Percepcja słuchowa odgrywa szczególną rolę w nauce czytania i pisania. Dlatego też w procesie reedukacji należy poświęcić jejszczególną uwagę, zwłaszcza w początkowym okresie nauki.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ TERAPEUTYCZNYCH DLA DZIECI SZEŚCIOLETNICH
Temat: Ćwiczenia usprawniające percepcję słuchową – podział wyrazów na sylaby.
1. Zabawa w ,,echo” – usprawnianie percepcji słuchowej. Nauczycielka wystukuje rytm na bębenku. Dziecko odtwarza rytm układając płotek. Nauczycielka ponownie wystukuje ten sam rytm. Dziecko sprawdza czy dobrze ułożyło płotek dotykając palcem każdej sztachetki. Nauczycielka układa paski papieru – układa płotek. Dziecko wystukuje rytm na bębenku. 2. Zabawa ,,Co tu nie pasuje? – eliminacja obrazków – usprawnienie percepcji wzrokowej, ćwiczenie koncentracji uwagi. Nauczycielka rozkłada 5 obrazków i poleca, by dziecko wyeliminowało obrazek, który nie pasuje do pozostałych. Po wykonaniu zadania dziecko nazywa przedmioty na obrazkach i uzasadnia swój wybór. 3. Rysowanie figur geometrycznych – usprawnienie koordynacji wzrokowo-ruchowej, wydzielenie sylaby w mowie. Dziecko układa figury: koło, kwadrat i trójkąt wg wzoru i bez. Nazywa te figury. Dzieli wyrazy na sylaby. Obok figury układa tyle pasków ile powiedziało sylab. 4. Segregowanie obrazków wg ilości sylab w jego nazwie., Liczenie sylab w wyrazach – ćwiczenie analizy dźwiękowej wyrazów, ćwiczenie funkcji wzrokowo-słuchowej, wydzielanie sylaby w mowie. Nauczycielka rozkłada przed dzieckiem 15 kartoników a na tablicy zawiesza cyfry 1, 2, 3. Razem z dzieckiem dokonuje analizy wyrazu jedno, dwu i trzysylabowego, i zawiesza obrazek pod odpowiednią cyfrą. Dziecko dokonuje samodzielnej analizy pozostałych wyrazów. Bierze kolejno do ręki obrazek. Mówi jego nazwę. Stara się określić liczbę sylab za pomocą ręki położonej pod brodą, która w czasie wypowiadania sylab opada w dół. Następnie układa obrazek po cyfrą, która wskazuje z ilu sylab składa się wyraz. 5. Zabawa pt. ,,Klaszcz, tup lub podskakuj” – ćwiczenie umiejętności dzielenia wyrazów na sylaby. Nauczycielka pokazuje dziecku obrazek i mówi jego nazwę. Dziecko klaszcze, tupie lub podskakuje tyle razy ile sylab jest w wyrazie. 6. Zadanie pracy domowej – usprawnienie sprawności manualnej ręki wiodącej oraz umiejętności dzielenia wyrazów na sylaby. Zadaniem dziecka jest dokończyć obrazki po śladzie i narysować pod nimi tyle kółek ile słyszy sylab w ich nazwie.
Opracowała: Małgorzata Perkowska
|