Opis i analiza wykorzystania i stosowania technologii informacyjnej i komunikacyjnej W dobie szybkiego rozwoju technik informatycznych zdałam sobie sprawę, że umiejętność posługiwania się komputerem staje się koniecznością, a Internet daje olbrzymie możliwości w nauczaniu języka polskiego. W opanowaniu i różnorodnym wykorzystaniu technologii komputerowej i informacyjnej pomogły mi studia podyplomowe ukończone na Uniwersytecie Szczecińskim w zakresie polonistycznych technik multimedialnych. Obejmowały one m.in. następujące treści: - poszukiwanie i gromadzenie informacji dostępnych w Internecie, - komunikowanie się z wykorzystaniem Internetu, - tworzenie materiałów dydaktycznych i publikowanie ich w sieci internetowej, - korzystanie z programu graficznego Paint.
Zdobyte umiejętności wykorzystuję do: - opracowywania materiałów metodycznych i innych związanych z zadaniami dydaktyczno – wychowawczymi wynikającymi z potrzeb szkoły oraz potrzeb własnych – scenariusze zajęć edukacyjnych, imprez szkolnych, artykuły, referaty, sprawozdania, ankiety, plany wynikowe, raporty po egzaminie gimnazjalnym, - podniesienia atrakcyjności i skuteczności zajęć edukacyjnych – prowadzę spotkania w sali komputerowej z uczniami uczęszczającymi na zajęcia koła polonistycznego, - redagowania kolejnych numerów gazetki szkolnej „Reporter”- uczę wykorzystania różnych programów, również graficznych, - przygotowania materiałów dydaktycznych – sprawdziany, testy, krzyżówki, karty pracy, foliogramy, - przygotowania materiałów do konkursu ortograficznego – karta testu, podziękowania, dyplomy, - przygotowania materiałów związanych z dokumentacją potrzebną do uzyskania awansu zawodowego, - opracowania artykułów do lokalnych gazet, - przygotowania materiałów na spotkania z rodzicami – referatów, kart ucznia, informacji o ocenach. Od kiedy uzyskałam stałe łącze do Internetu, systematycznie śledzę portale tematyczne przeznaczone dla nauczycieli, np. Eduseek,Profesor, Eduinfo, Awans.net. W Literce publikuję swoje artykuły oraz udzielam się na forum dyskusyjnym. Systematycznie korzystam z linków do stron MENiS ( akty prawne i rozporządzenia), Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Poznaniu, gdzie śledzę zagadnienia związane z egzaminem gimnazjalnym i sprawdzianem, ściągam pliki z przykładowymi arkuszami egzaminacyjnymi. Czytuję też informacje zawarte na stronach CDiDN w Szczecinie i CEN w Koszalinie. Internet często wykorzystuję na lekcjach podczas odrabiania prac domowych, tworzenia albumów, referatów. Uczniowie, korzystając z czytelni biblioteki szkolnej, gdzie są zgromadzone komputery, przynoszą prace na dyskietkach wzbogacone o teksty, opracowania, ilustracje, zdjęcia, które stanowią gotową pomoc dydaktyczną. Podjęte działania znacznie uatrakcyjniły zajęcia lekcyjne, uczniowie chętnie uczestniczą w pracach koła polonistycznego, na którym redagujemy gazetę szkolną. Zaskakują mnie wciąż nowymi pomysłami, inspirują do pracy, do ustawicznego samodoskonalenia. Obserwując ich zaangażowanie w wykonywaną pracę stwierdzam, że ochoczo podejmują nowe wyzwania, cieszą się, kiedy prezentuję ich wytwory na forum szkoły . Zauważyłam również, że zgodnie współpracują, konsekwentnie dążą do osiągnięcia celu. Zajęcia z komputerem uważam za niezwykle atrakcyjne i doskonalące nie tylko treści programowe z języka polskiego, ale także będące okazją do zapoznania się bliżej z taką formą zdobywania i przetwarzania informacji. Dla mnie komputer stał się nieodzownym narzędziem pomocnym nie tylko w pracy, ale i w życiu. Dał mi możliwość wymiany doświadczeń z nauczycielami z całej Polski, wpłynął na wzbogacenie mojego warsztatu pracy oraz poszerzenie wiedzy metodycznej, jak i merytorycznej.
Opracowała: Małgorzata Słowik nauczycielka języka polskiego ZS w Bierzwnicy
|