Jean-Baptiste Greuze
Jean-Baptiste GreuzeJean-Baptiste Greuze (ur.
21 sierpnia
1725
w
Tournus
, zm.
4 marca
1805
w
Paryżu
) –
francuski
"malarz moralista"
[1] i rysownik. BiografiaUczył się początkowo w
Lyonie
, później w
Królewskiej Akademii Malarstwa i Rzeźby
w Paryżu. W latach
1755
–
1757
przebywał we
Włoszech
, studiując dzieła starych mistrzów. Wystawiał w paryskim
Salonie
, szybko zdobywając znaczną popularność. W
1755
został członkiem stowarzyszonym
Académie française
, jednak nigdy nie uzyskał pełnego członkostwa. Twórczość Greuze łączy cechy
rokoka
i
neoklasycyzmu
, autor szukał inspiracji w malarstwie holenderskim i włoskim. Najbardziej znane są jego sentymentalne sceny rodzajowe o głębokiej wymowie moralizatorskiej, których bohaterami byli przedstawiciele niższych klas społecznych. Na temat tych prac entuzjastycznie pisał
Denis Diderot
, który podkreślał ich związek z poglądami
Jana Jakuba Rousseau
[2]. Oprócz scen rodzajowych artysta tworzył również
portrety
, szczególnie cenione są przedstawienia młodych kobiet zawierające subtelne, erotyczne podteksty. Po
rewolucji francuskiej
Greuze stracił zarówno popularność, jak i środki do życia. Za panowania
Napoleona Bonaparte
bezskutecznie próbował odzyskać utraconą pozycję, zmarł w biedzie i samotności w 1805[3]. W zbiorach
Muzeum Narodowego w Warszawie
znajduje się obraz Greuze Gitarzysta namalowany w czasie pobytu autora w
Rzymie
[4]. Wybrane dzieła- Le Père de famille expliquant la Bible à ses enfants (1755)
- L'Accordée de village, (1761),
Luwr
- L'Enfant à la colombe
- La Piété filiale, ou le Paralytique secouru par ses enfants, (1763)
- La Malédiction Paternelle, Luwr
- Le Fils ingrat et Le Fils Puni, (1778)
Nagrobek artysty na cmentarzu Montmartre - Psyché couronnant l'amour, (1790)
- Mariage à la mode
- Madame de Porcin, musée des Beaux-Arts d'Angers
- Le Graveur Wille, (ami de Greuze), musée Jacquemart-André, Paryż
- Portrait de jeune fille au ruban bleu, musée des Beaux-Arts de Rennes
- L'Accordée de village (1761), Luwr
- Sophie Arnould, Collection Wallace
- Libraire Babuti
- Le Prince Alexandre Stroganoff, musée de Besançon
- L'Empereur Sévère reprochant à Caracalla, son fils, d'avoir voulu l'assassiner, Luwr
- La Laitière, Luwr
- La Blanchisseuse, (1791)
- L'Oiseau mort
- La Rêveuse
- Le Malheur Imprévu
- Gluck
- Portrait de Louis XVII, (1795)
Galeria Sceny rodzajoweSeptime-Sévère reprochant à Caracalla d'avoir attenté à sa vie | | | |
Portrety | | Jeune fille pleurant son oiseau mort | |
Przypisy Bibliografia- Dorota Folga-Januszewska, Lech Majewski, Dorota Nowacka, Grażyna Bastek: 111 arcydzieł Muzeum Narodowego w Warszawie. Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza, Muzeum Narodowe, 2000. (KAW).
Literatura dodatkowa-
Waldemar Łysiak
: Malarstwo białego człowieka. T. 7. Warszawa: Chicago : Wydawnictwo Andrzej Frukacz "Ex Libris" – Galeria Polskiej Książki, 2000. (t. 7).
Linki zewnętrzne
Inne hasła zawierające informacje o "Jean-Baptiste Greuze":
XVI wiek
...
Wittenberga
...
1679
...
1986
...
Adam Naruszewicz
...
1977
...
Ludwik XVIII
...
1852
...
1848
...
Ewolucja
...
Inne lekcje zawierające informacje o "Jean-Baptiste Greuze":
211a Rzeczpospolita na arenie międzynarodowej w dwudziestoleciu międzywojennym (plansza 10)
...
041. B. Russell – atomizm logiczny (plansza 7)
...
006. Orientacja na niebie i Ziemi oraz ruch obrotowy i obiegowy Ziemi (plansza 16)
...
|