Pogotowie Opiekuńcze W Brzeziu Opr. mgr Kazimierz Kaczmarek
Technologia informacyjna jest niezbędnym elementem współczesnej administracji i zarządzania. Umożliwia ona skuteczne wykorzystywanie informacji, z którymi styka się dyrektor. Administrowanie i kierowanie szkołą sprowadza się do szeregu powtarzalnych, a więc wartych informatycznego opracowania procedur. Komputer stał się obecnie nieodzownym narzędziem pracy i życia. Powszechne wprowadzenie komputera do szkól stało się koniecznością. Wykorzystanie komputerów w procesie dydaktyczno-wychowawczym przyjmuje najczęściej formę:
- opanowania podstawowych zasad obsługi i korzystania z gotowych profesjonalnych programów komputerowych;
- usprawnienie procesu edukacji przez wykorzystanie komputera do wspomagania procesu kształcenia wychowania.
Wykorzystanie komputerów w pedagogice można podzielić na następujące obszary:
- Proces kształcenia, doskonalenia, samokształcenia.
Gdzie kształcenie pojmowane jest jako przedsięwzięcie związane z nabywaniem wiedzy, umiejętności i wartości, monitorowaniem procesu dydaktyczno- wychowawczego a także tworzeniem baz wiedzy. Komputer wspiera zarówno działania nauczyciela-wychowawcy jak i ucznia-wychowanka. Wspierając proces stosuje się najczęściej:
- programy uczące
- nauczanie różnych przedmiotów
- uczenie określonych umiejętności
- nauczanie języków obcych
- systemy dynamizujące wszechstronny rozwój dzieci
- programy prezentujące materiał nauczania
- książki elektroniczne
- podręczniki
- aplikacje multimedialne
- programy wspierające proces opracowywania materiału nauczania
- programy wspierające poszukiwanie informacji (np. czasopisma, przewodniki, słowniki, bazy informacyjne itd.)
- programy rozwijające umiejętności twórcze
- dotyczące sztuki
- twórczość komputerowa
- gry i zabawy edukacyjne
- gry zręcznościowe
- gry symulacyjne, sytuacyjne
- gry edukacyjne, bazy danych, arkusze kalkulacyjne itd.
- Komputer ma wspomagać pracę dyrektora w różnych obszarach nauczania i wychowania:
- Komputer niezbędny w zarządzaniu szkołą,
- Komputer nadzoruje proces wychowawczo-dydaktycznego
- Komputer pomaga i usprawnia pracę administracyjną
- Komputer wspomaga nauczyciela w układaniu planów lekcji, zastępstw, arkusza organizacyjnego itp.
- Komputer pomaga w planowaniu budżetu szkoły
- Komputer umożliwia dostęp do Internetu, przeglądanie stron WWW, szybkie zapoznanie się z prawem oświatowym
- Komputer pozwala do szybkiego dostępu w sprawach kadrowych i płacowych w księgowości, ewidencja inwentarza szkoły
- Komputer pomocny w pracy kuchni i stołówki szkolnej.
Komputer stosowany w szkole ma wiele zalet w pracy dyrektora a odpowiednio zaprojektowany system informatyczny może przynieść wiele korzyści:
- zautomatyzować rutynowe czynności związane z gromadzeniem i przetwarzaniem informacji o uczniach i pracownikach szkoły, prowadzeniem prac administracyjnych;
- dostarczyć dyrektorowi kompletnych i wiarygodnych informacji pozwalających na świadome decydowanie, co w ostatecznym rozrachunku stanowi o jakości świadczonych usług edukacyjnych;
- podnosić szeroko rozumiany standard pracy szkoły, placówki.
- prowadzić elektroniczną dokumentację szkolną drukując zestawienia, sprawozdania, zaświadczenia,
- gromadzić informacje o pracownikach w zestawieniach kadrowych, naliczając płace, prowadząc odpowiednie kartoteki,
- zbierać informacje o stanie majątku szkoły (księgi inwentarzowe),
- gromadzić i przetwarzać informacje finansowo-księgowe szkoły i wiele innych.
- każdą informację wystarczy wpisać raz (dane dziecka raz wprowadzone i sprawdzone będą wyłącznie powielane: np. modyfikacja adresu zamieszkania nastąpi we wszystkich zestawieniach),
- dane wprowadza jedna osoba, a pozostałe korzystają z efektów jej pracy.
- eliminacja wielokrotnego przepisywania danych - w angażach, przeszeregowaniach, zestawieniach, listach płac, kartotekach, przelewach, dokumentach związanych z przejmowaniem i zdawaniem sprzętu, kartach bibliotecznych.
Dzięki programom komputerowym zaczynamy wiedzieć więcej:
- analizy sposobów organizowania zastępstw (analiza wpływu nieobecności nauczycieli na wyniki uczniów),
- statystyki semestralne ocen wystawianych przez nauczycieli,
- szybkie i szczegółowe informacje o stanie majątku szkolnego,
- koszty realizacji poszczególnych zadań edukacyjnych.
Łatwy dostęp do tych informacji pozwala dyrektorowi na bieżąco podejmować decyzje wpływające na optymalne wykorzystywanie zasobów szkoły i przeciwdziałać rodzącym się zagrożeniom. Brak tych informacji powoduje, że działamy po omacku - intuicyjnie, narażając się na błędy, których można by uniknąć. Dzięki zastosowaniu komputerów szkoła może stać się:
- lepsza, to znaczy lepiej zorganizowana, nie tyle od strony szkolnej biurokracji, ile przede wszystkim od strony wykorzystania wszystkich swoich zasobów (ludzkich i materialnych);
- lepsza, bo dzięki automatyzacji codziennych czynności pracownicy będą mogli bardziej skoncentrować się na najważniejszym - na uczniu;
- lepsza, bo dzięki komputeryzacji ewidencji finansowo-księgowej może przynieść dokładniejszą informację o kosztach i miejscach ich powstawania. Nie doprowadzi to z pewnością do zmniejszenia kosztów, ale może zracjonalizować wydatki.
Szkoła, placówka opiekuńczo-wychowawcza nie stanie się automatycznie lepsza. Właściwe i pełniejsze wykorzystanie tego, co niesie ze sobą komputer jest możliwe wtedy, gdy pracownicy otrzymają nowe przydziały obowiązków i zakresy uprawnień dostosowane do nowych możliwości. To nowoczesne narzędzie (nowa infrastruktura techniczna) sprawdzi się w szkole otwartej na zmiany. |