Program zajęć rewalidacyjnych(indiwidualny)dla ucznia kl.II Zasadniczej Szkoły Zawodowej Nr. 3 przy Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym Nr.1 w P-ślu.
U ucznia kl. II ZSZ Nr 3 przy SOSW Nr.1 Marcina ur. 14.07.1986r. Zespół Orzekający Poradni Pedagogicznej-Psychologicznej stwierdził upośledzenie umysłowe stopnia lekkiego,słabo wykształcone funkcje słowne,trudności w samodzielnym formułowaniu wypowiedzi pisemnych oraz ustnych,trudności w myśleniu logicznym.Rozwój umysłowy ucznia jest nieharmonijny w zakresie zdalności myślenia logiczno-pojęciowego oraz matematyczneo.Bardzo ubogi zasób wiedzy ogólnej.tempo uczenia się nowego materiału bardzo wolna.Poziom wiadomości z j.polskiego i matematyki b.niski.Braki sięgają klas młodszych szkoły podstawowej.Sprawność grafomotoryczna jest słaba.W pisaniu liczne błędy różnorodnego typu.Słabo opanowana technika czytania. Z powyższym orzeczeniem uczeń przybył do Ośrodka w 2001r.do klasy II Gimnazjum.Zespół Orzekający Poradni Pedagogiczno-Psychologicznej zalecił:
- uzupełniać od podstaw braki w wiadomościach ogólnych i wiedzy szkolnej w zakresie wszystkich przedmiotów.
- prowadzić ćwiczenia usprawniające technikę pisania i czytania.
- rozwijać umiejętności dokonywania analizy i syntezy wzrokowej.
- uczyć dokładnego spostrzegania oraz ujmowania różnic i podobieństw między pojęciami.
Ogólne założenia: Młodzież z niepełnosprawnością intelektualną reprezentuje ogólnie opóżniony rozwój psychofizyczny w związku z tym konieczne jest objęcie jej dodaktowymi zajęciami logopedycznymi,rewalidacyjnymi lub psychoterapeutycznymi.Zajęcia rewalidacyjne mają się przyczynić do wspomagania,rozwijania i kształtowania zaburzonych funkcji umysłowych. Charakterystyczną cechą edukacji osób z niepełnosprawnością intelektualną stało się wprowadzenie oraz wykorzystanie komputera w procesie uczenia się i nauczania. Komputer znakomicie przyczynia się do uzupełniania wiedzy i dostarczania potrzebnych wiadomości za pośrednictwem dżwięku,obrazu,druku w sposób bardzo atrakcyjny dla ucznia.Nauczanie wspomaganie komputerem stosowane jest w rewalidacji uczniów z niepełnosprawnością intelektualną z bardzo dobrym rezultatem.
Cel ogólny: Doskonalenie i usprawnianie wszystkich funkcji percepcyjno-motorycznych a także wzmacnianie integracji między funkcją wzrokową kinestetyczno-ruchową.Ćwiczenie logicznego myślenia,pamięci,koncentracji uwagi i orientacji w kierunkach.Wprowadzenie ćwiczeń wzbogacających słownictwo i wiadomości ucznia.
Cele szczegółowe operacyjne: Uczeń:
- potrafi włączyć komputer
- potrafi sie zalogować
- potrafi znależć odpowiednią stronę
- potrafi zapisać informacje na dysku
- potrafi przejść z jednej strony www na inną
- potrafi wyszukać w internecie potrzebne mu informacje
- potrafi bezpiecznie wylączyć komputer
- potrafi wykonać działania matematyczne w zakresie 100(dodawanie,odejmowanie,mnożenie,dzielenie)
- zna liczebniki
- zna kolejność wykonywania działań
- zna rodzaje figur geometrycznych
- potrafi narysować figury geometryczne
- rozróżnia figury geometryczne
- zna litery
- potrafi podzielić litery na samogłoski i spółgłoski
- potrafi podzielić wyrazy na sylaby
- zna zasady ortografii
- zna zasady pisowni wyrazów wielką literą
- wie co to jest zdanie
- zna rodzaje zdań ze względu na cel wypowiedzi
- umie rozwinąć zdanie pojedyncze
- zna zasady stawiania przecinka w zdaniu pojedynczym
- zna wyrazy,które się tak samo wymawia,a inaczej pisze
- wie co to jest rzeczownik,przymiotnik i czasownik
- umie odmienić rzeczownik przez przypadki
- stopniuje przymiotniki
- umie odmienić czasownik przez liczby i osoby
- umie znależć w zdaniu podmiot i orzeczenie
- potrafi przepisać tekst
- potrafi przepisać z pamięci własny,krótki tekst
- potrafi przeczytac tekst ze zrozumieniem
- potrafi odpowiedziec na pytania dotyczące tekstu
- zna zasady pisanie listu,podania,życiorysu,zaproszenia
Formy realizacji Program realizowany będzie z uczniem klasy II ZSZ Nr 8 przy SOSW Nr 1 w formie indiwidualnej na zajęciach rewalidacyjnych z wykorzystaniem komputera w wymiarze 2 godzin tygodniowo przez okres 10 miesięcy: od września 2004r. do czerwca 2005r.
Zakres treści:
Dział I:Edytor grafiki-PAINT
- Rysowanie elementów gotowych:prostokąt,koło,kwadrat
- Tworzenie i projektowanie dywanu-elementy gotowe
- Dobór narzędzi do malowania i rysowania
- Projekt pokoju ucznia-własny pomysł
- Wypełnianie kolorem danego obszaru
- Ćwiczenia w kolorowaniu-kolorowanie komputerowe
Usprawnianie funkcji wzrokowych i słuchowych,ćwiczenie koordynacji wzrokowo-słuchowej,ćwiczenie funkcji kinestetyczno-ruchowych,ćwiczenie koncentracji uwagi,logicznego myślenia i pamięci,ćwiczenie orientacji w kierunkach.
Dział II:Edytor tekstu-WORD
- Podstawowe zasady pisania dokumentów tekstowych-użycie polskich liter.
- Ćwiczenia w pisaniu-przepisywanie gotowego tekstu
- Tworzenie własnego dokumentu tekstowego-pisanie z pamięci
- Formatowanie dokumentów tekstowych
- Wstawianie ramek i ozadabianie tekstu "Mój list do kolegi"
- Plan lekcji-tworzenie prostych tabel
Ćwiczenie funkcji kinestetyczno-ruchowych,ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej,ćwiczenie logicznego myślenia,koncentracji uwagi,pamięci,ćwiczenie orientacji w kierunkach.
Dział III-Internet
- Wyszukiwanie informacji z internetu-"Życiorys J.Kochanowskiego"
- Pozyskiwanie jak najwięcej informacji na zadany temat za pomocą różnych stron www-"Co wiemy o naszym Układzie Słonecznym?"
- Rozmowy przez internet-korzystanie z gg,Skype i czata
- Przegląd gier edukacyjnych-www.bombi.pl,www.mini-clip.com.pl
- Przegląd stron edukacyjnych-www.szkoła.pl,www.profesor.pl
Ćwiczenia wzbogacające słownictwo i wiadomości,logiczne myślenie,pamięć i koncentrację uwagi,koordynację wzrokowo-ruchową,ćwiczenie funkcji słuchowych i funkcji kinestetyczno-ruchowych.
Dział IV-Multimedia
- Zastosowanie kalkuratora w prostych obliczeniach
- "Gry Magdalenki"-utrwalanie zasad ortografii(ch,ó,rz,u,ż,h)
- "Gry Magdalenki"-utrwalanie reguł matematycznych(+,-,*,: w zakresie 0-100)
- "Gry Magdalenki"-układanie puzzli na planszach od 1x1 do 10x10
- Gry "Literki"-tworzenie własnych wyrazów
Ćwiczenia wzbogacające słownictwo i wiadomości,logiczne myślenie,pamięć i koncentrację uwagi,koordynację wzrokowo-ruchową,ćwiczenie funkcji słuchowych i funkcji kinestetyczno-ruchowych.
Przewidywane osiągnięcia ucznia:
- umie poprawnie przepisać tekst
- zna zasady pisowni języka polskiego
- zna części mowy
- zna czesci zdania
- umie napisać z pamięci własny tekst
- potrafi wyszukiwac w internecie potrzebne informacje
- potrafi wykonywac dzialania matematyczne w zakresie 100
- umie przeczytac tekst ze zrozumieniem
- umie odpowiedziec na pytania dotyczące tekstu.
Opracowała:mgr Alicja Kuniec
|