Mapa drogowa – szczególna odmiana mapy wybranego terytorium (
państwa
lub jego części, czasem całego
kontynentu
lub regionu obejmującego kilka państw), na której zaznaczone są przede wszystkim
drogi kołowe
i miejscowości oraz odległości pomiędzy poszczególnymi punktami na mapie.
Na mapach drogowych nie spotyka się szczegółowych informacji na temat rzeźby terenu (nie ma tam linii
poziomic
występujących na
mapach topograficznych
ani barwnych oznaczeń wysokości nad poziomem morza występujących na
mapach fizycznych
, bywają jedynie oznaczane ważniejsze wzgórza i szczyty górskie). W sposób schematyczny pokazane są szczegóły topograficzne, ułatwiające orientację w terenie (np. rzeki i strumienie, linie kolejowe). Pozostałe szczegóły mogą być całkowicie pominięte, albo ograniczone są w znacznym stopniu, przy czym ich wybór często dokonywany jest pod kątem tego, co interesować może osobę podróżującą samochodem, np.
turystę
: zaznaczane bywają
parkingi
,
stacje benzynowe
,
hotele
i
motele
, drogowe
przejścia graniczne
, lasy, odcinki dróg o wysokiej wartości widokowej (w tym np. punkty widokowe),
rezerwaty przyrody
,
zabytki
,
kościoły
itp. Na mapach drogowych oznaczana jest także numeracja tras międzynarodowych (np. w Europie numeracja
tras europejskich
), oraz numeracja dróg w systemach przyjętych w poszczególnych państwach (np. w Polsce numeracja
dróg krajowych
,
dróg wojewódzkich
, w
USA
numeracja wg
Interstate Highway System
oraz na poziomie poszczególnych stanów).
Powszechnie przyjęte jest w systemie oznaczeń na mapach drogowych, że drogi główne oznaczane są przy pomocy grubej czerwonej linii (jeśli jest to
droga dwujezdniowa
lub
autostrada
, to może być to linia podwójna), a drogi niższej kategorii oznaczane bywają liniami cieńszymi i czasem jaśniejszymi[1], np. pomarańczową lub żółtą. Odległości pomiędzy miejscowościami lub punktami węzłowymi (np. skrzyżowaniami) wpisywane są wzdłuż odpowiedniego odcinka drogi; często punkty węzłowe oznaczane są za pomocą narysowanych szpileczek, wbitych w te punkty.
Skala
mapy drogowej zależy głównie od tego, jaki obszar obejmuje, a także od gęstości dróg na tym obszarze: przeglądowe mapy drogowe, obejmujące cały kontynent i zawierające tylko najważniejsze drogi i największe miasta mają skalę 1:3.000.000 lub podobną[2]; mapy obejmujące jeden kraj wielkości Polski mają często skalę od 1:750.000 do 1:1.000.000, natomiast najdokładniejsze mapy drogowe rysowane są w skali rzędu od 1:200.000 do 1:400.000.
Tradycyjne mapy drogowe, czy to w postaci składanych arkuszy papieru, czy to w formie wielostronicowych
atlasów samochodowych
, wydawane często bywały przez firmy zajmujące się dystrybucją paliw samochodowych (np. na reprodukcji obok - Gulf Oil, a także
Shell
, Aral AG,
BP
) oraz części samochodowych (np.
Michelin
- producent
opon
). Od czasu upowszechnienia
Internetu
a także rozpowszechnienia systemów satelitarnych do celów cywilnych (m.in.
GPS
,
Google Maps
) powszechnie stały się dostępne interaktywne mapy drogowe, umożliwiające – oprócz zastosowania tradycyjnego – także automatyczny wybór trasy i planowanie podróży (
ang.
route planning) przy uwzględnieniu różnych parametrów (np. wielkość pojazdu, preferowany rodzaj dróg, ceny paliwa itp.).
W
języku angielskim
pojęcie roadmap, tzn. "mapa drogowa", stosowane jest powszechnie wobec wszelkiego rodzaju schematów postępowania, strategii czy też usystematyzowanych planów działania. W tym też kontekście w roku
2003
ogłoszony został
pokojowy plan
rozwiązania
konfliktu izraelsko-palestyńskiego
pod
ang.
nazwą "road map" for peace ("mapa drogowa" do pokoju). Od tego czasu coraz częściej wszelkie plany działań, zmierzające do rozwiązywania jakichś problemów również w Polsce nazywane są "mapami drogowymi", pomimo że użycie tego określenia w innych niż
kartograficzne
kontekstach nie jest poprawne.[3]
Przypisy
Zobacz też
Linki zewnętrzne
- Mapy interaktywne i route plannery
- Inne zastosowania pojęcia "mapa drogowa" (road map)