Zamieszczam sprawozdanie z realizacji Planu rpozwoju zawodowego za okres stażu nauczyciela techniki i informatyki ubiegającego się o stopień awansu nauczyciela dyplomowanego.
Sprawozdanie z realizacji zadań planu rozwoju zawodowego.
Imię i nazwisko: Grażyna Janczak Miejsce zatrudnienia: Gimnazjum im. Jana Pawła II w Rychwale Nauczany przedmiot: informatyka, technika Rozpoczęcie stażu: 01.09.2002 r. Zakończenie stażu: 31.05.2005 r.
Celem wszystkich moich działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych od początku pracy zawodowej, a także w czasie stażu był i jest wszechstronny rozwój ucznia. Starałam się, zatem doskonalić siebie i swój warsztat pracy oraz wykorzystywać nabyte umiejętności dla jego dobra i dobra szkoły, w której pracuję. Rozpoczynając staż na stopień nauczyciela dyplomowanego, zapoznałam się z procedurą awansu zawodowego i przeprowadziłam analizę przepisów prawa oświatowego tj.:
- Rozporządzenia MEN z dn. 03.08.2000 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego na stopień nauczyciela dyplomowanego,
- Ustawy z dn. 26.01.1982 r. Karty Nauczyciela,
- Ustawy z dn. 18.02.2000 r. o zmianie Ustawy – Karta Nauczyciela,
W trakcie stażu uwzględniłam także następujące zmiany:
- Rozporządzenie MENiS z dn.29.05.2002 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli
- Rozporządzenie MENiS z dnia 01.12.2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.
Mój Plan rozwoju zawodowego uwzględniał nie tylko rozporządzenia, MENiS, ale również założenia Statutu Szkoły, Planu Pracy Szkoły, Programu Wychowawczego i Programu Rozwoju Szkoły, a także potrzeby i oczekiwania uczniów, rodziców i współpracowników. Starałam się, by uwzględniając specyfikę i potrzeby szkoły, jednocześnie mobilizując mnie do coraz aktywniejszej pracy i jeszcze bardziej skutecznego oddziaływania na ucznia.
Sprawozdanie ujmuje realizację zadań ujętych w obszary poszczególnych wymagań.
§ 5. ust.2 pkt. 1 Opracowywanie i wdrażanie przedsięwzięć i programów na rzecz doskonalenia swojej pracy i podwyższania jakości pracy szkoły, w tym wykorzystanie i doskonalenie umiejętności stosowania technologii komputerowej i informatycznej
- Wykorzystałam technologię komputerową i informacyjną do prowadzenia zajęć pozainformatycznych:
- Zastosowałam edytor graficzny Paint oraz program CadStd do realizacji zagadnień z rysunku technicznego,
- Korzystałam z programu BERDE oraz programów multimedialnych i stron www do realizacji tematyki z wychowania komunikacyjnego
- Wspólnie z wychowankami stworzyłam w programie Power Point Multimedialną Kronikę Klasową
- Korzystając z dostępu do Internetu zrealizowałam metodą projektów zagadnienia z techniki Technika wokół nas oraz Mój przyszły zawód
- Plany wynikowe z informatyki dla poszczególnych klas opracowałam w ten sposób, aby w pełni wykorzystać oprogramowanie znajdujące się na wyposażeniu pracowni.
- Podjęłam szereg działań mających na celu poszerzenie wiadomości i zdobycie nowych umiejętności dotyczących pracy z komputerem i siecią komputerową:
- Ukończyłam 40 godzinny kurs – Administrator szkolnej pracowni internetowej – cześć I (OFEK w Poznaniu)
- Ukończyłam 40 godzinny kurs – Administrator szkolnej pracowni internetowej – cześć II (OFEK w Poznaniu)
- Ukończyłam 40 godzinne warsztaty przedmiotowo – metodyczne Podstawy budowania stron internetowych w języku HTML (OEIiZK w Warszawie)
- Poznałam, pozyskałam i wdrożyłam nowe oprogramowania wspomagające proces dydaktyczny: CadStd do rysunku technicznego, Blender do tworzenia grafiki trójwymiarowej, BERDE do nauki przepisów ruchu drogowego,
- Wzbogaciłam swoją biblioteczkę zawodową o nowe materiały (czasopisma, podręczniki, opracowania własne, przepisy prawne)
- Systematycznie przeglądałam i analizowałam materiały zamieszczane na stronach internetowych takich jak: www.sbs2.pl, www.nauczyciel.pl, www.eduseek.pl, www.profesor.pl, www.literka.pl i inne.
- Posiadane umiejętności pracy z komputerem wykorzystałam w celu przygotowania licznych pomocy dydaktycznych do nauczanych przedmiotów (karty pracy, materiały pomocnicze do zajęć w postaci elektronicznej, testy, foliogramy, prezentacje multimedialne) oraz do przygotowania dokumentacji awansu zawodowego.
- W roku szkolnym 2002/2003 pełniłam rolę szkolnego koordynatora akcji Szkoła z klasą.
W ramach powierzonej funkcji podjęłam następujące działania:
- prowadziłam systematyczną korespondencję e – mail z organizatorami akcji
- wspólnie z dyrekcją wypełniłam kwestionariusze dotyczące szkoły, które następnie przyczyniły się do utworzenia przez organizatorów akcji internetowej wizytówki naszej szkoły,
- ściśle współpracowałam z szefami zespołów zadaniowych dostarczając im pobrane z Internetu materiały przydatne do realizacji zadań,
- przygotowałam kącik tematyczny (w gablocie na korytarzu) poświęcony udziałowi naszej szkoły w akcji Szkoła z klasą,
- udzielałam pomocy zespołom zadaniowym w komputerowym opracowaniu materiałów potrzebnych do przygotowania sprawozdań,
- wspólnie z dyrekcją szkoły zredagowałam informacje o szkole, która ukazała się 25 lutego 2004 r. w dodatku do Gazety Wyborczej pt. Przewodnik po Szkołach z Klasą.
- Pełniłam funkcję lidera zespołu do realizacji zadania Festiwal Nauki.
- Przygotowałam i wdrożyłam przedsięwzięcie Pogotowie komputerowe, którego celem było udostępnienie uczniom nie posiadającym komputerów lub dostępu do Internetu pracowni informatycznej z pełnym jej wyposażeniem i oprogramowaniem. W ramach przedsięwzięcia wykonałam następujące zadania:
- Opracowałam założenia przedsięwzięcia oraz plan działania związany z jego wdrożeniem,
- Pozyskałam do współpracy pozostałych nauczycieli informatyków,
- Rozreklamowałam akcję wśród uczniów i nauczycieli,
- Wspólnie z nauczycielami pozyskanymi do współpracy opracowaliśmy harmonogram zajęć oraz założyliśmy rejestr odwiedzających pracownie,
- Dokonałam ewaluacji przedsięwzięcia w oparciu o rejestr odwiedzin oraz rozmowy z uczniami i nauczycielami.
- W celu popularyzacji technologii komputerowej i informacyjnej poczyniłam następujące kroki:
- zorganizowałam szkolne konkursy informatyczne,
- prowadziłam przez cały okres stażu koło komputerowego, uwzględniając zainteresowania i predyspozycje uczniów,
- włączyłam grupę uczniów do współtworzenia szkolnej strony internetowej w roku szkolnym 2002/03 oraz 2003/04
- Na wszystkich zajęciach przeze mnie prowadzonych w celu uatrakcyjnienia lekcji i uzyskania lepszych efektów pracy stosowałam metody aktywizujące między innymi:
- Metodę projektów
- Metodę metaplanu
- Metoda drzewka decyzyjnego
§ 5. Ust. 2 pkt.2 Umiejętność dzielenia się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi pracownikami szkoły
- Udzielałam nauczycielom pomocy w:
- przygotowaniu sprzętu i oprogramowania do przeprowadzenia przez nich zajęć w pracowni komputerowej,
- tworzeniu pomocy dydaktycznych
- pozyskiwaniu materiałów z Internetu
- W roku szkolnym 2003/2004 pełniłam opiekę nad nauczycielem stażystą. Moje zadania w tym zakresie polegały na:
- przygotowaniu i zawarciu kontraktu z nauczycielem stażystą,
- pomocy w przygotowaniu i realizacji Planu rozwoju zawodowego,
- uczestniczeniu w spotkaniach z młodym nauczycielem,
- obserwacji i analizie zajęć prowadzonych przez nauczyciela stażystę,
- przygotowaniu projektu oceny za okres stażu
- udziale w pracach komisji klasyfikacyjnej ramach opieki nad nauczycielem stażystą,
- Udostępniłam nauczycielom własne opracowania poprzez przekazanie ich do biblioteki szkolnej oraz zamieszczenie na swojej stronie internetowej www.gimbelfer.webpark.pl
- Dokumentacja do nauczanych przedmiotów – Plany wynikowe, PSO, Plany wychowawcze
- Zbiór kart pracy z informatyki
- Testy z przepisów ruchu drogowego
- Przewodnik dla nauczycieli po ciekawych stronach internetowych
- Wykaz programów multimedialnych wspomagających proces dydaktyczny
- Materiały opracowane na potrzeby przeprowadzanych szkoleń w ramach WDN
- Zorganizowałam i przeprowadziłam kursy dla nauczycieli w ramach WDN:
- Komputer jako narzędzie pracy wychowawcy klasy – styczeń 2004
- Internet w dydaktyce – maj 2005
- Program do wypełniania świadectw – maj 2002, czerwiec 2005
- Systematycznie pozyskiwałam i udostępniałam materiały metodyczne, informacyjne i prawne publikowane na stronach internetowych.
§ 5. Ust. 2 pkt.3a Opracowanie i wdrożenie programu dotyczącego działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich
- Po zdiagnozowaniu środowiska klasowego opracowałam plany wychowawcze do realizacji w kolejnych klasach objętych wychowawstwem,
- Dokonałam modyfikacji programu nauczania techniki
- Opracowałam wspólnie z zespołem nauczycieli i wdrożyłam program imprezy środowiskowej "Festiwal Nauki".
§ 5. Ust. 2 pkt. 3b Opracowanie, co najmniej dwóch publikacji, referatów lub innych materiałów związanych z wykonywaną pracą
- Moje publikacje na internetowych portalach edukacyjnych to:
- Informacje o Gimnazjum im. Jana Pawła II w Rychwale na edukacyjnych stronach portalu Gazeta.pl
- Sprawozdanie z realizacji zadania Festiwal Nauki w ramach akcji Szkoła z klasą pod adresem
- Plan rozwoju zawodowego i sprawozdanie z jego realizacji na stronie www.literka.pl
- Przewodnik po stronach internetowych dla nauczycieli
- Napisałam artykuł do lokalnej prasy Odgłosy na temat udziału szkoły w akcji Szkoła z klasą
- Wygłosiłam referaty na zebraniach z rodzicami na temat:
- Zagrożenia i korzyści płynące z Internetu
- Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych
§ 5. Ust. 2 pkt. 3c prowadzenie otwartych zajęć w szczególności dla nauczycieli kontraktowych lub podejmowanie działań związanych z wewnątrzszkolnym doskonaleniem zawodowym
- W okresie stażu przeprowadziłam:
- zajęcia otwarte dla nauczycieli stażystów, kontraktowych i mianowanych
- zajęcia z informatyki w ramach opieki nad nauczycielem stażystą
- otwarte zebrania z rodzicami dla nauczyciela stażysty
- Korzystałam z doświadczeń koleżanek i kolegów poprzez:
-
- uczestnictwo we wszystkich organizowanych radach szkoleniowych,
- udział w zajęciach otwartych organizowanych przez nauczycieli mojej szkoły;
- wykorzystanie materiałów opracowanych przez nauczycieli w swojej pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej.
- Udostępniałam innym materiały pozyskane podczas szkoleń i kursów
- Poszerzyłam swoją wiedzę i umiejętności w procesie aktywnego udziału w pracach zespołu przedmiotowego nauczycieli informatyki, którego jestem liderem.
§ 5. Ust. 2 pkt. 3d Aktywna i systematyczna współpraca ze strukturami samorządowymi lub innymi organizacjami działającymi na rzecz edukacji, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich
W okresie stażu współpracowałam z:
- Radą Rodziców
- pedagogiem szkolnym
- pielęgniarką medycyny szkolnej
- Poradnią Psychologiczno Pedagogiczną w Koninie
- ZNP
- władzami samorządowymi
- Komisariatem Policji w Rychwale
- Komisją ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
§ 5. Ust. 2 pkt. 3h Wykonywanie samodzielnie lub we współpracy z zespołem innych zadań na rzecz edukacji, pomocy społecznej, postępowania w sprawach nieletnich lub uzyskanie znaczących osiągnięć w pracy zawodowej
Podejmowałam różnorodne zadania na rzecz edukacji i pomocy uczniom:
- Aktywnie pracowałam w zespole ds. opracowania planu wychowawczego w latach 2004/2005,
- Co roku byłam członkiem zespołu nadzorującego egzaminy gimnazjalne
- Realizując program wychowawczy integrowałam we wspólnym działaniu wychowanków i ich rodziców, organizując uroczystości klasowe: Dzień Chłopca, Dzień Kobiet, Wigilia klasowa, Andrzejki, Mikołajki, Imieniny klasy i uroczystości międzyklasowe Otrzęsiny.
- Proponowałam uczniom ciekawe formy spędzania wolnego czasu, rozwijanie zainteresowań i pasji życiowych – wycieczki, biwaki, rajdy, wyjazdy na basen, wspólna zabawa, twórczość własna,
- Motywowałam uczniów do udziału w akcjach charytatywnych np. WOŚP, Pogotowie Świętego Mikołaja, Góra Grosza, zbiórka organizowana na rzecz Domu Dziecka, zbiórka pieniędzy na rehabilitację dla chorego kolegi
- Po rozpoznaniu sytuacji życiowej wychowanków, organizowałam pomoc w trudnych dla nich sytuacjach
- Przygotowałam i wykonałam projekty licznych zaproszeń, kartek świątecznych, dyplomów
- Przygotowywałam uczniów do uzyskania karty rowerowej i motorowej oraz przeprowadziłam sprawdzian umiejętności jazdy na motorowerze.
- Byłam odpowiedzialna za uaktualnianie materiałów zamieszczanych w dwóch gablotach na korytarzu szkolnym
- Sprawowałam opiekę nad pracownią techniki (uzupełnianie wyposażenia, gazetki okolicznościowe, dekoracje)
- Brałam udział w organizowaniu goszczących już na stałe w naszej szkole imprez środowiskowych: Jasełka, Drzwi otwarte, Bal Gimnazjalny 2004, Pożegnanie absolwentów rocznik 2004
- Aktywnie uczestniczyłam w pracach sztabu Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy w latach 2003, 2004, 2005
§ 5 ust 2 pkt 4 umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony
Przeanalizowałam przypadki:
- Losy absolwentów ostatniego rocznika - matura 2002,
- Sukcesy uczniów w konkursach przedmiotowych - rok szkolny 2002/2003.
Podsumowanie
Osobiście mam dużą satysfakcję z realizacji planu rozwoju zawodowego. Uzyskane wsparcie ze strony dyrekcji i współpracowników w dużym stopniu przyczyniło się do zrealizowania zaplanowanych zadań, dzięki którym poszerzyłam swoją wiedzę i umiejętności pedagogiczne, oraz przyczyniłam się do podniesienia jakości pracy szkoły. W swojej pracy wykorzystuję metody, formy i techniki pracy, które umożliwiają wszechstronny rozwój ucznia. Jestem pozytywnie nastawiona na nowości dydaktyczne i metodyczne. Posiadam umiejętności stosowania technologii komputerowej, potrafię korzystać z zasobów Internetu. Umiem dzielić się z innymi swoją wiedzą i doświadczeniami. Dzięki temu rozwinęłam swoje umiejętności interpersonalne, nabrałam większej swobody i pewności siebie w wyrażaniu własnych poglądów i stanowisk w gronie współpracowników. Podejmuję i realizuję zadania wykraczające poza obowiązki służbowe. Samodzielnie pogłębiam swoją wiedzę. Dużą satysfakcję sprawił mi fakt, że moje działania są zauważane przez dyrekcję szkoły, czego dowodem jest otrzymanie wyróżniającej oceny pracy w roku szkolnym 2001/2002 oraz ważnej dla mnie nagrody dyrektora w ostatnim roku odbywanego stażu za rzetelną pracę oraz wkład wniesiony w rozwój naszej szkoły.
Grażyna Janczak
|