Mgr Urszula Gromiec Nauczycielka nauczania zintegrowanego Szkoła Podstawowa w Bostowie
Konspekt lekcji otwartej nauczania zintegrowanego przeprowadzonej przez mgr Urszulę Gromiec w klasie I dnia 15.04.2005r
Krąg tematyczny: W świecie zwierząt.
Temat dnia: Jakie zwierzęta hodujemy na wsi.
Temat lekcji: Dodawanie i odejmowanie wewnątrz drugiej dziesiątki. Rozwiązywanie zagadek o zwierzętach hodowlanych. Cechy charakterystyczne ptaków i ssaków. Wypowiedzi dzieci na temat gospodarstwa wiejskiego na podstawie własnych doświadczeń i tekstu „Wycieczka na wieś”. Ćwiczenia dramowe „ Na wiejskim podwórku”.
Cel główny: Poznanie zwierząt hodowanych na wsi.
Cele szczegółowe: *Doskonalenie techniki liczenia w zakresie 20. *Poznanie cech charakterystycznych dla ptaków i ssaków, ich podobieństw i różnic. *Wdrażanie do uważnego słuchania czytanego tekstu przez nauczyciela. *Wypowiedzi uczniów na temat zwierząt hodowanych przez człowieka na podstawie własnych obserwacji i tekstu.
Przewidywane efekty dydaktyczno – wychowawcze: *Potrafi obliczać wewnątrz drugiej dziesiątki. *Umie rozwiązać zagadki. *Zna zwierzęta hodowane na wsi. *Zna cechy charakterystyczne ptaków i ssaków. *Umie wypowiedzieć się na dany temat w oparciu o własne obserwacje i tekst. *Potrafi odszukać odpowiedni fragment w tekście. *Potrafi naśladować w zabawie ruchy i glosy zwierząt.
Metody: słowna – rozmowa, pogadanka, praca z tekstem, czynnościowa – zadania stawiane do wykonania, elementy dramy, oglądowa – pokaz, obserwacja.
Formy: zbiorowa, indywidualna jednolita.
Typ lekcji: zapoznanie z nowym materiałem.
Forma nauczania: lekcja w klasie.
Środki dydaktyczne: działania matematyczne zapisane na kołach, zagadki, ilustracje przedstawiające zwierzęta hodowane na wsi, kartoniki z ich nazwami, ćwiczenia „Już w szkole” – zeszyt nr 5, podręcznik „Już w szkole” – tekst „Wycieczka na wieś”, napisy „Ptaki”, „Ssaki”, klej, nożyczki, różne produkty pochodzenia zwierzęcego, karta pracy pt. „Zaprowadź zwierzę do swojej zagrody”.
Przebieg lekcji: 1. O czym będziemy mówić na dzisiejszej lekcji dowiecie się obliczając i porządkując liczby od najmniejszej do największej. Następnie po odwróceniu kółek odczytacie hasło.
10+0= Zwie
10+2= rzę
10+3= ta
20-6= ho
10+5= do
20-4= wa
10+7= ne
20-2= na
11+8= wsi
2. Rozwiązywanie zagadek o zwierzętach hodowanych na wsi. *Nauczyciel mówi zagadki, uczniowie odgadują. *Dziecko, które odgadnie zagadkę, wybiera ilustrację oraz kartonik z nazwą i przypina na tablicy w odpowiednim miejscu pod nazwą „Ptaki” lub „Ssaki”.
Zagadki:
*Chodzi po podwórku, Woła: „Kukuryku”, On i jego przyjaciele, Mieszkają w kurniku. (kogut)
*Bawię się w błocie Krzyczę: „Kwiku, kwiku”. Mieszkam w chlewiku .... (świnia)
*Dwa rogi, ogon mam. Zdrowe mleko daję wam. (krowa)
*Mam korali duży sznur. Wołam głośno: „gul, gul, gul”. (indyk)
*Często wołam: me, me, me. Czy ktoś wełnę moją chce? ( owca)
*Ciężko pracuję na wsi cały dzień. Odpoczywam w stajni i nie jestem leń. (koń)
*Chodzę gęsiego, białe piórka mam I po swojemu tak sobie gęgam. (gęś)
* Zjadam marchewki oraz świeżą trawę, Małe dzieci lubią ze mną zabawę. (królik)
*Gdy chodzi, to się kiwa, Za to w wodzie dobrze pływa. ( kaczka) *Gdaczę sobie: ko, ko, ko, Na śniadanie dam ci jajko. (kura)
3. Podział zwierząt na zbiory – ptaki i ssaki. - Określenie cech charakterystycznych dla tych grup zwierząt. - Czym różnią się te zwierzęta? - Jak się rozmnażają ? - Czym się odżywiają po urodzeniu?
( Wyjaśnienie pojęcia „ssaki”).
4. „Jakie to zwierzę”- odkrywanie elementów zakrytych obrazków i odgadywanie ich nazw. (Ilustracje zwierząt)
* Nauczyciel pokazuje dzieciom tylko fragment obrazka, np. głowę lub ogon, nogi lub rogi, a dzieci odgadują, jakie zwierzę ukryło się pod kartką papieru. Po odgadnięciu dziecko naśladuje głos tego zwierzęcia (koza, świnia, baran, zając, kogut, byk, krowa).
5. „Jakie to zwierzę”- odgadywanie głosu zwierząt.
* Nauczyciel odtwarza z taśmy magnetofonowej głosy zwierząt, dzieci odgadują ich nazwy.
6. Słuchanie tekstu „Wycieczka na wieś” czytanego przez nauczyciela ( podręcznik „Już w szkole” str. 64). * Wypowiedzi uczniów związane z wysłuchanym tekstem: - Dokąd wyjechała klasa Alka? - Co zwiedziły dzieci? - W czym brały udział? - Jakie zwierzęta widziały dzieci?
* Głośne czytanie wybranych fragmentów tekstu – wyszukiwanie nazw zwierząt.
7. Praca w zeszycie ćwiczeń – ćw.1 str.49 Uzupełnianie zdania:
Na wsi spotykamy:.........................
8. Rozpoznawanie produktów pochodzenia zwierzęcego różnymi zmysłami – zabawa „Zgadnij – co to jest?” ( Różne produkty pochodzenia zwierzęcego)
9. Ćwiczenia dramowe „Na wiejskim podwórku”. *Dzieci wchodzą w role i prezentują za pomocą ciała i głosu zwierzęta, które żyją na wiejskim podwórku.
10. Praca indywidualna jednolita – karta pracy pt. „Zaprowadź zwierzęta do ogrodzeń”. ( Uczniowie wycinają sylwetki zwierząt. Dzielą tak, aby powstały dwa zbiory. Dla każdego zbioru zwierząt wybierają oddzielne ogrodzenie. Przyklejają rysunki. Uzupełniają podpisy).
11. Podsumowanie zajęć.
12. Ocena i samoocena.
Urszula Gromiec |