Tycjan
TycjanAutoportret Tycjana z 1566 Tycjan, właśc. Tiziano Vecelli lub Vecellio (ur. ok.
1488
-
1490
[1] w
Pieve di Cadore
, zm.
27 sierpnia
1576
w
Wenecji
) –
włoski
malarz, czołowy przedstawiciel szkoły weneckiej włoskiego
malarstwa
renesansowego
. Uczeń
Giovanniego Belliniego
oraz
Giorgione
'a. Od imienia artysty wywodzi się słowo tycjanowski używane na określenie koloru
rudopomarańczowego
, często przezeń wykorzystywanego w obrazach. Okres naukiUrodził się w rodzinie kapitana Gregorio Vecellia. W wieku dziesięciu lat został wysłany razem ze swoim bratem Franceskiem w celu rozwijania zdolności artystycznych do stryja Antonio Vecellego mieszkającego w Wenecji. Młody Tycjan najpierw praktykował u Sebastiana Zuccato specjalizującego się w mozaice, następnie u
Gentile Belliniego
aby ostatecznie pobierać nauki od
Giovanniego Belliniego
, twórcy tzw. weneckiej szkoły malarskiej. W warsztacie Belliniego poznał
Giorgione
, uznanego już malarza weneckiego. Wpływ Giorgione widoczny jest we wczesnych dziełach Tycjana. W roku
1508
obaj artyści otrzymali zlecenie ozdobienia gmachu Fondaco dei Tedeschi (domu handlowego kupców niemieckich). Tycjan pokrył malowidłami ściany od strony lądu, natomiast Giorgione od strony
Wielkiego Kanału Weneckiego
. W roku
1510
Tycjan wyjechał do Padwy, gdzie ozdobił Scuola del Santo trzema freskami przedstawiającymi sceny z życia
św. Antoniego
. Około roku
1512
powrócił do Wenecji, gdzie w
1516
po śmierci Giovanniego Belliniego objął funkcję państwowego malarza
Republiki Weneckiej
. Od
1533
był nadwornym malarzem
Karola V
i
Filipa II
. W latach
1545
-
1546
pracował w
Rzymie
, dla papieża
Pawła III
. W okresie
1550
-
1551
przebywał na dworze cesarskim w
Augsburgu
. Począwszy od
1556
r. realizował zamówienia Filipa II. Obrazy wysyłane drogą morską ozdobiły rezydencje królewskie w
Madrycie
i okolicach (
Alkazar w Madrycie
,
Eskurial
, El Pardo, Valsaín i
Aranjuez
) Prace malarskiePierwszy obraz Marii Magdaleny Tycjana z
1533
r. We wczesnych swych dziełach pozostawał pod wpływem
Giorgionego
. Późniejsze płótna wykazują wpływy
Palmy il Vecchio
, co odzwierciedla się przede wszystkim w kompozycjach Santa conversazione, których kilka odnaleźć można w muzeach w
Dreźnie
,
Londynie
, w
Madrycie
,
Wiedniu
). W latach
1512
-
1515
powstają takie arcydzieła jak: Amore sacro e profano (
Rzym
, Barghese), Grosz czynszowy (
Drezno
) i Trzy epoki życia (
Londyn
); przejawia się w nich wykształcony już tycjanowski typ piękności kobiecej, pełne nastroju tła krajobrazowe i charakterystyczna
harmonia barw
. Dalszy etap rozwoju artystycznego Tycjana cechuje się wzmożeniem ruchu w kompozycjach, przeważnie wielofigurowych, przy czym jednak osiąga punkt szczytowy zrównoważenia, do jakiego dążyła sztuka renesansowa. Należą tutaj: Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny (
1518
,
Wenecja
), Bachanalia (ok.
1520
,
Madryt
) i Madonna rodziny Pesaro (ok.
1529
,
Wenecja
). W latach
1530
-
1550
zaznacza się stonowanie kolorytu Tycjana (Wniebowzięcie NMP,
1540
r. w
Weronie
, Ecce homo z
1543
w Wiedniu), ostatni ,zaś okres jest okresem impresjonistycznej niemal swobody i szerokości traktowania, w połączeniu z silnym światłocieniem (Męczeństwo Świętego Wawrzyńca z
1565
roku, kościół jezuitów w Wenecji, Zwiastowanie z ok.
1567
, także w San Salvatore, Koronowanie cierniem w
Monachium
z ok.
1570
roku). Ważną częścią twórczości Tycjana są jego dzieła o tematach mitologicznych, spośród nich zaś obrazy Wenus przyniosły mu sławę najznakomitszego malarza aktów (Wenus (
1527
) i Wenus i Amor z ok.
1546
-
1548
, oba w Wenecji, 2 inne z Madrytu i
Berlina
). Akty te są przypuszczalnie portretami dam z arystokracji włoskiej (np. Wenus z Uffizi jest portretem Leonory z Urbino). Portretów dopatrują się też w postaciach alegorycznych, jak Flora (ok.
1515
-
1516
,
Florencja
), Vanitas, ok.
1528
,
Monachium
, Wenus w futrze
1515
,
Petersburg
). Sławne są także portrety Tycjana, głównie męskie, pełne doskonałej charakterystyki. Najsławniejsze z nich:Mężczyzna z rękawiczką (
Paryż
), Ariosto (
Londyn
), Federigo Gonzaga (
Madryt
, ok.
1523
), Autoportret, Karol V. z psem i Portret konny Karola V. Duchowym związkiem między przedstawianymi osobami odznaczają się portrety zbiorowe (Papież Paweł III ze swymi nepotami
1545
,
Neapol
, „Generał del Vasto przemawiający do swych wojsk
1541
,
Madryt
). Działalność Tycjana jest przełomowa również na polu krajobrazu, który użyty w obrazach jako tło, stwarza potęgę ich nastroju, np. w Noli me tangere (
1512
,
Londyn
), Święty Hieronim (
Luwr
). Prócz tego wymienić należy Krajobraz z owcami (ok.
1534
,
Londyn
) i rysunki. Znaczenie Tycjana dla malarstwa odpowiada znaczeniu
Michała Anioła
dla rzeźby, jest niedoścignionym wzorem czystego malarstwa dla każdej epoki i każdego stylu, które po nim nastąpiły. Wpływ jego, widoczny nawet u
Rubensa
,
Antoon van Dycka
i
Velázqueza
, trwa nieprzerwanie po dziś dzień. Tycjan był
kolorystą
, operował zrazu tonacją ciepłą, z czasem zwrócił się ku chłodnym zestawieniom błękitów i żółcieni. Tematyką płócien Tycjana, jak zresztą również większości ówczesnych malarzy, były sceny religijne i mitologiczne oraz alegorie. Tworzył też portrety, na których przedstawione postacie wyglądają, jakby zanurzone były w półmroku (m.in. portret cesarza
Karola V
). Twórczość Obrazy zapoczątkowane lub stworzone wraz z
Giorgione
Obrazy Tycjana[2] Do roku 1516Tytuł obrazu | Rok powstania | Metoda | Wielkość | Miejsce przechowywania | Grafika |
---|
Święty Piotr z papieżem Aleksandrem VI i biskupem Jacopem Pesaro | ok. 1510 | olej na płótnie | 145 x 183 cm |
Antwerpia
| | Madonna z Dzieciątkiem, świętym Antonim z Padwy i Rochem | ok.
1510
| olej na płótnie | 92 x 133 cm |
Madryt
,
Prado
| |
Madonna z Dzieciątkiem
* | ok.
1511
| olej na płótnie | 45,7 x 55,9 cm |
Nowy Jork
,
Metropolitan Museum of Art
| | Cudowne uzdrowienie nogi * | ok.
1511
| olej na płótnie | 340 × 207 cm |
Padwa
, Scuola del Santo | | Portret mężczyzny (Ariosto) | ok.
1510
-
1511
| olej na płótnie | 81,2 x 66,3 cm |
National Gallery w Londynie
| | Cud świętego Antoniego |
1511
| fresk | 320 x 315 cm |
Padwa
, Scuola del Santo | | Portret kobiety (La Schiavona) | ok.
1511
| olej na płótnie | 118 x 97 cm |
National Gallery w Londynie
| |
Św. Marek w otoczeniu św. Kosmy, Damiana, Rocha i Sebastiana
| ok.
1510
–
1511
| olej na drewnie | 230 x 119 cm |
Wenecja
,
Santa Maria della Salute
| |
Noli me tangere
| ok.
1511
-
1512
| olej na płótnie | 107 x 90 cm |
National Gallery w Londynie
| |
Koncert
|
1510
| olej na drewnie | 109 x 123 cm |
Florencja
,
Galleria Palatina
| | Dwaj młodzieńcy w krajobrazie* | | rysunek piórem | |
Wiedeń
, Muzeum Albertina | | Zazdrosny mąż* |
1511
| fresk | 320 × 315 cm |
Padwa
, Scula del Santo | | Salome z głową Jana Chrzciciela |
1512
–
1515
| olej na płótnie | |
Rzym
, Galleria Doria | | Alegoria życia ludzkiego (Trzy okresy życia) |
1512
| olej na płótnie | 106 × 182 cm |
Edynburg
,
National Gallery of Scotland
| | Chrzest Chrystusa | ok.
1512
| olej na płótnie | 115 x 80 cm |
Rzym
Pinacoteca Capitolina | |
Madonna cygańska
(Madonna z Dzieciątkiem) – |
1512
-
1513
| olej na płótnie | 65,8 × 83,8 cm |
Kunsthistorisches Museum Wien
| | Madonna z Dzieciątkiem i z Św. Katarzyną, Dominikiem i donatorem * |
1512
-
1516
| olej na płótnie | |
Parma
, Fondazione Magnani Rocca | | Święta rodzina z donatorem | ok.
1513
-
1514
| olej na płótnie | |
Stara Pinakoteka
,
Monachium
| |
Młoda kobieta podczas toalety
| ok.
1514
-
1515
| olej na płótnie | 96 x 76 cm |
Paryż
,
Luwr
| |
Flora
| ok.
1515
| olej na płótnie | 79 × 63 cm |
Florencja
,
Galeria Uffizi
| | Violante * | ok.
1515
-
1516
| olej na płótnie | 64.5 × 51 cm |
Kunsthistorisches Museum Wien
| | Święta Rodzina z modlącym się pasterzem | ok.
1515
| olej na płótnie | 99 x 137 cm |
National Gallery w Londynie
| |
Miłość niebiańska i miłość ziemska
|
1515
–
1516
| olej na płótnie | |
Rzym
,
Galeria Borghese
| | Portret kobiety | ok.
1515
-
1516
| olej na drewnie | 64 x 51 cm |
Kunsthistorisches Museum Wien
| | Tarkwiusz i Lukrecja |
1515
-
1516
| olej na drewnie | 84 x 68 cm |
Kunsthistorisches Museum Wien
| | Ludovico Ariosto |
1516
| olej na płótnie | 59,5 x 45,5 m |
Indianapolis
John Herron Art Institute | |
Grosz czynszowy
| ok.
1516
-
1518
| olej na drewnie | 75 x 56 cm |
Drezno
Gemäldegalerie
| | Vanity * |
1516
| olej na płótnie | 97 × 81.2 cm |
Monachium
,
Stara Pinakoteka
| | Madonna z czereśniami |
1516
-
1518
| olej na płótnie | 81 x 99,5 cm |
Kunsthistorisches Museum Wien
| |
Assunta
|
1516
–
1518
| olej na drewnie | 690 x 360 cm |
Wenecja
,
Santa Maria della Salute
| |
Od roku 1517 do 1539Tytuł obrazu | Rok powstania | Metoda | Wielkość | Miejsce przechowywania | Grafika |
---|
Święto Wenery |
1518
| olej na płótnie | 172 x 175 cm |
Prado
,
Madryt
| |
Bachanalie
|
1518
–
1519
| olej na płótnie | 175 x 193 cm |
Madryt
,
Prado
| | Zwiastowanie | ok.
1519
-
1520
| olej na drewnie | 199 x 176 cm |
Treviso
, Kaplica Malchiostro | | Madonna z dzieciątkiem i świętymi |
1520
| olej na drewnie | 313 x 215 cm |
Ankona
, Museo Civoco | | Madonna z dzieciątkiem i świętym Janem Baptystą |
1520
| olej na drewnie | |
Fort Worth
, Kimbell Art Museum | |
Święty Sebastian
* |
1520
-
1522
| olej na desce | 170 × 65 cm | San Nazzaro e Celso | | Portret młodego mężczyzny * |
1520
| olej na płótnie | |
Monachium
,
Stara Pinakoteka
| |
Bachus i Ariadna
|
1520
–
1523
| olej na płótnie | 176.5 × 191 cm |
National Gallery w Londynie
| | Federico II Gonzaga | ok.
1523
| olej na drewnie | 125 x 99 cm |
Madryt
,
Prado
| | Święty Krzysztof | ok.
1523
| fresk | 300 x 179 cm |
Wenecja
,
Pałac Dożów
| |
Mężczyzna z rękawiczką
|
1520
| olej na płótnie | |
Paryż
,
Luwr
| | Lukrecja | ok.
1523
| | | Hampton Court, Royal Collection | | Portret Vincenzo Mosti | ok.
1523
-
1525
| olej na płótnie obraz przeniesiony z drewna na płótno
| 85 x 66 cm |
Florencja
,
Palazzo Pitti
| |
Madonna rodziny Pesaro
|
1519
–
1526
| olej na płótnie | 478 × 268 cm |
Wenecja
, Santa Maria Gloriosa dei Frari, | | Wenus Anadiomene | ok.
1525
(1520) | olej na płótnie | 76 x 57 cm |
Edynburg
,
National Gallery of Scotland
| | Alfonso I d'Este | ok.
1525
-
1528
| olej na płótnie | 127 x 99 cm |
Nowy Jork
,
Metropolitan Museum of Art
| |
Mężczyzna z sokołem
| ok.
1525
-
1528
| olej na płótnie | 109 x 94 cm |
Omaha
, Jolsyn Art Museum | |
Złożenie do grobu
|
1525
, | olej na płótnie | 148 × 225 cm |
Paryż
,
Luwr
| | Portret mężczyzny z 1528 |
1528
| olej na płótnie | 106 x 96,5 cm |
Kunsthistorisches Museum Wien
| | Madonna z dzieciątkiem św. Katarzyną i św. Janem |
1530
| olej na płótnie | |
National Gallery w Londynie
| | Madonna z królikiem |
1530
| olej na płótnie | 71 x 87 cm |
Luwr
,
Paryż
| | Alegoria Alfonsa d'Avalos | ok.
1530
-
1532
| olej na płótnie | 345 x 775 cm |
Wenecja
,
Gallerie dell'Accademia
| | Krajobraz z trzodą |
1530
| olej na płótnie | |
Londyn
,
Pałac Buckingham
| |
Maria Magdalena
|
1531
–
1535
| olej na drewnie | 85 x 68 cm |
Florencja
,
Palazzo Pitti
| | Dziewczyna w futrze |
1534
| olej na płótnie | 95 × 63 cm |
Kunsthistorisches Museum Wien
| | Izabela d'Este |
1534
–
1536
| olej na płótnie | 102 × 64 cm |
Kunsthistorisches Museum Wien
| | Portret Karola V w zbroi i psem |
1533
| olej na płótnie | 192 x 111 cm |
Madryt
,
Prado
| |
Portret kobiety (La Bella)
|
1536
| olej na płótnie | 89 x 75,5 cm |
Florencja
,
Pallazzo Pitti
| |
Prezentacja Marii w świątyni
|
1534
–
1538
| olej na płótnie | 335 x 775 cm |
Wenecja
,
Gallerie dell'Accademia
| | Francesco Maria della Rovere, książę Urbino |
1536
-
1538
| olej na płótnie | 345 x 775 cm |
Wenecja
,
Galeria Uffizi
| | Zwiastowanie* |
1535
| olej na płótnie | |
Wenecja
, Scuola Grande di San Rocco | | Portret Eleonory Gonzaga |
1538
| olej na płótnie | 114 x 102,2 cm |
Florencja
,
Galeria Uffizi
| |
Wenus z Urbino
|
1538
| olej na płótnie | 119 × 165 cm |
Wenecja
,
Galeria Uffizi
| | Franciszek I |
1538
| olej na płótnie | |
Paryż
,
Luwr
| |
Od roku 1540 do 1549Tytuł obrazu | Rok powstania | Metoda | Wielkość | Miejsce przechowywania | Grafika |
---|
Wenus z Pardo
|
1540
-
1542
| olej na płótnie | 196 x 386 cm |
Paryż
,
Luwr
| | Mowa Alfonsa d'Avalos | ok.
1540
| olej na płótnie | 223 x 165 cm |
Madryt
,
Prado
| | Kardynał Pietro Bembo * | ok.
1540
| olej na płótnie | 94.5 x 76.5 cm | Samuel H. Kress Collection | |
Św. Jan Chrzciciel
* |
1540
| olej na płótnie | 201 x 134 cm |
Wenecja
,
Gallerie dell'Accademia
| |
Clarice Strozzi
|
1542
| olej na płótnie | 115 x 98 cm |
Berlin
,
Gemäldegalerie
| | Ecce homo |
1543
| olej na płótnie | 242 x 361 cm |
Kunsthistorisches Museum
| | Papież Pawła III |
1543
| olej na płótnie | 106 x 85 cm |
Neapol
, Gallerie Nazionali di Capodimonte | |
Portret młodego Anglika
|
1540
–
1545
| olej na płótnie | 111 x 96,8 cm |
Florencja
,
Galleria Palatina – Pallazzo Pitti
| | Portret Ranuccio Farnese * |
1542
| olej na płótnie | 94,5 x 76,5 cm | Samuel H. Kress Collection | |
Ofiara Izaaka
|
1542
–
1544
| olej na płótnie | 328 × 282 cm |
Wenecja
,
Santa Maria della Salute
| |
Dawid i Goliat
|
1542
–
1544
| olej na płótnie | 300 × 285 cm |
Wenecja
,
Santa Maria della Salute
| |
Cud zesłania Ducha Świętego
|
1545
| olej na płótnie | 570 × 260 cm |
Wenecja
,
Santa Maria della Salute
| |
Portret Pietra Aretina
|
1545
| olej na płótnie | 96,7 × 76,6 cm |
Florencja
,
Galleria Palatina – Pallazzo Pitti
| |
Danae
|
1545
–
1546
| olej na płótnie | 118,5 x 170 cm |
Neapol
,
Museo di Capodimonte
| | Portret doży Andrei Grittiego |
1545
| olej na płótnie | 133 × 103,2 cm |
Waszyngton
, Kress Collection | |
Portret papieża Pawła III z wnukami Ottavianem i Alessandrem Farnese
|
1545
–
1546
| olej na płótnie | 202 x 176 cm |
Neapol
,
Museo di Capodimonte
| |
Święty Jan Ewangelista na Patmos
* | ok. 1547 | olej na płótnie | 237.6 x 263 cm | Samuel H. Kress Collection | |
Cierniem koronowanie
|
1546
–
1550
| olej na desce | 303 × 181 cm |
Paryż
,
Luwr
| | Męczeństwo św. Wawrzyńca |
1548
–
1559
| olej na płótnie | 493 x 277 cm |
Wenecja
, Kościół Apostołów | | Wenus i organista | ok.
1548
| olej na płótnie | 136 × 220 cm |
Madryt
,
Prado
, | | Portret Izabeli Portugalska |
1548
(lub 1545) | olej na płótnie | 117 × 93 cm |
Madryt
,
Prado
| |
Karol V w fotelu
|
1548
| olej na płótnie | 80 x 48 cm |
Monachium
,
Stara Pinakoteka
| |
Karol V po bitwie pod Mühlberg
|
1548
| olej na płótnie | 332 x 279 cm |
Madryt
,
Prado
| | Organista i Wenus |
1548
–
1550
| olej na płótnie | 115 x 210 cm |
Berlin
,
Gemäldegalerie
| |
Od roku 1550 do 1576Tytuł obrazu | Rok powstania | Metoda | Wielkość | Miejsce przechowywania | Grafika |
---|
Portret szlachcica * | ok.
1550
, | olej na płótnie | |
Kassel
, Gemäldegalerie | | Elektor Saksonii Jan Fryderyk |
1550
-
1551
, | olej na płótnie | 103 x 83 cm |
Kunsthistorisches Museum Wien
| | Gloria (obraz Tycjana) |
1553
-
1554
, | olej na płótnie | 346 x 240 cm |
Madryt
,
Prado
| | Autoportret * |
1550
| olej na płótnie | |
Gemäldegalerie
,
Berlin
| |
Wenus i Adonis
|
1554
| olej na płótnie | |
Madryt
,
Prado
| |
Danae
* |
1554
| olej na płótnie | 128 × 178 cm |
Madryt
,
Prado
| |
Danae
* |
1553
-
1554
| olej na płótnie | 120 × 187 cm |
Petersburg
,
Ermitaż
| |
Danae
* |
1554
| olej na płótnie | 170 x 186,5cm |
Kunsthistorisches Museum Wien
| | Matka Bolesna |
1554
| olej na płótnie | 68 × 53 cm |
Madryt
,
Prado
| |
Doża Antonio Grimani przed alegorią Wiary
| ok.
1555
, | olej na płótnie | 365 x 500 cm, |
Wenecja
, Pallaco Ducale | |
Dziewczyna z owocami na tacy
| ok.
1555
, | olej na płótnie | 102 x 82 cm |
Berlin
,
Gemäldegalerie
| |
Wenus z lustrem
| ok.
1555
, | olej na płótnie | 124 x 104 cm |
Waszyngton
,
National Gallery of Art
| | Wenus z przepiórką * | ok.
1555
| olej na płótnie | |
Florencja
,
Galeria Uffizi
| | Portret Lawini | ok.
1555
| olej na płótnie | 102 x 86 cm |
Galeria Obrazów Starych Mistrzów w Dreźnie
| |
Męczeństwo św. Wawrzyńca
| ok.
1556
-
1559
| olej na płótnie | 500 x 280 cm |
Wenecja
, Santa Maria Assunta | | Diana i Kalisto * - |
1556
–
1559
| olej na płótnie | 187 x 204.5 cm |
Edynburg
national Gallery of Scotland
| |
Diana i Akteon
|
1556
–
1559
| olej na płótnie | 184.50 x 202.20 cm |
Edynburg
, National of Scotland | | Diana i Kalisto * - |
1559
–
1560
| olej na płótnie | |
Kunsthistorisches Museum Wien
| |
Perseusz i Andromeda
* - |
1553
–
1559
| olej na płótnie | 179 × 197 cm |
London
Wallace Collection | | Ukaranie Akteona (śmierć Akteona) * |
1559
–
1560
, | olej na płótnie | |
Londyn
, zbiory w Earl of Harewood | |
Złożenie do grobu
|
1559
, | olej na płótnie | |
Madryt
,
Prado
| | Filip II |
1560
, | olej na płótnie | 193 × 111 cm |
Madryt
,
Prado
| | Porwanie Europy * - |
1559
–
1562
| olej na płótnie | 185 × 205 cm |
Boston
Isabella Stewart Gardner Museum | |
Zwiastowanie
|
1560
–
1566
| olej na płótnie | 405 x 235 cm | Palazzo Contarini del Bovolo | | Madonna z Dzieciątkiem * | ok.
1561
| olej na płótnie | |
Monachium
, Bayerische | |
Autoportret
– | ok.
1562
| olej na płótnie | 96 x 75 cm. |
Berlin
,
Gemäldegalerie
| |
Męczeństwo św. Wawrzyńca
|
1564
-
1567
| olej na płótnie | | | | Święty Wincenty Ferrer |
1565
| olej na płótnie | |
Rzym
,
Galeria Borghese
| | Wenus przewiązuje oczy Amorowi * |
1565
| olej na płótnie | |
Rzym
,
Galeria Borghese
| | Święta Małgorzata i smok *' | ok.
1565
| olej na płótnie | |
Madryt
,
Prado
| |
Magdalena
* |
1565
| olej na płótnie, | 119 cm × 98 cm |
Ermitaż
| | Autoportret |
1565
| olej na płótnie | 86 × 65 cm |
Prado
Madryt
| |
Złożenie do grobu
|
1566
| olej na płótnie | 130 × 168 cm |
Madryt
,
Prado
| | Sapientia | ok.
1566
| olej na płótnie | 176 x 189 cm | Palazzo Ducale | |
Alegoria roztropności
|
1566
| olej na płótnie | |
National Gallery w Londynie
| | Zwiastowanie |
1568
| olej na płótnie | |
Wenecja
, San Salvatore | |
Portret Jacopa Strady
|
1567
–
1568
| olej na płótnie | 125 x 95 cm |
Kunsthistorisches Museum Wien
| |
Cierniem koronowanie
|
1570
| olej na płótnie | 280 x 182 cm |
Monachium
,
Stara Pinakoteka
| | Madonna z Dzieciątkiem * | po
1570
| olej na płótnie | |
National Gallery w Londynie
| | Grzech pierworodny |
1570
| olej na płótnie | 240 × 186 cm |
Madryt
,
Prado
| | Tarkwiniusz i Lukrecja | ok.
1570
-
1571
| olej na płótnie | 180 x 141 cm | Cambrige, Fitzwilliam Museum | | Pasterz i nimfa |
1570
| olej na płótnie | 149,7 × 187 cm |
Kunsthistorisches Museum Wien
| | Hiszpania śpieszy z pomocą religii * |
1575
| olej na płótnie | |
Madryt
,
Prado
| |
Kain i Abel
|
1570
–
1576
| olej na płótnie | |
Wenecja
,
Santa Maria della Salute
| | Marsjasz | ok.
1570
-
1576
| olej na płótnie | 212 x 207 cm | Kromeriz | |
Święty Sebastian
* | 1570 – 1572 | olej na płótnie | 212 cm × 116 cm |
Ermitaż
| |
Pieta
|
1570
–
1576
| olej na płótnie nie dokończony | 378 x 374 cm, |
Wenecja
,
Gallerie dell'Accademia
| |
Dzieła zniszczone- Śmierć Piotra Męczennika –
1530
, do XIX wieku w Brunszwik Herzog-Anton-Ulrich-Museum, spłonął podczas pożaru[3]
- Bitwa pod Cadore –
1537
, nie zachowany zniszczony podczas pożaru w 1577 roku
Dzieła oznaczone (*) nie występują w monografii Tiziano Palluccchiniego Przypisy- ↑ według innych biografów Anonyma Tizianella, Ridolfiego i samego Tycjana, który o swoim wieku wspomina w liście do króla Fillipa II, urodził się w 1476 lub 1477 roku
- ↑ Podział na okresy i wykaz dzieł za Tycjan", wyd Arkady Warszawa 1979 Datowanie obrazów za dwu tomową monografią Tiziano R Pallucchini, Firenze 1969
- ↑ Obraz przedstawia scenę mordu Piotra przez żołnierza. W alegoryczny sposób przedstawia dwie przeciwstawne postawy - świata idei i brutalnej rzeczywistości
Bibliografia- Praca zbiorowa,
2006
, Wielka Kolekcja Sławnych Malarzy, t.4 Tycjan , Polskie Media Amer.Com, .
- Wojsław Mole Tycjan, wyd. Arkady, Warszawa 1958
- R. Bergerhoff, Tycjan, Warszawa: Arkady, 1979. HPS, 2007, .
- J. A. Crowe, G.B. Cavalcaselle, Titian: His life and times, London
1877
.
- W. Tomkiewicz, Tycjan, Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza, 1988, .
- G. Vasari, Żywoty najsławniejszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów, Kraków: PIW, 1980.
Linki zewnętrzne
Inne hasła zawierające informacje o "Tycjan":
XVI wiek
...
Zakrystia katedralna na Wawelu
...
Imieniny
...
Grupa Laokoona
...
Andreas Vesalius
...
Jan Matejko
...
Akt
...
Jan Antoniewicz-Bołoz
...
Dublin
...
Manieryzm (sztuka)
...
Inne lekcje zawierające informacje o "Tycjan":
Hasło nie występuje w innych lekcjach!
|