Temat:
W krainie liczb i literCel główny :
- doskonalenie umiejętności z zakresu czytania, liczenia, poprawnego budowania wypowiedzi
- wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole
Cele operacyjne( dziecko ):
- zapamiętuje polecenia
- podejmuje współpracę z kolegami
- rozróżnia kierunki (prawa, lewa strona )
- układa zapis matematyczny do podanej sytuacji
- kojarzy liczbę z odpowiednim znakiem graficznym
- liczy w zakresie 6
- rozpoznaje i nazywa figury geometryczne
- układa wyrazy z liter
- przyporządkowuje napis do obrazka
- globalnie czyta wyrazy
- zna różne sposoby komunikowania się
- potrafi odczytywać treść symboli
- wypowiada się na określony temat
Pomoce:
- obrazki postaci bajkowych ( w formie puzzli), etykiety z wyrazami, rozsypanka literowa, kartoniki z cyframi i znakami matematycznymi,
szyfrogramy,figury geometryczne, piktogramy, karty do pracy indywidualnej
Przebieg :
1) Powitanie rodziców piosenką,,Witaj mamo, witaj tato”
2) Zadania dla,,mądrej główki” (rywalizacja zespołowa)
- podział dzieci na dwie drużyny
- objaśnienie reguł zabawy: za każde prawidłowo wykonane zadanie grupa ma prawo do odkrycia elementu obrazka wg zasady od strony lewej do prawej
· zabawa -,,dopasuj wyraz do obrazka”
uczestnicy zespołów otrzymują etykiety z wyrazami, na sygnał n-la przyporządkowują wyrazy do obrazków na tablicach i globalnie czytają podpisy
· zabawa -,,czarodziejski worek”
zespoły otrzymują worek z figurami geometrycznymi oraz znakami matematycznymi; ich zadaniem jest nazwanie i ułożenie figur na dywan oraz ułożenie zapisu matematycznego
· zabawa -,,tańczące literki i cyferki”
1-sza grupa otrzymuje kartoniki z literami, 2-ga z cyframi-tańczą w rytm muzyki ; gdy muzyka cichnie n-lka pokazuje kartonik z wyrazem ,dzieci które są posiadaczami literek tego wyrazu ,,sklejają się” zaś drugi zespół przelicza literki i wybiera kartonik z odpowiednią cyfrą
· zabawa - ,,ukryte wyrazy” ( szyfrogram)
każdy zespół ma podany szyfr (każdej liczbie przyporządkowana litera)dzieci mają odkryć literki i odczytać wyraz
Po wykonaniu wszystkich zadań i odkryciu całego obrazka ,dzieci odgadują co to za postać i z jakiej bajki pochodzi - wypowiedzi dzieci na temat tych bajek.
3).Zabawa ruchowa ,,Patrz i tańcz” z wykorzystaniem
piktogramów -dzieci wykonują różne układy taneczne
zgodnie z poleceniem piktogramu
4).Praca indywidualna przy stolikach : rodzic czyta dziecku polecenie i sprawdza poprawność wykonania zadania, a za wytrwałą pracę dziecko otrzymuje naklejkę.
Przykładowe zadania do pracy indywidualnej:
Dzieci 5- letnie
- korzystając z podanych wzorów ozdób balonik
- wrzuć do kosza tyle piłek ,ile wskazuje cyfra
- gdzie jest więcej? Wstaw odpowiedni znak (< , > )
Dzieci 6- letnie
- rozwiąż plątaninkę , narysuj rozwiązanie
o e
m
d k
- rozwiąż szyfrogram, narysuj rozwiązanie
Opracowała : Małgorzata Siębor