Stefania Skwarczyńska, z domu Strzelbicka (ur.
17 listopada
1902
w
Kamionce Strumiłowej
koło Lwowa, zm.
28 kwietnia
1988
w Łodzi) — polska uczona, teoretyk i historyk literatury, teatrolog, profesor zwyczajny, doktor honoris causa
Uniwersytetu Łódzkiego
.
Biografia
Uczyła się w gimnazjach w
Gmunden
(do
1915
),
Nowym Sączu
(1915-1918) i
Sanoku
(
1918
-
1921
), po czym podjęła studia na polonistyce i romanistyce UJK. Jej praca roczna napisana na II roku studiów u prof. Juliusz Kleinera została uznana za dysertację doktorską, której obrona odbyła się w
1925
. W
1922
wyszła za mąż za Tadeusza Skwarczyńskiego, oficera Wojska Polskiego. Mieszkała i pracowała w miejscowościach, gdzie pełnił służbę wojskową jej mąż: w
Stanisławowie
(1922-1924 i 1925-1929),
Warszawie
(1924-1925),
Będzinie
,
Brześciu nad Bugiem
, Łodzi (od 1932). W
1937
habilitowała się na UJK i dojeżdżała z wykładami z Łodzi do Lwowa. Po wybuchu wojny wyjechała do Lwowa. Była docentem filologii polskiej
Uniwersytetu Jana Kazimierza
we
Lwowie
, współpracowniczką prof.
Juliusza Kleinera
. W kwietniu
1940
- jako żona przedwojennego polskiego oficera przebywającego w oflagu, została wraz z trojgiem małych dzieci i teściową wywieziona do
Kazachstanu
. Sylwetkę Skwarczyńskiej na zesłaniu opisała Ola Watowa we wspomnieniach Wszystko, co najważniejsze. Jako jedna z nielicznych, w listopadzie 1940, powróciła z zesłania do Lwowa dzięki interwencji prof. Kleinera i prof.
Rudolfa Weigla
, w którego
Instytucie Badań nad Tyfusem Plamistym
znalazła zatrudnienie i ochronę jako kierownik hodowli wszy zdrowych. Później uratowała prof. Kleinera z rodziną przed Niemcami umieszczając go u pp. Teleżyńskich (patrz
J. Kleiner
). Była członkiem ZWZ-AK, współredagowała konspiracyjne pisma "Służba Państwu" i "Kobieta w walce". W 1944 wraz z
Mirosławem Żuławskim
wydała ulotkę Pieśń o męczennikach. Lament na mordy ukraińskie. Po ponownym zajęciu Lwowa przez
Armię Czerwoną
pracowała na uniwersytecie oraz była kelnerką w kawiarni polskiej.
W
1945
zmuszona do opuszczenia Lwowa
, wyjechała do
Łodzi
i została profesorem powstałego właśnie
Uniwersytetu Łódzkiego
. Od
1951
była członkiem
PAU
, od
1971
—
PAN
.
Jej córka (z małżeństwa z Tadeuszem Skwarczyńskim, podpułkownikiem WP) to Maria Olszewska - biolog, emerytowana profesor Uniwersytetu Łódzkiego, członek rzeczywisty PAN. Córka Joanna Skwarczyńska zginęła tragicznie w 1948 na Jeziorze Gardno, mając 13 lat.
Dorobek naukowy
Rozległy dorobek twórczy Skwarczyńskiej ogarniał kilka dyscyplin. Jako teoretyk literatury najpierw wypracowała pionierską koncepcję "
literatury stosowanej
" (użytkowej, wyróżnionej obok autonomicznej "literatury pięknej"; 1932), postulując i rozwijając badania nad rozmaitymi gatunkami tekstów użytkowych (rozprawy Estetyka makaronizmu i Próba teorii rozmowy). Rewelacją stała się wysnuta z tych założeń obszerna i nowatorska monografia Teoria
listu
(1937). Sformułowała potem nowatorską, rewolucyjnie śmiałą, a nadal mało docenianą, koncepcję dzieła literackiego, którym jest "każdy sensowny twór słowny" (1954), otwierając się na rozpoznanie wszelkiej aktywności słownej jako przejawu egzystencji ludzkiej (co przypomina egzystencjalną refleksję o literaturze jako "świadectwie bycia"
Martina Heideggera
, lecz powstało niezależnie). Następnie (1965) dała precyzyjny opis gatunku literackiego (wyróżniając "nazwy, pojęcia i przedmioty genologiczne") oraz całą teorię gatunków. Swą rozległą wiedzę o metodologii badań literackich, wysnutą z analizy tekstów źródłowych, przedstawiła w klasycznej już syntezie Kierunki w badaniach literackich (1984), obfitującej we wnikliwe mikrointerpretacje poszczególnych koncepcji teoretycznych.
Jako historyk literatury skupiała się najchętniej wokół
romantyzmu
(tu słynna rozprawa o strukturze gatunkowej Genezis z Ducha
Juliusza Słowackiego
oraz odkrywcza interpretacja Nie-Boskiej komedii
Zygmunta Krasińskiego
jako utworu awangardowego) i
Młodej Polski
(
Wyspiański
), ale też wokół epoki
baroku
(głośny esej o Myślach
Pascala
), a nawet
renesansu
(rozprawa o "toku eseistycznym" w Trenach
Jana Kochanowskiego
). Stałym przedmiotem fascynacji Skwarczyńskiej był
Adam Mickiewicz
, któremu, prócz wielu rozpraw, poświęciła osobną monografię Mickiewiczowskie "powinowactwa z wyboru" (1957). Mistrzowskie są jej interpretacje (ideowe, genologiczne) liryków Mickiewicza, zwłaszcza Hymnu na dzień Zwiastowania NMPanny.
W dziedzinie teatrologii głosiła "teatralną teorię dramatu", uznając go, wbrew tradycji sięgającej
Arystotelesa
, za osobny rodzaj z pogranicza literatury i sztuki teatru. Nowatorskim osiągnięciem Skwarczyńskiej były rekonstrukcje i interpretacje spektakli
Leona Schillera
. W eseju Stefan Jaracz i biała tragedia zawarła, z kolei, obok rekonstrukcji warsztatu wielkiego aktora nowatorskie obserwacje o dramatach
Cypriana Norwida
.
Jej pierwsza książka to praca studencka (potraktowana jako doktorska), wykonana pod opieką Juliusza Kleinera: Ewolucja obrazów u Słowackiego (
Lwów
1925). Ważniejsze książki późniejsze: Szkice z zakresu teorii literatury (1932), Teoria listu (1937; nowatorska monografia gatunku z zakresu literatury stosowanej, pierwsza w Polsce habilitacja z teorii literatury), Studia i szkice literackie (1953), Wstęp do nauki o literaturze (1954-1965; synteza nieukończona, lecz podstawowa jako wykład poglądów uczonej i klasyczna już; w tomie III wykład teorii genologicznej), Mickiewiczowskie "powinowactwa z wyboru" (1957), Leona Schillera trzy inscenizacje "Nie-Boskiej komedii" (1959), W kręgu wielkich romantyków polskich (1966), Wokół teatru i literatury (1970), Pomiędzy historią a teorią literatury (1975), Kierunki w badaniach literackich (1984), W orbicie literatury - teatru - kultury naukowej (1985).
Opracowała też cenną antologię źródłową Teoria badań literackich za granicą (1965-1986, 6 woluminów), zawierającą teksty niezbędne dla rekonstrukcji i poznania refleksji o literaturze (m. in.
Goethego
,
Freuda
,
Junga
,
Heideggera
,
Jakobsona
). Była pomysłodawcą i redaktorem naczelnym międzynarodowego i wielojęzycznego pisma naukowego "Zagadnienia Rodzajów Literackich", wydawanego w Łodzi (od 1958; półrocznik).
Główne książki Stefanii Skwarczyńskiej
Tomy autorskie
- Ewolucja obrazów u Słowackiego. Lwów 1925
- Szkice z zakresu teorii literatury. Lwów 1932
- Teoria listu. Lwów 1937 (pierwsze wznowienie: Białystok 2005)
- Studia i szkice literackie. Warszawa 1953
- Wstęp do nauki o literaturze. Warszawa 1954-1965, tomy I-III
- Mickiewiczowskie "powinowactwa z wyboru". Warszawa 1957
- Leona Schillera trzy inscenizacje "Nie-Boskiej komedii" Zygmunta Krasińskiego. Warszawa 1959
- W kręgu wielkich romantyków polskich. Warszawa 1966
- Wokół teatru i literatury. Warszawa 1970
- Pomiędzy historią a teorią literatury. Warszawa 1975
- Kierunki w badaniach literackich. Warszawa 1984
- W orbicie literatury - teatru - kultury naukowej. Warszawa 1985
Antologia tekstów źródłowych
- Teoria badań literackich za granicą. Oprac. Stefania Skwarczyńska. Kraków 1965-1986, 6 woluminów
Opracowania
- Stefania Skwarczyńska. Uczony, nauczyciel, wychowawca. Red.: Marek Bielacki,
Jan Trzynadlowski
. Łódź 1992
- Anna Kluba-Połatyńska, Anna Sorbjan: Dokumentacja twórczości naukowej Stefanii Skwarczyńskiej. Łódź 1984
- Stanisław Dąbrowski: Teoria genologiczna Stefanii Skwarczyńskiej. Gdańsk 1974
- Stanisław Dąbrowski: Literatura i literackość. Kraków 1977
- Natalia Lemann: Wykaz zawartości tomów I-L "Zagadnień Rodzajów Literackich". "zagadnienia Rodzajów Literackich" t. LI, 1-2 (101-102), Łódź 2008, s. 255-334.