|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1737 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
UZASADNIENIE CELOWOŚCI REALIZACJI PROGRAMU Podjęcie przez dziecko nauki szkolnej łączy się z wejściem przez nie do nowej grupy rówieśników. Wspólna nauka, praca i zabawa stwarzają warunki do wzajemnego poznania się i nawiązania różnorodnych kontaktów, w wyniku czego kształtują się określone postawy wobec poszczególnych kolegów i całego zespołu, ustala się też ich pozycja społeczna w klasie. Określa ona miejsce dziecka w grupie rówieśniczej i świadczy o jego akceptacji bądź o odrzuceniu przez kolegów. Bardzo ważne staje się więc wspieranie zdrowego rozwoju psychicznego uczniów w tym trudnym okresie, zwłaszcza w klasie integracyjnej. Opracowany program wychowawczo – profilaktyczny dla klasy integracyjnej I b z Publicznej Szkoły Podstawowej Nr 6 kładzie nacisk na tworzenie się poczucia własnej wartości i równowagi wewnętrznej uczniów, nabywanie umiejętności nawiązywania kontaktów, rozwiązywania konfliktów z rówieśnikami, odpieranie niekorzystnej presji otoczenia, przewidywanie zagrożeń, zdolności radzenia sobie ze stresem, umiejętności znajdowania zdrowych form spędzania wolnego czasu. Program rozwija u dzieci koncentrację uwagi i umiejętność obserwowania otoczenia i uczenia się od niego pozytywnych wzorców. Uczniowie mają możliwość wspólnej zabawy i odgrywania ról, uczestniczą w atrakcyjnych formach ruchowych, teatralnych, plastycznych i muzycznych. CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU
- Podmiotowość – program ukierunkowany jest na osoby, a zwłaszcza na potrzeby i możliwości dzieci z dysfunkcjami rozwojowymi.
- Elastyczność – pozostawia dużą dowolność w zakresie doboru przez nauczyciela dróg realizowania celów i zadań oraz metod wspomagania uczniów.
- Funkcjonalność – program przede wszystkim na kształtować podstawowe umiejętności przydatne w życiu.
- Czynnościowość – nastawiony na działanie, na uczenie się przez gry i zabawy kształtujące.
- Integralność – prowadzi do scalania oddziaływań wychowawczych szkoły i rodzin, w których funkcjonują uczniowie aby umożliwić im całościowe poznanie świata.
GŁÓWNE ZAŁOŻENIE PROGRAMU Organizacja alternatywnych form spędzania wolnego czasu oraz utworzenie grupy, w której normą jest zdrowy styl życia. CELE
- Zintegrowanie dzieci w grupie.
- Rozwijanie umiejętności komunikowania się między uczestnikami.
- Budowanie poczucia własnej wartości.
- Docenianie potrzeb i wartości innych.
- Umiejętność rozwiązywania konfliktów.
- Redukowanie wysokiego poziomu stresu.
- Wytworzenie atmosfery wzajemnego wsparcia i zaufania.
- Rozwijanie aktywności twórczej.
- Promowanie zdrowego stylu życia.
- Rozwijanie uniwersalnych umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach życiowych.
- Dostarczenie podstawowej wiedzy na temat uzależnień.
PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW Aby zainteresować uczniów, należy realizować program metodami aktywizującymi. Wskazane jest praca indywidualna, ćwiczenia w parach oraz w małych grupkach. Należy stosować różne techniki, dostosowując je do zainteresowania tematem, umiejętności radzenia sobie z przedstawionymi problemami i poziomu aktywności uczniów.
- Krąg uczuć
- Psychodramy
- Piosenki
- Rysunki
- Przedstawienia kukiełkowe
- Chmurki
- Rozwiązywanie konfliktów
- Uzupełnianie zadań
- Krótkie opowiadania
- Gry i zabawy
PROPOZYCJE PROGRAMOWE
MIŁO
- „Tworzymy zgraną grupę”
- Zapoznanie uczniów z tematyką i metodami pracy w grupie,
- stworzenie regulaminu.
- „Jesteśmy niepowtarzalni”
- Uwrażliwieni dzieci na indywidualność każdego człowieka,
- dostrzeganie i akceptowanie różnic między nimi.
- „Lubimy pomagać innym”
- Rozwijanie wrażliwości uczniów na potrzeby innych,
- utwierdzenie w przekonaniu, że warto służyć pomocą innym.
- „Rozwiązujemy konflikty”
- Wczuwanie się w sytuacje innych,
- wskazywanie sposobów dobrego rozwiązywania konfliktów.
ZDROWO
- „Uprawiamy sport”
- Promowanie zdrowego stylu życia,
- wyrabianie poczucia odpowiedzialności za kondycję fizyczną.
- „Unikamy słodyczy”
Wyrabianie odpowiedzialności za zdrowie,
- przezwyciężanie własnych słabości.
- „Telewizja w naszym życiu”
- Wyrabianie umiejętności krytycznego i refleksyjnego odbioru telewizji,
- wypowiadanie własnych sądów i opinii.
- „Komputer w naszym życiu”
- Wyrabianie umiejętności właściwego korzystania z komputera,
- uczulenie na zagrożenia.
KOLOROWO
- „Nasze marzenia”
- Umiejętność dzielenia się swoimi przemyśleniami,
- rozbudzanie aktywności twórczej.
- „Lubimy czytać książki”
- Rozbudzanie ciekawości poznawczej w zakresie literatury,
- wyrażanie własnych sądów i opinii.
- „Jesteśmy kolekcjonerami”
- upowszechnianie pozaszkolnych zainteresowań,
- pogłębianie wiedzy z danej dziedziny.
- „Przygotowujemy wypoczynek na łonie przyrody”
- uwrażliwienie na piękno przyrody i jej walory
- wykazanie wyższości odpoczynku czynnego nad biernym.
- „Organizujemy kolorowy dzień”
- Rozwijanie odpowiedzialności uczniów za powierzone zadania,
- wskazywanie walorów estetycznych.
- „Nasze wakacyjne plany”
- akcentowanie korzyści dobrze zorganizowanego wypoczynku,
- wzmacnianie zachowań zdrowotnie właści
Ewaluacja przeprowadzona będzie pod koniec realizacji programu. Metody ewaluacji:
- rozmowy z dziećmi
- rysunki
- obserwacja nauczyciela
Na ostatnich zajęciach przeprowadzona zostanie ankieta sprawdzająca stopień zintegrowania zespołu.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Temat zajęć: Jesteśmy niepowtarzalni.
Cele zajęć: Uświadomienie uczniom, że każdy z nich jest wyjątkowy i różny od innych.
Metody: obserwacja, rozmowa kierowana, dyskusja, czynnościowa.
Formy: praca zbiorowa – jednolita, praca indywidualna.
Środki dydaktyczne: kartony z bloku rysunkowego format A-5, flamastry, Poduszka do pieczątek nasączona tuszem, lupa.
Przebieg zajęć
- Dzieci siedzą na wykładzinie. N. proponuje zabawę Kto to jest?
Wszyscy zamykają oczy, dotknięty przez N. uczeń wypowiada słowo (zapisane na kartce). U.- Odgadują imię i nazwisko dziecka.
- Ustalenie wniosku:
N.- Po czym poznaliście kolegów, koleżanki? U.- Po. Głosie. Każdy ma inny głos charakterystyczny dla siebie. N.- Czy różnimy się tylko głosem? U.- Nie tylko, każdy inaczej wygląda. Uczniowie obserwują się wzajemnie, mówią o różnicach dotyczących twarzy, koloru włosów, oczu, wzrostu, karnacji, itp. Wniosek: Każdy jest wyjątkowy, różni się od innych. U. zawierają to w słowach: „ „Jestem jedyna niepowtarzalna” Jestem jedyny niepowtarzalny” Do tych słów tworzą prostą melodię. N. koncentruje uwagę dzieci na wyglądzie kciuka. U. odkrywają linie w kształcie spirali, ślimaka. N. proponuje obejrzenie linii przez lupę i wyjaśnia, że są to tzw. linie Papilarne, też wyjątkowe i niepowtarzalne, inne u każdego człowieka. Następnie prosi o wykonanie odcisku kciuka na papierze – w prawym dolnym rogu.
- Uczniowie zajmują miejsca przy stolikach, rysują na tych samych kartonach swoje portrety i dekorują je.
Po zakończeniu pracy uczniowie wracają z rysunkami do kręgu i oglądają je wzajemnie.
- Rozmowa o zajęciach ukierunkowana pytaniami:
- Czy zajęcia podobały się? Dlaczego?
- O czym przekonaliśmy się?
- Czym się różnimy?
Wniosek: Różnimy się wyglądem zewnętrznym, głosem, odciskami palców. Każdy jest wyjątkowy i niepowtarzalny.
- Wypowiedzi w związku z pytaniem: Co łączy uczniów danej klasy? (Ta sama szkoła, ta sama klasa, wychowawczyni, klasowe przyjaźnie….)
Wszyscy stoją w kręgu i trzymają się za ręce, śpiewają wspólnie ułożoną piosenkę. Jestem jedyny, niepowtarzalny, Jestem jedyna, niepowtarzalna,
- Na zakończenie zajęć nauczyciel kieruje uwagę uczniów, na fakt, że każdy człowiek ma swoją historię i proponuje stworzenie książeczki o sobie.
Pierwszą stroną tej książeczki będzie wykonany na lekcji portret. |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|