Cele lekcji: Uczeń :
- zna zasady pracy w małej grupie,
- potrafi wymienić najważniejsze cechy sztuki ludowej swojego regionu,
- zna pojęcia "skansen" i "gwara"
- prawidłowo stosuje pojęcia : tyle razy więcej, tyle razy mniej,
- uważnie analizuje i wypowiada się na temat bogactwa, podobieństw i różnic wytworów sztuki ludowej w Polsce,
- stara się wykonać najprostszą wycinankę.
Środki dydaktyczne:
wytwory sztuki ludowej (ciupaga, serwetki, wazony, wycinanki, strój kobiecy łowicki, kolorowe kartki, mapa Polski, podręcznik "Całoroczna podróż", ćwiczenia, encyklopedia, odbite na ksero materiały dydaktyczne, kartki ze słownictwem.Metody pracy:
słowna [ rozmowa nauczyciela z uczniami ]; Praktycznego działania:
Pisanie, wyszukiwanie, oglądanie, przepisywanie, uzupełnianie, obserwowanie, wyciąganie wniosków;Ćwiczeniowa:
edukacja matematyczna-rozwiązywanie zadań w zakresie dodawania i mnożenia(do 100).Formy pracy:
indywidualna jednolita, grupowa jednolita, zbiorowa jednolita.Obszary aktywności :
Polonistyczno - środowiskowa, środowiskowa, polonistyczna, motoryczno - ruchowa, matematyczna, plastyczno - techniczna. Przebieg zajęć.
- Zaznajomienie się z różnorodnymi wytworami sztuki ludowej:
- zapoznanie z przykładowymi wytworami sztuki ludowej przyniesionymi do klasy, utrwalonymi na fotografiach...,
- wprowadzenie ich nazw, określanie, z jakich okolic Polski pochodzą i zaznaczanie na mapie; wycinanki - Łowicz, ciupaga - Zakopane, serwetki – Kurpie, dekoracje – Zalipie, opisanie przez nauczyciela stroju kobiecego łowickiego,
- Gimnastyka śródlekcyjna: Krakowiak.
- postawa zasadnicza ramiona na biodrach, wymach lewej ręki w górę w skos, zaznaczenie piętą lewej nogi o podłogę, powrót do postawy wyjściowej.
- wyklaskiwanie dłońmi podanego przez prowadzącego rytmu, wystukiwanie pięścią o pulpit ławki, otwartą dłonią, palcami itp.
- Wpisywanie w kółka na mapie odpowiednich numerów strojów ludowych.
- Dzieci korzystając z encyklopedii starają się wyjaśnić pojęcia "skansen" i "gwara".
- Głośne czytanie tekstu pod tytułem: "Nasze małe Ojczyzny" i wspólne oglądanie ilustracji zamieszczonych w podręczniku "Całoroczna podróż" str. 99.
- Próba odczytania tekstu zapisanego gwarą w ćwiczeniach s.56 i objaśnienie trudnych wyrazów oraz dobranie do nich wyrazów z języka ogólnopolskiego.
- Korzystając z podanego słownictwa próba ustnego opisu stroju góralki lub górala.
- Wspólne czytanie wiersza "Wycinanki – śpiewanki" i oglądanie zgromadzonych wycinanek i haftów, podręcznik strona 102 i ćwiczenia strona 57.
- Próba wykonania dwóch wycinanek przez dzieci.
- Samodzielna lektura wiersza "Śląskie koronki", podręcznik strona 103.
- Próba odnalezienia na mapie Polski wymienionych w wierszu miejscowości.
- Oglądanie ręcznie wykonanych koronek lub ich zdjęć.
- Samodzielne wykonanie ćwiczeń na stronie 59.
- Dodawanie i mnożenie w zakresie 100. Porównywanie ilorazowe i różnicowe. Wykonanie ćwiczeń ze strony 55.("Myślę i liczę.")
- Podsumowanie lekcji: Jakie zapamiętaliście regiony Polski wymienione na dzisiejszej lekcji i z czego słyną ?
- Praca domowa: Do podanych przymiotników dobierz z wiersza "Śląskie koronki" odpowiednie rzeczowniki.
Opracowała: Joanna Kacprzak |