Plan rozwoju zawodowego nauczyciela mianowanego ubiegającego się o o stopieńzawodowy nauczyciela dyplomowanego. mgr Elżbieta Henicz nauczyciel kształcenia zintegrowanego Szkoła Podstawowa Nr 5 w Jastrzębiu Zdroju Data rozpoczęciu stażu: 21.09.2004 r.
Cele podstawowe podejmowanego stażu:
1. Doskonalenie warsztatu i metod pracy. 2. Rozwijanie samodzielności w pełnieniu różnych ról w szkole. 3. Podejmowanie działań innowacyjnych w pracy z dziećmi, współpracy z rodzicami i innymi nauczycielami. 4. Uzyskanie w wyniku postępowania kwalifikacyjnego stopnia awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego.
§5 ust. 2 pkt 1.
Opracowanie i wdrożenie przedsięwzięć i programów na rzecz doskonalenia swojej pracy i podwyższania jakości pracy szkoły, w tym wykorzystywanie i doskonalenie umiejętności stosowania technologii komputerowej i informacyjnej.
1. Zadanie: Poznanie procedury awansu zawodowego.
Formy realizacji: Analiza dokumentów prawa oświatowego dotyczącego awansu zawodowego nauczyciela.
Termin: IX 2004.
Dowody realizacji: Znajomość procedury awansu zawodowego. Sformułowanie wniosku o rozpoczęcie stażu. Plan rozwoju zawodowego.
2. Zadanie: Uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego i wykorzystanie zdobytej wiedzy, umiejętności w podnoszeniu jakości pracy szkoły.
Formy realizacji: Tematyka i harmonogram opracowane przez ośrodki doskonalenia nauczycieli, opisywanie refleksji po odbytych szkoleniach i dzielenie się nimi z nauczycielami.
Termin: Cały okres stażu.
Dowody realizacji: Zaświadczenie o ukończeniu formy doskonalenia zawodowego, opis przydatności szkolenia w pracy.
3. Zadanie: Samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej.
Formy realizacji: Poszukiwanie nowości wydawniczych dotyczących nauczania zintegrowanego i aktywizujących metod pracy.
Termin: Na bieżąco.
Dowody realizacji: Zestawienie bibliografii, recenzje wybranych pozycji.
4. Zadanie: Współtworzenie dokumentów szkoły.
Formy realizacji: Uczestnictwo w spotkaniach, dyskusja, tworzenie dokumentów.
Termin: W miarę potrzeb.
Dowody realizacji: Potwierdzenie dyrektora szkoły.
5. Zadanie: Wykorzystanie technologii komputerowej i informacyjnej w pracy pedagogicznej.
Formy realizacji: Opracowywanie dokumentacji, przygotowywanie pomocy dydaktycznych dla uczniów, testów, dyplomów, opracowywanie scenariuszy. Korzystanie z Internetu.
Tarmin: Cały okres stażu.
Dowody realizacji: Wzory dodatkowych kart pracy, dyplomów, testów wykonanych technologią komputerową, opis wykorzystania podczas lekcji materiałów ściągniętych poprzez Internet.
6. Zadanie: Opracowanie i wdrożenie przedsięwzięcia „Rozwijanie twórczej aktywności dzieci”.
Formy realizacji: Stosowanie różnorodnych metod i ćwiczeń, których celem jest rozwijanie potencjału twórczego uczniów: teatrzyk klasowy, drama, pisemko klasowe, swobodne teksty, twórczość poetycka itp.
Tarmin: Rok szkolny 2004/2005 i 2005/2006.
Dowody realizacji: Potwierdzenie wdrożenia przedsięwzięcia, scenariusze, zdjęcia, wytwory uczniów, nagrania wideo.
7. Zadanie: Opracowanie i wdrożenie projektu „Jestem Europejczykiem”.
Formy realizacji: Opracowanie merytoryczne projektu, wdrożenie do realizacji, opracowanie ewaluacji.
Tarmin: Rok szkolny 2005/2006.
Dowody realizacji: Projekt, ewaluacja.
§ 5 ust. 2 pkt 2.
Umiejętność dzielenia się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi pracownikami szkoły
1. Zadanie: Prowadzenie zajęć koleżeńskich dla zainteresowanych nauczycieli.
Formy realizacji: Opracowywanie scenariuszy zajęć. Przygotowanie pomocy dydaktycznych. Omówienie zajęć.
Tarmin: Okres stażu.
Dowody realizacji: Scenariusze, podpisy obecnych, zdjęcia.
2. Zadanie: Praca w zespole samokształceniowym.
Formy realizacji: Opracowanie tematyki spotkań dotyczących: awansu zawodowego, aktywizujących metod pracy, wzajemnej wymiany doświadczeń, współpracy z rodzicami, refleksji wynikających z samodzielnego studiowania literatury pedagogicznej itp.
Termin: Okres stażu.
Dowody realizacji: Opracowane referaty, protokoły spotkań.
3. Zadnie: Gromadzenie i opracowywanie własnych materiałów przydatnych w pracy nauczyciela oraz udostępnianie ich zainteresowanym nauczycielom.
Formy realizacji: Opracowywanie ciekawych scenariuszy zajęć, uroczystości szkolnych , narzędzi pracy badawczej nauczyciela, karty pracy itp. Zorganizowanie w bibliotece szkolnej działu: „Referaty, scenariusze i opracowania dydaktyczne”.
Termin: Okres stażu.
Dowody realizacji: Przykłady opracowanych scenariuszy zajęć, uroczystości itp.
4. Zadanie: Zorganizowanie I Konferencji Nauczycieli dotyczącej edukacji regionalnej w nauczaniu zintegrowanym.
Formy realizacji: Zaproszenie nauczycieli nauczania zintegrowanego z różnych szkół podstawowych, wymiana doświadczeń w zakresie edukacji regionalnej, tworzenie w grupach warsztatowych scenariuszy dotyczących wybranych zagadnień .
Termin: Okres stażu.
Dowody realizacji: Potwierdzenie dyrektora szkoły, lista obecności, wypracowane materiały, opinie uczestników.
§ 5 ust. 2 pkt 3a.
Opracowanie i wdrożenie programu dotyczącego działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich.
1. Zadanie: Opracowanie, wdrożenie i ewaluacja programu edukacji regionalnej dla klas I- III.
Formy realizacji: Umieszczenie programu w szkolnym zestawie programów. Wdrożenie programu we własnej klasie.
Termin: W okresie stażu.
Dowody realizacji: Opracowany program, sprawozdanie z realizacji.
2. Zadanie: Opracowanie, wdrożenie i ewaluacja programu zajęć dydaktyczno-wyrównawczych dla dzieci mających problemy w nauce.
Formy realizacji: Wdrożenie programu na zajęciach prowadzonych raz w tygodniu, poza godzinami pracy.
Termin: Rok szkolny 2004/2005.
Dowody realizacji: Opracowany program, potwierdzenie dyrektora.
3. Zadanie: Opracowanie klasowego programu wychowawczego.
Formy realizacji: Opracowanie planu wychowawczego dla swojej klasy skorelowanego ze szkolnym planem wychowawczym i programem profilaktycznym szkoły.
Termin: każdego roku stażu.
Dowody realizacji: Program wychowawczy.
§ 5 ust. 2 pkt 3b.
Opracowanie co najmniej dwóch publikacji, referatów lub innych materiałów związanych z wykonywaną pracą i opublikowanie ich, wygłoszenie lub popularyzacja w innej formie.
1. Zadanie: Opracowanie publikacji i innych materiałów związanych z wykonywaną pracą. Formy realizacji: Opublikowanie w portalu internetowym „planu rozwoju zawodowego”.
Termin: Rok szkolny 2004/2005.
Dowody realizacji: Publikacja w Internecie.
2. Zadanie: Opracowanie referatów na spotkania z rodzicami.
Formy realizacji: Przygotowanie wystąpienia i ulotek informacyjnych dla rodziców.
Termin: Okres stażu, wg potrzeb.
Dowody realizacji: Przykładowe referaty, protokoły zebrań.
§ 5 ust. 2 pkt 3 c.
Prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, lub podejmowanie działań związanych z wewnątrzszkolnym doskonaleniem zawodowym.
1. Zadanie: Prowadzenie zajęć otwartych dla rodziców.
Formy realizacji: Przygotowanie i przeprowadzenie lekcji otwartych dla rodziców.
Termin: Zgodnie z harmonogramem spotkań z rodzicami.
Dowody realizacji: Scenariusze, protokoły zebrań.
2. Zadanie: Prowadzenie otwartych zajęć dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych.
Formy realizacji: Przygotowanie i przeprowadzenie lekcji z zastosowaniem aktywizujących metod pracy.
Termin: Okres stażu, wg potrzeb.
Dowody realizacji: Scenariusze, podpisy obecnych.
§ 5 ust. 2 pkt 3d
Aktywna i systematyczna współpraca ze strukturami samorządowymi lub innymi organizacjami działającymi na rzecz edukacji, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich.
1. Zadanie: Współpraca z policją, strażą pożarną, strażą miejską.
Formy realizacji: Zapraszanie do szkoły pracowników policji, straży miejskiej, straży pożarnej, wykonanie gazetki tematycznej, pogadanki na temat bezpieczeństwa, wycieczki.
Termin: W okresie stażu.
Dowody realizacji: Potwierdzenie współpracy, zdjęcia.
2. Zadanie: Współpraca z Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną.
Formy realizacji: Konsultacje, zapraszanie specjalistów na spotkania z rodzicami.
Termin: Według potrzeb.
Dowody realizacji: Potwierdzenie.
3. Zadanie: Współpraca z Miejską Biblioteką Publiczną.
Formy realizacji: Udział w zajęciach organizowanych przez bibliotekę: lekcje biblioteczne, warsztaty itp.
Termin: W okresie stażu.
Dowody realizacji: Potwierdzenie, zdjęcia.
4. Zadanie: Współpraca z Domem Pomocy Społecznej przy ul. Kaszubskiej.
Formy realizacji: Wystawienie przez dzieci przygotowanych inscenizacji. Przygotowanie programu słowno- muzycznego oraz upominków z okazji Dnia Babci i Dziadka.
Termin: Okres stażu.
Dowody realizacji: Potwierdzenie dyrektora placówki, podziękowania, zdjęcia.
5. Zadanie: Pozyskiwanie sponsorów na rzecz szkoły.
Formy realizacji: Nawiązanie współpracy z instytucjami, zachęcanie do sponsorowania np.: Dnia Śląskiego.
Termin: Według potrzeb.
Dowody realizacji: Listy do sponsorów, odpowiedzi.
6. Zadanie: Włączenie się w akcję „Cała Polska czyta dzieciom”.
Formy realizacji: Zgłoszenie udziału w programie „Czytające szkoły”. Udział w akcjach w ramach kampanii CPCD.
Termin: IX 2004 r.
Dowody realizacji: Potwierdzenie dyrektora.
5 ust. 2 pkt 3 g.
Uzyskanie dodatkowych kwalifikacji zawodowych umożliwiających poszerzenie zakresu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych z zadaniami szkoły.
1. Zadanie: Ukończenie studiów podyplomowych umożliwiających prowadzenie zajęć w klasach integracyjnych.
Formy realizacji: Podjęcie i ukończenie studiów podyplomowych z zakresu oligofrenopedagogiki.
Termin: W okresie stażu.
Dowody realizacji: Dyplom ukończenia studiów.
§ 5 ust. 2 pkt 3h
Wykonywanie samodzielnie lub we współpracy z zespołem innych zadań na rzecz edukacji, pomocy społecznej, postępowania w sprawach nieletnich lub uzyskanie znacznych osiągnięć w pracy zawodowej.
1. Zadanie: Organizacja konkursów dla uczniów klas I- III.
Formy realizacji: Opracowywanie regulaminów konkursów, przygotowanie scenariuszy: - konkursy szkolne: „Bezpieczny pieszy”, „Mistrz matematyki”, „Czy znasz swoje miasto?” i inne. - konkurs międzyszkolny „Omnibus”.
Termin: W okresie stażu.
Dowody realizacji: Regulaminy, scenariusze, zdjęcia.
2. Zadanie: Promocja szkoły.
Formy realizacj: Udział w konkursach organizowanych przez lokalne organizacje, czasopisma dziecięce i inne. Współorganizacja dnia otwartego szkoły. Zapraszanie lokalnej telewizji i prasy na uroczystości.
Termin: Cały okres stażu. Według harmonogramu. W miarę potrzeb.
Dowody realizacji: Potwierdzenia. prace dzieci, zdjęcia, wycinki z gazet.
3. Zadanie: Organizowanie imprez i uroczystości klasowych, spotkań z rodzicami oraz udział w ogólnoszkolnych imprezach i akcjach
Formy realizacji: Organizowanie: - wycieczek krajoznawczych (bliższych i dalszych); - wycieczek do kina, teatru; - uroczystości i imprez (spotkanie opłatkowe, zabawa karnawałowa, Dzień Babci i Dziadka, Dzień Matki itp.) Czynny udział np.: w akcji „Sprzątanie Świata” itp.
Termin: Okres stażu.
Dowody realizacji: Sprawozdania, zdjęcia, scenariusze.
4. Zadanie: Współpraca z przedszkolami.
Formy realizacji: Współpraca z sąsiednimi przedszkolami w celu ułatwienia startu szkolnego dzieci 6 –letnich poprzez uczestnictwo w życiu szkolnym: zajęcia integracyjne, wystawianie przedstawień dla przedszkolaków, wizyty uczniów w przedszkolu.
Termin: Według harmonogramu spotkań.
Dowody realizacji: Plan współpracy z przedszkolami, potwierdzenia, podziękowania, zdjęcia.
5. Zadanie: Pomoc uczniom mającym problemy w nauce.
Formy realizacji: Prowadzenie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, opracowanie programu, przygotowywanie pomocy dydaktycznych.
Termin: 1 godzina tygodniowo.
Dowody realizacji: Potwierdzenie dyrektora, program zajęć, wzory pomocy dydaktycznych.
6. Zadanie: Wzbogacanie sali lekcyjnej w nowe środki dydaktyczne oraz troska o wystrój i estetykę klasy.
Formy realizacji: Zakup tablic demonstracyjnych zawierających alfabet obrazkowy i monografię liczb. Wykonywanie tablic tematycznych oraz okazjonalnych dekoracji przy współpracy rodziców i uczniów.
Termin: Okres stażu.
Dowody realizacji: Potwierdzenie dyrektora, zdjęcia.
7. Zadanie: Przygotowywanie uczniów do uczestnictwa w konkursach szkolnych i pozaszkolnych.
Formy realizacji: Rozmowy z dziećmi, pomoc w zdobywaniu informacji, włączenie rodziców do pomocy, próby, ćwiczenia (w czasie wolnym od zajęć).
Termin: Na bieżąco, wg potrzeb.
Dowody realizacji: Sprawozdania, zdjęcia, ewentualne dyplomy.
8. Zadanie: Współpraca ze środowiskiem lokalnym w celu rozwijania zainteresowania dzieci kulturą, historią i tradycją regionu śląskiego
Formy realizacji: Współorganizacja Dnia Śląskiego: konkursy, występy zespołów regionalnych i uczniów (piosenki, tańce, gwara śląska); - zaproszenie przedstawicieli władz oświatowych i samorządowych, rodziców, lokalnej telewizji i prasy.
Termin: Zgodnie z harmonogramem imprez szkolnych.
Dowody realizacji: potwierdzenie dyrektora, zdjęcia, nagrania. |