|
Stocznia Szczecińska Nowa Sp. z o.o. |
|
Typ stoczni | stocznia produkcyjna |
Data powstania |
11 czerwca
1948
|
Data zamknięcia | |
Państwo |
Polska
|
Miasto |
Szczecin
|
Dawne nazwy | Zjednoczone Stocznie Polskie oddział Stocznia Szczecińska (1948-1951) Stocznia Szczecińska im. Adolfa Warskiego (1951-1990) Stocznia Szczecińska S.A. (1990-1999) Stocznia Szczecińska Porta Holding S.A. (2000-2002) Stocznia Szczecińska Nowa Sp. z o.o. (2002-2009) |
Suche doki
| {{{Dokisuche}}} |
Doki pływające
| {{{Dokipływające}}} |
Pochylnie
| 3 |
Strona stoczni
|
Stocznia Szczecińska Nowa -
stocznia
produkcyjna w
Szczecinie
w stanie likwidacji.
Powstała w roku
2002
na bazie upadłej
spółki
Stocznia Szczecińska Porta Holding S.A., która powstała na bazie Stoczni im. Adolfa Warskiego. Specjalizowała się w budowie
kontenerowców
,
chemikaliowców
,
jednostek wielozadaniowych
oraz typu
Con-Ro
.
Prezesem Zarządu Stoczni Szczecińskiej Nowa od lutego
2009
roku był Andrzej Markowski. Wcześniej funkcje Prezesa pełnili w latach 2002-2006 Andrzej Stachura, od stycznia do sierpnia
2007
roku Tomasz Olszewski oraz od sierpnia
2007
do stycznia
2009
Artur Trzeciakowski.
W listopadzie
2008
roku
Komisja Europejska
uznała, że pomoc udzielona przez państwo polskie łamie zasady konkurencji, w związku z tym stocznie w Gdyni i Szczecinie zmuszone będą do zwrócenia pomocy.
Od marca
2009
, zgodnie z przyjętą w sejmie tzw. "
Specustawą Stoczniową
" rozpoczęto proces kompensacji Stoczni Szczecińskiej Nowa, co oznaczało jej likwidację poprzez całkowitą wyprzedaż majątku stoczni w przetargu nieograniczonym oraz zwolnienia grupowe obejmujące wszystkich pracowników. Proces ten miał trwać do dnia 31 maja 2009 roku. Pieniądze ze sprzedaży miały zostać przekazane na spłatę wierzycieli stoczni - publicznych oraz prywatnych[1]. Ze względu na wyprzedaż w trybie nieograniczonym, powstać tam mogą dowolne inne przedsiębiorstwa nie związane z branżą morską.
Zatrudniała ok. 4500 pracowników. Firma posiadała certyfikat wdrożenia i stosowania systemu
zarządzania jakością
ISO 9001
.
Podstawowe wyposażenie
- Wulkan 1 - dł. 245,30 m, szer. 25,90 m, maks. wielkość statku 33.500
DWT
Suwnica bramowa
: Q = 300 t
Żurawie pochylniowe
: 1 x 80 t,1 x 50 t, 1 x 32 t
- Wulkan Nowa - dł. 265,80 m, szer. 39,23 m, maks. wielkość statku 70.000 DWT
Suwnica bramowa: Q = 450 t Żurawie pochylniowe: 1 x 80 t, 2 x 32 t
- Odra Nowa - dł. 189 m, szer. 44 m, maks. wielkość statku 50.000 DWT
Suwnica bramowa: Q = 300 t Żurawie pochylniowe: 4 x 50 t
Inne
- wyspecjalizowane do prac antykorozyjnych komory śrutownicze i malarskie
- uzbrojenie technologiczne i udźwigowienie umożliwiające prefabrykację sekcji o masie do 240 t
- nabrzeże wyposażone w 11 żurawi o wysięgu do 42 m i udźwigu do 50 t
- SSN ma do dyspozycji maszyny do cięcia materiałów, w tym maszyny do cięcia blach (cięcie krzywoliniowe, proste) w tym dwie maszyny do cięcia plazmowego firmy ESAB z czego jedna z możliwością krawędziowego ukosowania blach, maszyny do obróbki plastycznej, w tym walce (rozpiętość 12 m) i giętarki do blach i profili, prasa hydrauliczna (700 T.), maszyny do obróbki skrawaniem, w tym wiertarki, frezarki, tokarnie oraz inne maszyny i urządzenia oraz oprzyrządowania stosowane przy wykonawstwie konstrukcji stalowych, w tym ze stali Duplex.
Najważniejsze osiągnięcia
Do końca swego istnienia
stocznia
zbudowała 45 jednostek
[1]
, w tym:
Przypisy
Zobacz też
Linki zewnętrzne