Cele konkursu: -zachęta do czytania, -rozbudzanie wrażliwości na piękno słowa, -przybliżenie literatury dziecięcej, -wdrażanie do partnerstwa i sprawiedliwości, -uczenie rywalizacji w przyjemnej atmosferze.
Anna Żbikowska
S C E N A R I U S Z
WEWNĄTRZSZKOLNEGO KONKURSU PIĘKNEGO CZYTANIA
Cele konkursu: -zachęta do czytania, -rozbudzanie wrażliwości na piękno słowa, -przybliżenie literatury dziecięcej, -wdrażanie do partnerstwa i sprawiedliwości, -uczenie rywalizacji w przyjemnej atmosferze.
Regulamin konkursu: *W konkursie udział biorą uczniowie klas III SP w Pieckach.
*Konkurs przebiega w dwóch etapach – do I etapu przystępują drużyny 6-cio osobowe z każdej klasy, do II etapu – 3 najlepiej czytające osoby z każdej klasy.
*Uczestnicy losują numery fragmentów, które odczytają.
*Głosy liczy komisja skrutacyjna, w której skład wchodzą nauczyciele klas II.
*Podczas czytania ocenie podlegać będzie: - płynność - poprawność - wyrazistość - tempo za każdą z w/w cech dobrego czytania uczestnik może uzyskać od 0 – 3 punktów.
PRZEBIEG KONKURSU
1. Prezentacja grup, powitanie zaproszonych gości, zapoznanie uczestników imprezy z jej przebiegiem. 2. I etap konkursu: -czytanie przez uczestników wybranych przez siebie i przygotowanych w domu fragmentów bajek [ każdy przed przystąpieniem do czytania podaje tytuł bajki i nazwisko jej autora – czas czytania do 1 minuty]. 3. Przerwa śniadaniowa – komisja wyłoni po 3 najpiękniej Czytające osoby z każdej klasy, które przystąpią do etapu II. 4. Odczytanie przez komisję wyników I etapu -uczestnicy, którzy nie zakwalifikowali się do II etapu otrzymują nagrody pocieszenia za udział. 5. II etap konkursu: -każdy uczestnik wybiera los z „ maszyny losującej”, na którym zapisany jest numer zestawu – proza + poezja, który należy pięknie odczytać po krótkim przygotowaniu się uczestnicy kolejno podchodzą do komisji, gdzie otrzymują swój zestaw,
- prezentacja przez uczniów fragmentów prozy i poezji po odczytaniu każdego fragmentu zostaną skierowane pytania do publiczności : „Jaki jest tytuł tekstu, którego odczytany został fragment i kto jest jego autorem? jeśli nikt nie udzieli poprawnej odpowiedzi, wówczas odpowie- dzi udziela uczestnik czytający ten fragment.
6. Przerwa – komisja wyłoni z każdego zespołu po jednej najpiękniej czytającej osobie, która otrzyma tytuł: „MISTRZ PIĘKNEGO CZYTANIA” 7. Ogłoszenie wyników - nagrodzenie uczestników II etapu, którzy nie uzyskali najwyższych wyników, - wyróżnienie i nagrodzenie zwycięzców. 8. Podsumowanie imprezy: - wręczenie pamiątkowych dyplomów wszystkim uczestnikom. PROPOZYCJA ZESTAWU
ZESTAW 1
A / „ ... Była sobie pewnego razu kobieta, która bardzo, bardzo pragnęła mieć malutkie dziecko, ale nie wiedziała, skąd je wziąć. Poszła więc do starej czarownicy i powiedziała jej: - Pragnęłabym z całego serca mieć małe dziecko, czy mogłabyś mi powiedzieć, skąd je mogę wziąć? - Znajdziemy na to radę – powiedziała czarownica. – Masz tu ziarenko jęczmienia, nie z tego gatunku, który rośnie na polskim polu, ani z tego, który jedzą kury. Wsadź je do doniczki, zobaczysz, co z tego wyrośnie! ...”
* * * * * / * * * * *
B / „ ... Pan kotek był chory i leżał w łóżeczku, I przyszedł kot doktor: „Jak się masz koteczku?” „Źle bardzo” – i łapkę wyciągną do niego. Wziął za puls pan doktor poważnie chorego, I dziwy mu prawi: „Zanadto się jadło, Co gorsza, nie myszki, lecz szynki i sadło; Źle bardzo ... gorączka! Źle bardzo koteczku! Oj! Długo ty, długo poleżysz w łóżeczku ...”
Opracowała: Anna Żbikowska Nauczanie Zintegrowane Szkoła Podstawowa w Pieckach |