SCENARIUSZ ZAJĘĆ W GRUPIE DZIECI 6 – LETNICH
TEMAT ZAJĘĆ: „Sprzątamy ziemię”.
CELE OGÓLNE:
-uświadomienie zagrożeń środowiskowych , -wdrażanie do bezpośredniej działalności na rzecz środowiska, -zapoznanie ze sposobami ochrony przyrody, -rozwijanie wrażliwości na piękno natury, -budzenie zainteresowań i rozwijanie umiejętności czytania i pisania.
TECHNIKI FREINETOWSKIE: Planowanie pracy, jej kontrola i ocena, swobodny tekst.
DZIEŃ I . TEMAT : Zanieczyszczenie środowiska .
CELE OPERACYJNE . Dziecko : -rozumie treść czytanego wiersza , -potrafi wyjaśnić pojęcie : zanieczyszczenie środowiska , -wypowiada się na określony temat , -umie posługiwać się słowami , określającymi zanieczyszczenie środowiska , -umie wymienić przedmioty potrzebne do wykonania zadania – udziału w akcji „Sprzątanie świata’.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE : „Koziołeczek” wiersz D.Antczak , D.Cichockiej , W.Jurek ,I.Laszczykowskiej na motywach wiersza J.Brzechwy , utwór muzyczny, kartki , ołówki , fiszki zadaniowe .
PRZEBIEG : 1.Część wstępna . Zaproszenie do Krainy Tajemnic . „Co słychać w lesie?”- opowieść ortofoniczno – ruchowa (wrr , chrum , stuk , bam , sss , szsz ) 2.Część właściwa . A.„Co się działo w Tajemniczym Lesie?”- wypowiedzi swobodne inspirowane zabawą . Szukanie określeń bliskoznacznych dla wyrazów : śmieci , bałagan , śmietnik . Wyjaśnienie pojęcia : „zanieczyszczenie środowiska”. B. Zabawa taneczna „Robot zbiera śmieci”. Naśladowanie ruchów robota , wydawanie charakterystycznych dźwięków – według pomysłu dzieci . C.Wysłuchanie wiersza „Koziołeczek”. Powtórzenie fragmentu tekstu („Listu do ludzi” ) z wiersza . Rozmowa na temat: „Co możemy zrobić , by życzenia koziołeczka zostały spełnione?”. Podjęcie decyzji o sprzątaniu terenów zielonych wokół przedszkola. D.Przygotowanie listy rzeczy potrzebnych do podjęcia akcji – praca w grupach . -wybór grup (losowo), -odczytanie polecenia z fiszki : „Napisz lub narysuj rzeczy , potrzebne do „sprzątania świata”.” -opracowanie list (za pomocą rysunków lub pisemnie), -przedstawienie ich przez liderów, -nagrodzenie grup brawami, -sporządzenie jednej wspólnej listy. 3. Zakończenie. Próby przepisania listy rzeczy potrzebnych w akcji i zaniesienie jej do domu.
DZIEŃ II. TEMAT : Sprzątamy ziemię .
METODY : podające i aktywizujące(problemowe i działań).
FORMY : jednolita i zbiorowa grupowa , zespołowa i indywidualna.
CELE OPERACYJNE. Dziecko: -potrafi segregować śmieci według ustalonych zasad, -potrafi określić, z jakiego tworzywa wykonany jest przedmiot, -rozumie konieczność zachowania czystości otoczenia dla dobra przyrody i ludzi, -podejmuje próby tworzenia swobodnych tekstów, -dostrzega uroki ziemi i potrafi wyrazić to za pomocą środków plastycznych.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: napisy globalne, przybory tj. patyki, rękawice gumowe, szarfy.
PRZEBIEG ZAJĘĆ : 1.Część wstępna . Zadania organizacyjno -porządkowe.Przygotowanie przyborów i narzędzi potrzebnych do wykonania czynności porządkowych, zaznaczenie konieczności zachowania zasad higieny podczas sprzątania ziemi. 2.Część właściwa. Wyjście na pobliskie tereny zielone. Podział zadań między dzieci. Nazwanie uczestników: zbieraczami , workowymi i.t.d.(wg ich pomysłu). 3.Zbieranie odpadków , składowanie ich na określonym miejscu- „na wysypisku”. 4.Wyznaczenie worków „na szkło”, na plastik”, „na puszki”, na papier”. Podpisanie ich za pomocą folii i flamastra. 5.Segregowanie śmieci do poszczególnych worków. 6.Zakończenie. Podsumowanie działań. Przeniesienie odpadów do odpowiednich pojemników. Podziękowanie za udział za pomocą wymyślonego hasła.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ W GRUPIE DZIIECI 6-LETNICH
TEMAT TYGODNIA: Polska – moja ojczyzna.
TEMAT DNIA: „Wyprawa po skarb”.
CELE OGÓLNE: -pobudzanie i rozwijanie wyobraźni i ekspresji twórczej, -doskonalenie umiejętności rozwiązywania działań i tworzenia prostych zadań matematycznych, -rozwijanie umiejętności wypowiedzi, -kształcenie umiejętności czytania, pisania i rozwiązywania zagadek umysłowych, -doskonalenie sprawności w operowaniu symbolem.
CELE SZCZEGÓŁOWE: Dziecko: -potrafi wysłuchać w skupieniu poleceń i opowiadania, -umie dokończyć swobodny tekst, -potrafi przedstawić scenkę związaną z morzem, -we współpracy z innymi będzie uczestniczyć w wykonaniu rekwizytu do zabawy, -będzie odczytywać polecenia z fiszki zadaniowej, składać wyrazy, -umie rozwiązać krzyżówkę, działanie matematyczne i zdać relację z dokonań, -umie pracować i bawić się w zespole i pomagać innym.
METODY: praktycznych ekspresyjna, problemowa-aktywizująca(elementy dramy, aktywności kreatywnej), działań, podające, eksponujące(słuchanie muzyki).
FORMY: zbiorowa jednolita, grupowa jednolita, zróżnicowana.
TECHNIKI FREINETOWSKIE: swobodny tekst, swobodna ekspresja twórcza.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: ilustracja, sylwety statków, nagranie szanty, szarfy, fiszki zadaniowe, tekst wiersza o morzu, znak liczby 3, skrzynia ze skarbem: książkami o Polsce, kartoniki oceniające aktywność.
PRZEBIEG ZAJĘĆ: 1.Powitanie. Wprowadzenie w nastrój-„Pieśń wielorybników”. 2.„Skarb w głębinach”- dokańczanie przez dzieci opowiadania o zaginionym skarbie . 3.„Jak dotrzeć do skarbu?”- sformowanie załóg, losowanie koloru statków, wyjaśnienie zadań. 4.Pokonywanie kolejnych etapów wyprawy poprzez realizację zadań przez załogi. Praca w grupach 3-osobowych. Zadanie 1. „Rozwiąż krzyżówkę.” Wybór liderów grup. Przedstawienie efektów pracy grup przez ich liderów. Hasła: morze, Wisła, flaga, godło. Przypomnienie zasady pisowni nazw własnych wielką literą.
Zadanie 2. Odegrajcie scenkę: „Zmęczone ptaki fruwają nad falami” „Zmęczeni wioślarze płyną łodzią” „Marynarze walczą ze sztormem” „Głodne ryby pływają wśród kamieni” „Głodne mewy polują na ryby”
5.Zabawa oddechowa i artykulacyjna: „Budzimy wiatr i szumią fale”. Wdech i wydech, naśladowanie poszumu fal.
Zadanie 3. „Ułóżcie zadanie matematyczne”. Dzieci przeliczają elementy na fiszkach, układają działania na dodawanie i odejmowanie, tworzą zadanie tekstowe. Liderzy grup przedstawiają efekty pracy „załóg”.
Zadanie 4. Konstruowanie statku, na którym grupa popłynie po skarb. Wykorzystanie dowolnego dostępnego materiału. „Pieśń wielorybników”- odpływamy przy dźwiękach szant (zabawa dramowa). „Szukanie rymów”. Tworzenie rymów do wiersza „Na morzu”(zmontowanego z fragmentów szant). 6.Odkrycie skarbu- książek o Polsce. Brawa dla drużyn. 7.Podsumowanie zajęć. Rozmowa na temat wykorzystania zdobytych „skarbów.” 8.Ewaluacja. -Czy jesteś zadowolony z zajęć? Jak oceniasz swoją pracę?
ZAŁĄCZNIK: „Opowiadanie o zaginionym skarbie.”
Tej wiosny stare polskie miasto Kraków odwiedzić mieli ważni goście z całego świata. Mieszkańcy chcieli powitać ich jak najpiękniej. Długo zastanawiali się, jak powitać dostojnych gości i czym sprawić im przyjemność. Pomysłów było wiele. W przygotowaniach brały też udział dzieci. Byli to Ania, Ola, Antek i Krzyś . To oni wpadli na najwspanialszy pomysł. Byli bardzo z siebie dumni i nie mogli się doczekać wizyty gości. Postanowiono, że mieszkańcy podarują gościom skarb-niespodziankę , który wezmą ze sobą do swoich krajów, by rozsławić Polskę na cały świat. O skarbie dowiedzieli się piraci z dalekich mórz. Słowo „skarb” zawsze działało na nich jak magnes. Nie wiedzieli wprawdzie, co to za skarb, ale dla pirata to obojętne. Po prostu chcieli go mieć.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z DZIEĆMI 6-LETNIMI
Temat dnia : Kraina Strachów.
Cele ogólne: -kształcenie wyobraźni i ekspresji twórczej, -rozwijanie poczucia indywidualności we wspólnocie ( w grupie ), -rozwijanie spostrzegawczości i koncentracji uwagi, -kształcenie techniki czytania, -kształcenie umiejętności odczuwania twórczego przeżycia i satysfakcji z osiągniętych wyników.
Cele szczegółowe. Dziecko : -potrafi odwołać się do pamięci przeżytych zdarzeń, -potrafi podkreślić swą indywidualność podczas podejmowanych działań w obrębie grupy, -umie skoncentrować się na wrażeniu, odczuciu, wyobrażeniu oraz wykonywanym zadaniu, -umie pokazać stan emocjonalny za pomocą ruchu, gestu, słowa, -potrafi przeczytać wyraz i proste zdanie, -liczy w zakresie 10, zapisuje wynik obliczeń za pomocą cyfry.
Metody : praktycznych działań: ekspresyjna, problemowa-aktywizująca(elementy dramy), podające, eksponujące.
Techniki freinetowskie: swobodna ekspresja artystyczna.
Środki dydaktyczne : magnetofon, nagranie Apocalyptica „Sad but true”, czarna tkanina z napisem : „Kraina strachów”, karta pracy, rozsypanka wyrazowa.
Przebieg : A)Powitanie. Zaproszenie do zabawy. Wprowadzenie dzieci na dywan, gdzie rozłożona jest tkanina z napisem „Kraina Strachów”. Odczytanie napisu przez dzieci. B)„Wejście do Krainy Strachów”- pod tkaninę. Nauczycielka : „Jesteście w ciemnej, wilgotnej piwnicy. Są tu nietoperze, szczury, pachnie pleśnią. Gaśnie świeca.” -Jakie głosy słyszycie?- wypowiedzi. -Naśladowanie ich : głosem, innymi dźwiękami ( skrobanie, uderzenia, szeleszczenie). „Wyjście z Krainy” i zwinięcie materiału. C)„Jak czuliście się w ciemnej , wilgotnej piwnicy?”- pokazywanie ciałem. Wyszukiwanie wyrazów z rozsypanki wyrazowej, określających stan ducha osoby : strach, lęk, przerażenie, smutek. Czytanie wyrazów. Poszukiwanie sposobów uspokojenia przestraszonej osoby. D)„Gdzie się ukryły strachy?”- wyszukiwanie ukrytych na obrazku postaci, -odczytywanie polecenia: „Znajdź ukryte strachy”. -odszukiwanie postaci i kolorowanie ich, -przeliczanie strachów, zapis wyniku obliczenia za pomocą cyfr. E)„Zaklęte strachy”- zabawa przy muzyce. Odczarowywanie nieruchomej postaci dotknięciem. Dzieci stoją nieruchomo, wybrane dziecko tańcząc dotyka kolejnych, które włączają się do tańca , aż rytm ogarnie całą grupę. F)Podsumowanie i zakończenie zajęć: -podziękowanie, -rozmowa: „Jak wam się podobała zabawa?”.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z DZIEĆI 6-LETNIMI
Temat: „Wywiad ze zwierzętami z wiejskiej zagrody”.
Cele ogólne: -kształtowanie umiejętności poprawnego wypowiadania się, -przyswajanie umiejętności czytania, -kształtowanie umiejętności samodzielnego myślenia, -rozwijanie zainteresowań światem, -wyzwalanie różnych form aktywności twórczej, -stwarzanie sytuacji do twórczego działania.
Cele szczegółowe. Dziecko: -aktywnie uczestniczy we wspólnej zabawie, -potrafi emocjonalnie angażować się w rolę i rozwiązywane zadanie, -umie odczytać wyraz, -rozpoznaje i nazywa samogłoski, -potrafi prowadzić dialog- wypowiada się i pozwala wypowiedzieć się rozmówcy, -potrafi wykorzystać zdobyte wiadomości i dzielić się nimi z innymi.
Metody: podające, praktyczne, ekspresyjne.
Formy: praca zbiorowa jednolita, zróżnicowana.
Środki dydaktyczne: napisy, kartoniki z wyrazami, ilustracje, magnetofon.
Techniki freinetowskie: swobodna ekspresja artystyczna, słowna, „żywy teatr”.
Przebieg: a)Przywitanie. Nauczycielka – z zawieszonym na szyi napisem: „gospodyni”- zaprasza do zwiedzenia „wiejskiej zagrody”. b)„Zapoznanie ze zwierzętami z wiejskiej zagrody”: -odszukiwanie w sali rysunków i napisów na kolorowych kartonikach. *kolor zielony - świnka (rysunek ) – chrum, chrum, koryto, obora ( napisy ), *kolor czerwony - krowa - mu,mu , mleko, trawa, *kolor żółty - indyk - gul,gul, ziarno, czerwone korale, *kolor niebieski - koza - me, me, rogi, ser kozi, -grupowanie rysunków według koloru. c)Podział dzieci na grupy- losowanie kolorów. -czytanie napisów, -wyszukiwanie samogłosek w wyrazach, -naśladowanie głosów zwierząt (zabawa artykulacyjna), d)„Scenka z życia zwierząt z wiejskiej zagrody”- zabawa dramowa. -przygotowanie scenki z życia zwierząt przez każdą grupę, -przedstawienie jej przez kolejne zespoły, -nagrodzenie aktorów brawami. e)„Wywiad ze zwierzętami”- zabawa językowa. -wybór „dziennikarza”, który przeprowadza wywiad z kolejnymi „zwierzętami”, -przeprowadzenie wywiadów ( jak zwierzę wygląda, jak się nazywa, co je, gdzie mieszka, jaki głos wydaje, jaki pożytek z niego mają ludzie ), -zamiana ról. f)Zakończenie. Śpiewanie piosenki „W wiejskiej zagrodzie”. g)Wyklaskiwanie regularnie pojawiających się akcentów metrycznych o kolana i podłogę.
SCENARIUSZ ZAJĘCIA W GRUPIE DZIECI 6- LETNICH
TEMAT: „JAK POWSTAJE DESZCZOWA CHMURA”.
CELE OGÓLNE: -zapoznanie ze zjawiskiem parowania i skraplania oraz obiegu wody w przyrodzie, -rozwijanie wyobraźni i ekspresji twórczej dzieci, -doskonalenie umiejętności wypowiadania się na dany temat, -wzbogacanie słownictwa dzieci, -nabywanie umiejętności współdziałania, -wdrażanie do samodzielnego działania, badania rzeczywistości, wnioskowania.
CELE SZCZEGÓŁOWE. Dziecko: -rozumie zjawiska związane ze stanami skupienia wody, -potrafi sporządzić schemat obiegu wody w przyrodzie, -umie wyrazić swoje przeżycia werbalnie i niewerbalnie, -potrafi aktywnie uczestniczyć w działaniach podejmowanych przez grupę, -interesuje się nowymi dla siebie zjawiskami, -potrafi wypowiedzieć się na określony temat.
FORMY: praca zbiorowa.
METODY: eksponujące, oglądowe- obserwacja, problemowe, praktycznego działania, stymulowania ekspresji twórczej, słowne- rozmowa.
TECHNIKI FREINETOWSKIE: doświadczenia poszukujące, swobodna ekspresja artystyczna.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: czajnik elektryczny, szyba , ręczniki, fotografie, film „Makrokosmos”, tekst wierszyka do ćwiczeń artykulacyjnych, szary papier przybory i materiały do zajęć plastycznych.
PRZEBIEG: a/ Zaproszenie do zabawy. Nauczycielka wita dzieci z chmurną miną: „Mam dziś minę chmurną, bo za oknem deszcz, bo mnie dopadł dreszcz, a czekoladę zjadł mi kleszcz”. Proponuje wynalezienie sposobu na poprawę humoru i zmianę miny chmurnej na pogodną- burza mózgów ( wypowiedzi ) i wprowadzenie pomysłów w czyn (np.: śmieszne miny, miłe słowo, żart). „-Czy mina chmurna ma coś wspólnego z chmurami i deszczem?”- odpowiedzi. b/ Rozmowa: „Co wiecie o chmurach?” Przedstawienie dzieciom ciekawostek o chmurach: -ich nazwy, ciekawe kształty, kolory (fotografie, fragment filmu). c/ Zaproszenie do odkryć: „skąd się bierze chmura?”, „skąd się bierze deszcz i śnieg?”. Doświadczenie: -podgrzanie wody i powstanie pary wodnej , -skraplanie pary na szkle pod wpływem jego zimna, -opadanie kropel i tworzenie się „kałuż” na blacie stołu. d/Zabawa artykulacyjna wg B.Toczyskiej–wprawki dykcyjne z elementem ruchu– dowolna interpretacja ruchowa tekstu.
Chmura bura jest ponura, w burej chmurze na rurze siedzą leszcze. Zimne deszcze chłoszczą leszcze - zwinne leszcze łowią deszcze. e/ Opracowanie schematu biegu wody w przyrodzie na dużym arkuszu papieru ( praca wspólna )
-ziemia , kałuża , zbiornik wodny – -słońce – -para wodna - -chłód , chmura- - deszcz, śnieg - f/ Podsumowanie. Ponowne omówienie schematu przez dzieci, przymocowanie go na tablicy. Ewaluacja: „Wiemy, jakie mogą być miny: smutne, wesołe, chmurne, znudzone. Proszę, aby wasze miny pokazały mi, czy podobała wam się dzisiejsza zabawa”.
SCENARIUSZ ZAJĘCIA W GRUPIE DZIECI 6- LETNICH
TEMAT: „Muzyka zaczarowana”.
CELE OGÓLNE: -kształcenie wyobraźni i ekspresji twórczej, -rozwijanie poczucia indywidualności we wspólnocie ( w grupie ), -kształcenie prawidłowej wymowy, -przyswajanie umiejętności czytania, -kształtowanie umiejętności samodzielnego myślenia, -wyzwalanie różnych form aktywności twórczej, -rozwijanie poczucia indywidualności we wspólnocie ( w grupie ).
CELE SZCZEGÓŁOWE. Dziecko: -aktywnie uczestniczy we wspólnej zabawie, -potrafi podkreślić swą indywidualność podczas podejmowanych działań w obrębie grupy, umie skoncentrować się na wrażeniu, odczuciu, wyobrażeniu, -umie pokazać stan emocjonalny za pomocą ruchu, gestu, słowa. -umie odczytać sylaby i złożyć z nich wyraz, -rozpoznaje i nazywa cyfry od 1 do 3, -potrafi powtórzyć fragment tekstu, nadając mu odpowiedni wyraz artystyczny, -ćwiczy prawidłową wymowę.
FORMY: zbiorowa jednolita, zespołowa jednolita i zróżnicowana.
METODY: problemowe, ekspresyjne, praktyczne.
TECHNIKI FREINETOWSKIE: swobodna ekspresja artystyczna.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: losy, nagrania muzyki klasycznej, tekst wiersza.
PRZEBIEG: 1.Nauczycielka rozdaje dzieciom kolorowe losy. Każdy los to jedna sylaba. Losy czerwone, oznaczone cyfrą 1- sylaby tworzą wyraz: mu zy ka, losy żółte, oznaczone cyfrą 3- sylaby tworzą wyraz: "za cza ro wa na" los różowy, oznaczony cyfrą 2 - to wyraz : "to" losy zielone, oznaczone cyfrą 4- sylaby tworzą wyraz : "dżwię ki." Dzieci składają wyrazy. Następnie z wyrazów układają jedno zdanie: „Muzyka to zaczarowane dźwięki”. 2.Zaproszenie do Krainy Muzyki. Zabawa artykulacyjna „Czary- podróż do Krainy Muzyki”. Dalej, dalej siostry wiedźmy, Czarodziejski krąg zawiedźmy Wkoło kotła, wrzućmy doń Zbójczych jadów pełną dłoń. Bagnistego węża szczęka Niech w ukropie tym rozmięka; Żabie oko, łapki jeża, Psi pysk i puch nietoperza, Żądło żmii, łeb jaszczurzy Sowi lot i ogon szczurzy, Niech to wszystko się na kupie Warzy w tej piekielnej zupie. W.Szekspir
Nauczycielka recytuje tekst, dzieci powtarzają, wykonując dowolne ruchy i gesty. 3.Słuchanie utworów muzycznych. A.Apocalyptica „Wherever I may roam”: -pokaż ciałem jaka to była muzyka, -zrób taki pomnik ze swojego ciała, jaki pasowałby do tej muzyki. B.W.A.Mozart: „Andante fur flote und orchestra”, -zatańcz tak, jak wskazuje ci muzyka. C.P. Gynt: ”Poranek”, -pokaż ręką, jak falowała ta muzyka. Niech twoja ręka ją zatańczy, -opowiedz, o czym opowiadała ci ta muzyka ( tworzenie swobodnych tekstów ). 4.Podsumowanie. „Dlaczego można powiedzieć, że muzyka jest zaczarowana?”- wypowiedzi dzieci. Podziękowanie za wspólną zabawę brawami.
SCENARIUSZ ZAJĘCIA W GRUPIE DZIECI 6- LETNICH
TEMAT: „W podróży przez Grenlandię”. CELE GŁÓWNE: -zapoznanie z literą „E, e”, -poznanie podstawowych wiadomości na temat Grenlandii- jej położenia, krajobrazu, charakterystycznych zwierząt, życia mieszkańców. -kształcenie wyobraźni i pomysłowości, -kształcenie ekspresji twórczej- werbalnej i niewerbalnej, -usprawnianie wymowy.
CELE SZCZEGÓŁOWE. Dziecko: -potrafi rozpoznać i nazwać poznaną literę, odtworzyć jej kształt, -zna podstawowe informacje na temat Grenlandii i jej mieszkańców, -umie skoncentrować się na wyobrażeniu i pokazać stan, sytuację, emocje za pomocą ciała, gestu, mimiki oraz je opisać słowami, -aktywnie uczestniczy we wspólnej zabawie, -potrafi wyszukać głoskę w nagłosie, wygłosie i śródgłosie
METODY:. eksponujące, oglądowe- obserwacja, problemowe, praktycznego działania, stymulowania ekspresji twórczej, słowne- rozmowa.
FORMY: praca zbiorowa.
TECHNIKI FREINETOWSKIE: swobodna ekspresja artystyczna, planowanie i ocena pracy,
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: ilustracje i fotografie przedstawiające zwierzęta (niedźwiedź polarny, lis polarny, renifery, morsy, foki ), „Zabawy matematyczne i ciekawostki”..., mapa, atlas, klocki, białe tkaniny, płyta z muzyką relaksacyjną „Zima”( odgłos wichury, szumu wiatru ),szary papier przypięty na tablicach, tasiemki, szpilki.
UWAGI DOTYCZĄCE ORGANIZACJI: Przed zajęciem dzieci oglądały czasopisma i książki o Grenlandii, wybudowały sanie z klocków dużych rozmiarów, przygotowały salę do zabawy według własnego pomysłu ( z wykorzystaniem firan, białych tkanin, zdjęć i ilustracji ).
PRZEBIEG: 1.Zaproszenie do podróży. -Zapraszam was w podróż na Grenlandię, do eskimoskiej wioski, gdzie poznamy nowych przyjaciół i obejrzymy, gdzie i jak żyją. Przeniesie nas tam zaklęcie: „Szuk, szuk, lunamuk, kawa, pawa, szuk ha *****” Powtórzmy je razem powoli i wyraźnie. ( Nauczycielka włącza szum wiatru z płyty ). 2.„Opowiedz, co czujesz”: -Jak wam się tu podoba? -Co czujecie? -Co widzicie? ”- wypowiedzi dzieci. 3."W wiosce Eskimosów”- zabawa: -podróż saniami do wioski, -„eskimoskie powitanie”- nosami, -„eskimoskie imiona”- wybieranie sobie dowolnych imion, którymi posługiwać się będzie grupa do końca zabawy; zapisywanie ich na tablicy przez nauczycielkę, 4.„Opowieść Eskimosa”: -położenie Grenlandii na globusie i mapie, -charakterystyczne zwierzęta. Przejazd saniami z powrotem do wioski- zabawa inscenizowana przy muzyce relaksacyjnej: „Burza śnieżna”: walka z wichrem, chowanie się przed wiatrem i mrozem, wędrówka przez zamieć, uspokojenie aury, otrzepywanie siebie i innych od śniegu, dalsza podroż saniami do wioski. -wygląd Eskimosa, jego domu– tradycyjny i współczesny oraz zaprzęgu, -zwyczaje, ciekawostki o życiu Eskimosów. 5.„W wioskowej szkole”- wprowadzenie litery „E,e”. -„E- jak ekran”- wyszukiwanie wyrazów z głoską „e”, w nagłosie, w wygłosie i w śródgłosie, -pokaz litery, -zabawa w skojarzenia- „co wam przypomina ta litera?”, -pisanie „E,e” w różnych rozmiarach: palcem po śniegu ( podłodze ), na ścianie igloo, -układanie kształtu litery z „rzemienia” ( tasiemki ) i przypinanie na szarym papierze. 6.„Eskimoskie pożegnanie”- inscenizowanie sceny pożegnania: tradycyjne pocieranie nosami, uściski machanie rękoma, okrzyki pożegnalne i.t.p. Przeniesienie z powrotem do przedszkola dzięki wypowiedzianemu zaklęciu: „Szuk, szuk, lunamuk, kawa, pawa, szuk ha *****”.
Opracowała: Monika Rzepnicka, Przedszkole Nr 84 w Gdańsku. |