Konspekt do lekcji w klasie I LO geografia-poziom rozszerzony.Z wykorzystaniem metod aktywizujacych.T:Procesy wietrzenia skał i ich zwiazek z klimatem
Anna Wysmolińska ZS nr 1 w Przysusze
KONSPEKT DO LEKCJI GEOGRAFII W KL. I LO
TEMAT: Procesy wietrzenia skał i ich związek z klimatem.
Cel ogólny: Poznanie różnych typów wietrzenia skał i wykazanie zależności między ich przebiegiem a klimatem.
Cele operacyjne:
A-zapamiętywanie wiadomości Uczeń wie: -jakie czynniki wywołują wietrzenie skał -od czego zależy tempo i różnorodność procesów wietrzenia
B-rozumienie wiadomości Uczeń rozumie: -pojęcia: czynniki egzogeniczne, wietrzenie skał, zwietrzelina, wietrzenie fizyczne, chemiczne, biologiczne, wietrzenie laterytowe -że te same skały mają różną odporność w różnych klimatach
C-stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych Uczeń potrafi: -wykazać zależność między rodzajem wietrzenia a charakterem zwietrzeliny -wykazać zależność między klimatem a przebiegiem wietrzenia
D-stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych Uczeń potrafi: -ocenić intensywność poszczególnych rodzajów wietrzenia w różnych typach klimatu -ocenić wpływ wietrzenia na przebieg innych proce- sów geologicznych (cel wykraczający )
Metody pracy: pogadanka, pokaz, burza mózgów, praca w grupach ( praca ze żródłami informacji geograficznej, opis uzasadniający ).
Formy pracy: zbiorowa, grupowa, indywidualna
Pomoce dydaktyczne: film, slajdy, plansza-Intensywność podstawowych rodza- jów wietrzenia w odniesieniu do klimatu, Szkolne słowniki geograficzne, Słowniki geologii dynamicznej, Encyklopedia geograficzna świata (tom X), mapy świata: -fizyczna, strefy klimatyczne; podręcznik, arkusze papieru, pisaki
Tok lekcji I. Czynności organizacyjne II. Przypomnienie wiadomości- czynniki endogeniczne
III. Film – zwrócić uwagę na czynniki powodujące niszczenie gór - wymienić je po filmie
Pojęcie - czynniki egzogeniczne
Wietrzenie skał jako jeden z procesów egzogenicznych
Burza mózgów – Czynniki powodujące wietrzenie skał ? (plakat) -Procesy wietrzenia skał zależy od bardzo wielu czynników w tym od klimatu- podanie tematu lekcji
IV. Realizacja tematu lekcji
1. Podział na grupy Grupy I i II -wietrzenie fizyczne Grupa III -wietrzenie chemiczne Grupa IV -wietrzenie biologiczne, wpływ działalności człowieka, czynniki od których zależy tempo wietrzenia skał Polecenia dla grup – karta pracy
2. Prezentacja wyników pracy grup
3. Zależność wietrzeni od klimatu-analiza wykresu (plansza) i uzupełnienie tabeli
4. Rekapitulacja -sprawdzenie zrozumienia lekcji (jeżeli czas pozwoli slajdy: gołoborza ,jaskinie, inne formy wietrzeniowe) -uczeń powinien nazwać procesy, które spowodowały ich powstanie
5. Praca domowa a) zad.2 str.132 b) dla chętnych: Opisz na przykładach wpływ wietrzenia na przebieg procesów egzogenicznych.
GRUPA I
1. Wyjaśnij na czym polega wietrzenie fizyczne (mechaniczne ). Wymień czynniki wywołujące ten typ wietrzenia 2. Wyjaśnij na czym polega wietrzenie mrozowe (zamróz ) oraz wietrzenie wywołane przez częste zmiany temperatury. (Określ rodzaj rozpadu skał w tych typach wietrzenia ) 3. W jakich klimatach występuje wietrzenie mrozowe, a w jakich wywołane częstymi zmianami temperatury ? (Wypowiedż uzasadnij). 4.Uzupełnij tabelę 1 (pisz czytelnie ).
GRUPA II
1. Wyjaśnij na czym polega wietrzenie wywołane przez : a) insolację b) pęcznienie minerałów ilastych (jakie to minerały ) c) rosnące kryształy soli 2. Jaki typ rozpadu skał spowodują w/w procesy 3. W jakich klimatach zachodzą w/w rodzaje wietrzenia ( dlaczego ).? 4. Uzupełnij tabelę 1 (pisz czytelnie )
GRUPA III
1. Wyjaśnij na czym polega wietrzenie chemiczne. (Wymień procesy powo- dujące ten typ wietrzenia ). 2. Dopasuj nazwę procesu do opisanych zjawisk. a ) przemiana anhydrytu (Ca SO ) w gips (Ca SO 2HO ) b ) przemiana hematytu ( Fe O ) w magnetyt ( Fe O ) c ) Ca CO + HCO Ca(HCO ) A-utlenianie , B-uwodnienie , C- uwęglanowienie , D- rozpuszczanie Zadanie zapisz na tablicy lub kartonie (pisz czytelnie ) 3. Co to jest kras ? Wymień skały podlegające krasowieniu. 4. Na czym polega wietrzenie laterytowe ? 5. W jakich klimatach zachodzi wietrzenie chemiczne ? (Wypowiedż uzasadnij)
GRUPA IV
1. Co to jest wietrzenie biologiczne ? Czy prawdziwe jest twierdzenie, że to inaczej wietrzenie chemiczne lub wietrzenie mechaniczne ? Jeśli tak podaj odpowiednie przykłady. 2. Wymień klimaty, w których wietrzenie biologiczne ma szczególnie duże znaczenie. 3. Czy działalność człowieka może wpływać na procesy wietrzenia skał ? Podaj przykłady. 4. Wymień czynniki od których zależy tempo wietrzenia skał.
Anna Wysmolińska |