Sprawozdanie ze szkolenia nauczycieli zespołu zintegrowanego i wychowawców świetlicy.
Prowadzące: Alicja Widawska – nauczycielka nauczania zintegrowanego Barbara Pszczoła – nauczycielka nauczania zintegrowanego.
Temat: „Jak rozwijać aktywność poznawczą dziecka?
Cele szkolenia: 1. doskonalenie umiejętności rozwijania wszelkiej aktywności u dzieci w klasach I – III, 2. doskonalenie osobowości wychowanków poprzez uwzględnienie ich aktywności wła-snej, 3. przedstawienie różnych sposobów i metod na dostrzeganie i wytwarzanie pomysłów oraz rozwiązywania problemów, 4. doskonalenie umiejętności poszukiwania rozwiązań tematów problemowych, 5. rozwijanie umiejętności uczniów w ocenianiu uczenia się i postępowania własnego oraz kolegów, 6. przypomnienie stylów kierowania wychowawczego – indywidualne dokonanie analizy i wyciągnięcie wniosków (jakim jestem nauczycielem?), 7. ukierunkowanie nauczycieli w stosowaniu właściwego stylu kierowania wycho-wawczego dziećmi z klas I – III, 8. doskonalenie umiejętności rozwijania twórczej aktywności dziecka, 9. zachęcanie do stosowania zasad, metod, wskazówek przedstawionych w tematyce szkolenia.
Treści: 1. Aktywność jako naturalna potrzeba dziecka. a.) aktywność poznawcza, b.) aktywność ekspresyjna. 2. Trzy poziomy aktywności poznawczej: a.) wybór zadania i podejmowanie decyzji - organizowanie imprez, - przygotowywanie konkursów, - inscenizacje, - gry dydaktyczne, - gry ekspresyjne, - prezentacja własnych zainteresowań, - poszukiwanie i gromadzenie wiedzy, - drzewa decyzyjne, - sytuacje problemowe. b.) Poszukiwanie rozwiązań.. - dyskusja, - inscenizacja improwizowana (drama), - odgrywanie ról, - sąd nad bohaterem. c.) Kontrola i ocena Ocenianie siebie i swoich kolegów w różnych sytuacjach: - w zadaniach podczas prac grupowych, - pracach indywidualnych, - pracach zbiorowych lub zespołowych. 3. Charakterystyka stylów kierowania wychowawczego a.) surowy – autokratyczny, b.) życzliwy – autokratyczny, c.) liberalny, d.) demokratyczny. 4. Rola aktywności uczniów w procesie przyswajania wiedzy. Potrzeby jako źródło aktywności dzieci. a.) potrzeba aktywności, b.) potrzeba bezpieczeństwa, c.) potrzeba uznania, d.) potrzeba dostrzegania własnego rozwoju, e.) potrzeba poznawania i zdobywania nowych doświadczeń. 5. Jak rozwijać twórczą aktywność dziecka? – konkretne przykłady metod nauczania i wy-chowania: a.) zabawa - zabawa tematyczna, - zabawa zespołowa, - gry ruchowe, - zabawy i gry dydaktyczne. b.) korespondencja z rówieśnikami. c.) prowadzenie kroniki klasowej i jej funkcje: - pobudzenie twórczej aktywności dziecka, - kształtowanie umiejętności językowych i plastycznych, - wdrażanie do odpowiedzialności i systematyczności, - źródło nagród. d.) teatrzyk jako forma pracy, która kształtuje osobowość, rozwija procesy poznawcze, uwagę, spostrzegawczość, wyobraźnię, myślenie, pamięć i mowę uczniów. e.) praca z tekstem literackim jako oddziaływanie terapeutyczne na dzieci nadpobudliwe i zahamowane. f.) inscenizacje jako możliwość realizacji wielu ćwiczeń w czytaniu i opracowywaniu tek-stu, mówieniu oraz ćwiczeń słownikowo-frazeologicznych i syntaktycznych. g.) metoda swobodnych tekstów – rozwijanie wrażliwości na piękno słowa, wzbogacanie słownika ucznia, wyrabianie poczucia odpowiedzialności, wyzwalanie i utrwalanie za-lążków postawy twórczej. h.) twórczość poetycka jako zabawa w wierszowanie. 6. Przedstawienie praktycznego „zbioru wskazówek” dla nauczycieli i wychowawców: a.) zasada kształtowania pozytywnego stosunku do uczniów, np. zwracaj się do dziecka po imieniu, itp. b.) pozwól współdziałać uczniom w procesie dydaktyczno – wychowawczym poprzez np. pełnienie roli asystenta w trakcie lekcji itp. c.) stosuj często metody aktywizujące uczniów, d.) praktyczne wskazówki dla nauczyciela np. staraj się zapobiegać swoim błędom, zgłębia-jąc wiedzę pedagogiczną, filozoficzną, psychologiczną, metodyczną, itp.
OPRACOWAŁY: Alicja Widawska i Barbara Pszczoła
|