KONSPEKT DO ZAJĘĆ SZKOLENIOWEJ RADY PEDAGOGICZNEJ NA TEMAT: "RADA PEDAGOGICZNA DIAGNOZUJE PRACĘ SZKOŁY."
Radę szkoleniową opracowała i przeprowadziła mgr Halina Barszczyk
Cele:
Po zajęciach uczestnik powinien:
- być przekonany o konieczności poszukiwania kryteriów badania pracy szkoły
- potrafi stworzyć narzędzia zespołowego mierzenia jakości pracy szkoły
Treści:
- Pojęcie diagnozy pracy szkoły
- Zespołowa diagnoza pracy szkoły
Metody i techniki pracy:
- praca w grupach
- niedokończone zdanie
- symulacja
Przebieg szkolenia
Ćwiczenie 1
Na samym początku rady szkoleniowej zachęcam uczestników by zastanowili się i pomyśleli jedno życzenie dotyczące naszej szkoły , którego efektem powinno być lepsze uczenie się.
W między czasie zapisuję na planszy początek życzenia ,,Chciałbym , aby w naszej szkole .........”
Uczestnicy wypowiadają zakończenie swojego życzenia.
W ten sposób pośrednio dokonują diagnozy niespełnionych potrzeb szkoły w zakresie wspierania procesu uczenia się.
Ćwiczenie 2
Zadaję pytanie: Czym jest diagnoza w szkole?
Każdy z uczestników formułuje pisemnie swoją definicję diagnozy w szkole, a następnie negocjuje wspólną definicję najpierw w swojej grupie, a następnie zapisuje na planszy.
Następuje prezentacja definicji wszystkich grup . Prowadzący może te definicje uzupełnić swoją:
„DIAGNOZA TO OKREŚLENIE DZIAŁANIA SZKOŁY W ODNIESIENIU DO JEJ CELÓW, JEST TO POMIAR EFEKTYWNOŚCI SZKOŁY , POMIAR STOPNIA OSIĄGNIĘCIA ZAŁOŻONYCH CELÓW”.
Ćwiczenie 3
Przedstawiam dwa modele uczenia się i nauczania: tradycyjny i nowoczesny model szkoły. Zwracam uwagę na to, że w obydwu modelach trzy obszary działania szkoły (dydaktyka, opieka i wychowanie, zarządzanie ) nazywają się tak samo , to ich treść jest całkiem inna.
Zastanówmy się : Jaki model w naszej szkole przeważa?
Zwracam uwagę , że decydujący wpływ na kierowanie modelu szkoły ma rada pedagogiczna. Ważne jest więc , aby właśnie to rada pedagogiczna uczestniczyła w mierzeniu jakości pracy szkoły poprzez ocenianie wskaźników jej działania.
Ćwiczenie 4
Zadaniem każdej grupy jest sformułowanie pytania do członków rady pedagogicznej dotyczące poziomu i efektów pracy szkoły.
W tym celu rozdaję instrukcję ćwiczenia.
- Arkusz dla uczestnika –DIAGNOZA W RADZIE PEDAGOGICZNEJ W tym arkuszu uczestnicy będą zapisywać pytania dotyczące każdego obszaru i zaznaczać w skali od 1do5 ważność pytań.(1-bardzo źle , 5- bardzo dobrze )
- Arkusz zbiorczy –tu zapisujemy numer pytania i liczbę punktów przyznanych przez uczestników w odpowiedzi na poszczególne pytania oraz sumujemy uzyskane punkty.
Po zsumowaniu punktów , zaznaczam kolorem najwyższe i najniższe wyniki.
W ten sposób w wyniku przeprowadzonej diagnozy odkryjemy te obszary działania szkoły , które mogą być powodem do zadowolenia , jak również te nisko ocenione , dla których powinniśmy zaprojektować program zmiany.
To może być tematem następnej rady szkoleniowej.
Na zakończenie przepowadzam ewaluację. Każdy z uczestników kończy zdanie:
Z dzisiejszych zajęć zabieram ze sobą ......... .
Do opracowania wykorzystano: I. Dzierzgowska, S. Wlazło, Mierzenie.........
Opracowała mgr Halina Barszczyk