Jedną z form współpracy przedszkola z rodzicami są zajęcia otwarte, podczas których rodzice mogą obserwować swoje dziecko i równocześnie brać w nich aktywny udział.
Temat : "Nad stawem"
Cel główny: rozwijanie zainteresowania zabawą w grupie, integracja rodziców i dzieci podczas wspólnej zabawy
Cele szczegółowe: Dziecko potrafi:
- Zaśpiewać piosenkę "Dwie żabki",
- Ruchem i gestem odtworzyć treść piosenki "Dwie żabki"
- Naśladować sposób poruszania się żaby( skoki, pływanie) i bociana(chód i klekot),
- Naśladować głosy żab i bocianów
- Próbuje nazywać barwy podstawowe,
- Potrafi na wyciętej przez rodzica głowie żaby, narysować oczy(koła i namalować je),
Dziecko wie:
- Zna słowa piosenki "Dwie żabki"
- Jakiego koloru jest żaba,
- Jakiego koloru są pióra bociana Dziecko rozumie:
- Uważnie słucha poleceń nauczycielki,
- Używa form grzecznościowych: dziękuję, proszę,
- Przeżywa radość ze wspólnej zabawy,
Metoda : Pedagogiki Zabawy Forma: z całą grupą
Pomoce: kolorowa chusta- KLANZA, zielony i żółty papier ksero, nożyczki, mazaki, taśma klejąca, szarfy
Literatura: Program autorski "Dziecko w grupie", "Zabawy z chustą" – A. Wasilak, wyd. KLANZA 2002, "ABC –program wychowania przedszkolnego XXI wieku" ,WSiP 2000, piosenka – zbiór własny, płyta CD "Tańce, zabawy i piosenki dla dzieci i rodziców" ,L. Gęca, KLANZA 2005 .
Przebieg:
I część: Informacja dla rodziców:"proszę , wytnij z żółtej kartki dwa słońca . W środku pierwszego wpisz imię swoje ,na drugim imię swojego dziecka. Przyklej taśmą do ubrania."
II część:
- Piosenka na powitanie "A hej, a ho", s.1
A hej, a ho zabawmy się w piosence A hej, a ho podajmy sobie ręce A hej, a ho zrobimy duże koło A hej, a ho zatańczmy wesoło.
- Piosenka na zapoznanie "Podaj dłonie" ,s.2.
Podaj proszę swoje dłonie i uśmiechnij się chi – chi Teraz powiedz swoje imię zapoznamy się Ref. ( osoby stojące w kole głośno i wyraźnie wypowiadają swoje imię)
- "Jedziemy do..." ,dzieci z rodzicami twarzą pociągi, wyruszany nad łąkę i staw.
- "Bociany w gnieździe" dwie dorosłe osoby podają sobie ręce (gniazdo), dzieci to bociany. Dorosły bocian pokazuje jak opiekuje się małym bocianem (karmi go , czyści mu pióra,). Małe bociany fruwają, klekocą : kle, kle.
- "Żaba" rodzice wykonują techniką kirigamii czapkę żaby, dzieci rysują oczy,
- Rozłożenie chusty.
- Zabawy z chustą:
- marsz z chustą po obwodzie koła na palcach –chusta w górze , na piętach chusta w dole
- jaki kolor trzymasz w dłoni : dz. wymienia kolor chusty
- falujące jezioro: wszyscy poruszają chustą wolno, szybko, umiarkowanie,
- żabki pływają: dzieci stojące przy kolorze wymienionym przez nau. "pływają" jak żaby, wszyscy poruszają chustą.
III część:
- Złożenie chusty.
- Taniec integracyjny "Dwie żabki"
Dwie zielone małe żabki, - po 2 osoby, poruszają się w kole, Tam nad stawem grają w łapki. Jedna łapka – klap, klap, klap, - uderzają dłonią prawą o dłoń partnera, Druga łapka – klap, klap, klap, - j.w. lewa dłoń Ty bocianie nas nie łap, - grożą palcem, odwracają się tyłem do siebie, Kle, kle, kle, - rękami naśladują klekotanie bociana ja się z wami bawić chcę! - ręce na biodra, ruchy kołysania
- "Bujany Walczyk" ,s.28 - piosenka na zakończenie
Wszystkim pięknie dziękujemy za wspólną zabawę Może znów się zobaczymy, razem zatańczymy Ref. Raz w prawo, raz w lewo i w przód i w tył Byś długo pamiętał, żeś z nami był (stoimy w kole, wykonujemy gesty i ruchy wynikające z tekstu refrenu) Opracowała Agata Misiąg |