Wielu metodyków sportu, lekarzy i biologów w swoich poczynaniach zmierza do celowego kierowania procesem wychowania fizycznego, co polega m.in. na racjonalnym doborze środków i metod oraz dostosowaniu wielkości obciążenia do psychofizycznych możliwości wychowanka.
Dobór ten warunkuje powstanie logicznego, pożądanego, skutecznie zabezpieczającego i integralnego związku między wzrostem sprawności fizycznej i rozwojem psychofizycznym wychowanka.
Sprawność fizyczna uwarunkowana jest wieloma czynnikami tj.: - wydolność fizyczna, - wrodzone uzdolnienia ruchowe, - umiejętności ruchowe nabyte, - cechy konstytucjonalne (wzrost, ciężar ciała), - właściwości fizyczne ustroju, - płeć, wiek, - czynniki psychiczne (motywacja, zainteresowania).
Podwyższenie sprawności fizycznej stanowi jeden z głównych celów wychowania fizycznego. Dlatego też, rozwój sprawności dzieci i młodzieży w wieku szkolnym, powinien być badany, a uzyskane wyniki wykorzystywane do oceny, czy stosowane metody i środki nauczania są uzasadnione i właściwe.
(...)
W swojej pracy posługuję się próbami, które możliwe są do wykonania w warunkach naszej szkoły. Przedstawione wyniki badań przeprowadzono w latach 2001-2004 r. Pomiarami objęto dwie grupy dziewcząt (rocznik 1991) równoległych klas. Uczennice zostały poddane badaniom antropometrycznym oraz próbom sprawności fizycznej. Pomiary antropometryczne obejmowały masę i wysokość ciała, mierzone za pomocą wagi lekarskiej wraz ze wzrostomierzem.
(...)
Małgorzata Kędzierska Szkoła Podstawowa nr 1 w Bratkowicach |