|
Scenariusz wycieczki do lasu
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 28366 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Zajęcia prowadzone w terenie to dla uczniów klas młodszych niezwykle atrakcyjna i lubiana forma aktywności, bogate źródło informacji o otaczającym świecie. Zajęcia w terenie urozmaicają szkolną codzienność i pozwalają pobyć na łonie natury. A wiadomości zdobyte na takich zajęciach trwale zapadają w pamięć uczniów, gdyż poparte są ich własnymi obserwacjami i doświadczeniami.
Scenariusz wycieczki do lasu Temat : Las jako ekosystem naturalny. Typ zajęć – wycieczka edukacyjna. Uczestnicy- uczniowie klasy III Czas realizacji – trzy godziny lekcyjne. Cele ogólne:
- prowadzenie obserwacji środowiska leśnego najbliższej okolicy,
- poznanie lasu i jego mieszkańców.
Cele szczegółowe: Uczeń:
- zna warstwową budowę lasu,
- rozpoznaje pospolite i chronione gatunki roślin i zwierząt,
- wie, że dzikie wysypiska śmieci są zagrożeniem dla lasu,
- potrafi ułożyć prosty łańcuch pokarmowy,
- potrafi współpracować w grupie.
Metody pracy: Obserwacja, pomiar, dyskusja. Formy pracy: Zespołowa, grupowa, indywidualna. Środki dydaktyczne: Atlasy, albumy, przewodniki, termometr, karty pracy. Przebieg zajęć:
- Zapoznanie uczniów z celami wycieczki.
- Wyjście z nauczycielem w teren. Droga ze szkoły do lasu wynosi około jednego kilometra i trwa około 20 minut.
- Przystanek pierwszy – obrzeża lasu. Obserwacja nasłonecznienia, wiatru, mierzenie temperatury powietrza, wilgoci, pokroju drzew, roślin.
- Przystanek drugi – w lesie. Przypomnienie o zasadach zachowania się w lesie. Podział uczniów na cztery grupy. Podanie zadań i rozdanie kart pracy, na których uczniowie notują spostrzeżenia ( zał. nr 1).
- obserwacja drzew,
- stopień nasłonecznienia,
- pomiar temperatury,
- Przystanek trzeci – obserwacja warstwowej budowy lasu. Rozpoznawanie pospolitych gatunków roślin z poszczególnych warstw. Zapis obserwacji na kartach pracy.
- Przystanek czwarty- obniżenie, w którym znajduje się dzikie wysypisko śmieci. Dyskusja, na temat jaki ma ono wpływ dla najbliższego otoczenia.
- Przystanek piąty – miejsce, gdzie rosną rośliny chronione. Rozpoznawanie ich przy pomocy albumów, przewodników do oznaczania roślin. Zapisanie nazw w kartach pracy.
- Na podstawie poczynionych obserwacji każda grupa układa łańcuch pokarmowy uwzględniający zaobserwowane organizmy.
- Powrót do szkoły.
- Podsumowanie zajęć.
Omówienie kart pracy.
- Ewaluacja. Uczniowie na karteczkach przygotowanych przez n - la rysują swój nastrój po zajęciach w formie buźki.
KARTA PRACY Imię i nazwisko ucznia ....................................... data obserwacji ..................
- Porównaj warunki panujące na polu i w lesie. W puste kratki wpisz wyraz las lub pole. Nasłonecznienie
Wiatr
Wilgoć
- Wpisz temperaturę
20 m od lasu |
20 m w głębi lasu |
C |
C |
- Korzystając z atlasów wpisz poszczególne gatunki roślin występujące w poszczególnych warstwach lasu.
Runo ................................................................................... Podszyt ................................................................................... Korony drzew ...................................................................................
- Wypisz zauważone rośliny chronione. ...................................................................................
...................................................................................
- Utwórz łańcuch pokarmowy uwzględniając napotkane w lesie organizmy. ...................................................................................
................................................................................... ................................................................................... ................................................................................... opracowanie: Maria Okuniewska
|
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|