenie, aby wpisało wyrazy w odpowiednie miejsce tabelki- wyraz las w rubryce z literą a.
a o i e u
Wyrazy: las, but, kot, lis, sen. bak, lot, krem, sad, bis, dar, sok, lok, gar, bank, rak, żar, len, wir. Po skończonej pracy terapeuta zadaje pytanie, których wyrazów było najwięcej.
4.Wyszukiwanie różnic w tytułach obrazków. Pokazujemy dziecku rysunki z błędnymi podpisami: Znajdź błąd w tytule obrazka. asy- osy las- lis kasa- kosa dym- dom kat- kot smak- smok wada- woda sawa- sowa los- las
5. Dobieranie litery do części wyrazów. Wpisz w koło taką literę, by wyraz miał sens.
sia
rek dam
da la rtur
6.Wyszukiwanie sylab wśród rozsypanki. Znajdź w rozsypance wszystkie sylaby zakreśl je.
la s pa ra b o wa r da ma la m ka ta n pa f sa b ca na h m ha ja za o e
7. Dobieranie podpisu do obrazka. Zakreśl wyraz, który pasuje do obrazka. Okno Owoce Owady okulary
lek lis los lok las lew
koza kasa kara kula kosa
8.Szukanie wyrazu w grupie wyrazów. Znajdź identyczny wyraz w grupie wyrazów.
lata lato lato lala lama
rama rasa rata rata rana
kasa kawa kawa kara kora
9.Czyanie wyrazów. Wykonaj działania, przeczytaj i napisz.
b+u+d+a włosy-wł ko+tek a+r+b+u+z kawał-ł pa+ra+sol a+p+t+e+k+a parada-da a+grest
10. Uzupełnianie tekstu elementami litery a . Pryjrzyjcie się uważnie wyrazom i dopiszcie brakujące elementy liter.
Anio gotuje obiad. Najpierw obiero ziemniaki, marchew i pietruszkę. Potem je pokroi i wrzuci do gornka z gorącą wodą. drugie donie wstowi później. Jutro obiod gotuje mąż.
11.Domino wyrazowo- obrazkowe. Ułóżcie wyrazy tak, aby ostatnia litera wyrazu poprzedzającego była taka sama jak pierwsza litera wyrazu następnego.
Okno- osa- agrafka-agrest- torba-arbuz- zegarek- kula- autobus- sarna- abażur- rama- armata- akwarium- motyl- lis
|