Ustanowiono kilka form ochrony przyrody. Jednym ze sposobów ochrony przyrody jest tworzenie parków narodowych i rezerwatów. Na dzisiejszej lekcji dowiecie się o formach ochrony przyrody w najbliższym regionie i ...
Mirosława Woźniak
Konspekt lekcji z przyrody w kl. IV
Temat : Osobliwości przyrodnicze mojego regionu.
Cele operacyjne – uczeń :
- nazywa obiekty chronione w najbliższej okolicy
- wymienia zasady zachowania się na obszarach chronionych
- charakteryzuje obiekty chronione w najbliższej okolicy
- wyróżnia rośliny i zwierzęta chronione
- wskazuje na mapie położenie najbliższego parku narodowego i rezerwatów przyrody
Formy pracy : indywidualna, grupowa, zbiorowa.
Metody pracy : pogadanka, praca z tekstem, śnieżna kula, mapa mentalna.
Środki dydaktyczne : mapa Wielkopolski, mapa powiatu kępińskiego, zeszyt powiatowy “Przyroda powiatu kępińskiego”, opracowanie “Rezerwaty przyrody powiatu kępińskiego”, teksty źródłowe, karty do śnieżnej kuli, rozsypanka wyrazowa, karty pracy.
Przebieg lekcji :
I.Faza wprowadzająca :
- Czynności organizacyjno – porządkowe.
- Przypomnienie wiadomości z poprzedniej lekcji dotyczących krajobrazu najbliższej okolicy.
- Wyjaśnienie celu lekcji i zapisanie tematu.
- Nauczyciel : Na dzisiejszej lekcji dowiecie się o formach ochrony przyrody w najbliższym regionie oraz poznacie zasady zachowania się w tych miejscach.
II. Faza realizacyjna :
- Nauczyciel : Ustanowiono kilka form ochrony przyrody. Jednym ze sposobów ochrony przyrody jest tworzenie parków narodowych i rezerwatów. Co to jest park narodowy i rezerwat dowiecie się, układając rozsypankę wyrazową.
- Uczniowie realizują grę dydaktyczną w parach.
Nauczyciel podsumowuje grę, zadając pytania :
a) W jakim celu tworzone są parki narodowe i rezerwaty?
b) Co jest większe park narodowy czy rezerwat?
c) Która forma ochrony przyrody jest skuteczniejsza?
- Uczniowie w grupach na podstawie tekstów źródłowych tworzą mapę mentalną dotyczącą obiektów chronionych w najbliższej okolicy.
( Nauczyciel podaje zasady tworzenia mapy mentalnej. )
I grupa – rezerwaty przyrody
II grupa – pomniki przyrody
III grupa – gatunki chronione roślin i zwierząt
IV grupa – parki narodowe
- Przedstawienie wyników pracy przez poszczególne grupy.
- Teraz dowiecie się, jak należy zachować się podczas pobytu w parkach narodowych i rezerwatach. Przed sobą macie listę różnych zachowań. Waszym zadaniem jest wybranie właściwych sposobów zachowania się na terenach chronionych.
Uczniowie rozwiązują problem ( właściwe zachowanie na terenach chronionych ) za pomocą śnieżnej kuli ( najpierw w pojedynkę, następnie uzgadniają swoje stanowiska : w dwójkach – czwórkach ... ).
III. Faza podsumowująca :
- Uczniowie uzupełniają kartę pracy oraz zapisują w zeszytach 4 właściwe sposoby zachowania podczas pobytu na terenach chronionych.
- Ocena pracy uczniów.